شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

لوله فرعی یا لاترال


هر چند سيستم‌هاى آبيارى بارانى بسيار متنوع هستند امّا وجوه مشترک نيز بين آنها وجود دارد. از جمله اينکه در تمام اين سيستم‌ها بايد آب تحت‌فاشر قرار گيرد.فشار ممکن است بسيار زياد (۸ تا ۱۰ اتمسفر) مانند آنچه در ماشين‌هاى آبيارى تفنگى (Gun) کاربرد دارد، متوسط (۳ تا ۵ اتمسفر) مانند سيستم‌هاى جابه‌جا شونده کلاسيک و نسبتاً کم (۱ تا ۲ اتمسفر) باشد. امروزه سعى مى‌شود سيستم‌هاى آبياى بارانى براى صرفه‌جويى انرژى از انواع کم فشار طراحى شوند.سيستم‌هاى پيشرفته کم‌فشار متحرک خطى و عقربه‌اى از اين نوع به‌شمار مى‌روند
  پمپ
درصورتيکه منبع آب نسبت به مزرعه در ارتفاع بالاترى قرار داشته باشد اين امکان وجود دارد که آب را با لوله منتقل نموده و از اختلاف ارتفاع براى تأمين فشار در سيستم استفاده به عملآورد اما در اکثرموارد فشار سيستم توسط پمپ تأمين مى‌گردد. بنابرا ين پمپ اساسى‌ترين جزء يک سيستم آبيارى بارانى به شمار مى‌رود.
  لوله اصلى
جزء ديگر سيستم آبيارى بارانى لوله اصلى است که بين پمپ (يا نقطه تأمين فشار) و نقطه‌اى که آب به مزرعه منتقل مى‌شود قرار مى‌گيرد. برخى سيستم‌ها مانند ماشين‌هاى آبيارى بارانى مجموعه متحرک خطى که آب را از کانال روباز برداشت مى‌کنند فاقد لوله اصلى هستند.
همان‌طور که در بعضى شرايط ممکن است چندين لوله اصلى در مزرعه کشيده شده باشد. چون لوله‌هاى اصلى کمتر جابه‌جا مى‌شوند اکثراً در زيرزمين قرار مى‌گيرد و هر کجا لازم باشد آب از آنها دريافت شود يک لوله عمودى (Riser) از آن منشعب و تا سطح زمين بالا مى‌آيد. روى اين لوله شير فلکه نصب مى‌گردد تا به آسانى بتوان جريان آب را قطع و وصل کرد. لوله اصلى ممکن است خود انشعابت کوچک‌ترى داشت هباشد که به آنها نيمه اصلى گويند. در حاليکه لوله اصلى وظيفه آبرسانى به کل مزرعه را دارد، لوله نيمه اصلى فقط براى قسمتى از مزرعه آب تأمين مى‌کند. بنابراين لوله اصلى و لوله‌هاى نيمه‌اصلى جزء ديگر يک سيستم معمولى آبيارى بارانى را تشکيل مى‌دهند.
  لوله فرعى یا لاترال
آب‌رسانى به داخل مزرعه و جابه‌جايى آب در زمين توسط لوله‌هاى ديگرى که از لوله اصلى به لوله نيمه اصلى منشعب مى‌شوند صورت مى‌گيرد. اين لوله‌ها را لوله فرعى يا لاترال (Lateral) گويند. در بعضى سيستم‌ها مانند ماشين‌هاى مجموعه متحرک دورانى و خطى و لوله‌هاى چرخ‌دار فقط يک لوله فرعى وجود دارد حال آنکه برخى ديگر از سيستم‌ها مانند انواع جابه‌جا شونده کلاسيک و يا سيستم‌هاى ثابت ممکن است ۲ يا چند لوله فرعى داشته باشند. لوله يا لوله‌هاى فرعى نيز از اجزاء مهم سيستم آبيارى بارانى به شمار رفته و طراحى آن از نظر قطر و طول يکى از کارهاى اساسى در طرح يک سيستم آبيارى بارانى است.


همچنین مشاهده کنید