پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سیستم آبیاری بارانی مجموعه متحرک (Set-Move)


يک سيستم متحرک مى‌تواند از يک موقعيت استقرار به صورت دستى يا مکانيکى به موقعيتى ديگر انتقال داده شود. بدين‌ترتيب که لوله فرعى و آبپاش‌هاى مستقر شده روى آن در يک موقعيت مشخص در مزرعه قرار گرفته و به کمک يک لوله شيلنگى قابل انعطاف به لوله اصلى متصل مى‌گردد. با باز کردن شير تعبيه شده روى هيدرانت، آب وارد لوله فرعى شده و عمل آبيارى صورت مى‌گيرد پس از خاتمه آبيارى شير هيدرانت بسته شده و کم شدن فشار در داخل لوله فرعى باعث تخليه آب موجود در آن از محل اتصالات مى‌گردد. سپس لوله فرعى براى آبيارى قسمت ديگر مزرعه به موقعيت جديد منتقل شده و براى دريافت آب از لوله اصلى به شير هيدرانت ديگر متصل مى‌گردد. اين عمل آن‌قدر تکرار مى‌شود تا سرتاسر مزرعه آبيارى شده و لوله فرعى دوباره پس از چند روز براى آبيارى مجدّد مزرعه به موقعيت اول خود برگشت داده شود. ملاحظه مى‌شود که سيستم آبيارى بارانى مجموعه متحرک گرجه در سطح مزرعه حرکت مى‌کند اما در تمام مدت آبيارى در محل خود ثابت است. از انواع اين سيستم‌ها مى‌توان به موارد زير اشاره کرد:
  سيستم متحرک دستى (hand_move)
در اين سيستم قطعات لوله فرعى با جفت‌کننده‌هاى سريع (Fast Coupling) به ‌يگديگر متصل شده و پس از آبيارى به کمک دست دوباره باز شده و به محل ديگر منتقل مى‌شوند. در اين سيستم قطر لوله‌هاى فرعى ۵۰ تا ۱۵۰ ميليم‌متر (۲ تا ۶ اينچ) و طول قطعات آنها ۶، ۹ يا ۱۲ متر است.
  سيستم متحرک کششى (tow_move)
سيستم متحرک کششى ارزان‌ترين نوع سيستم آبيارى مجموعه متحرک است. در اين سيستم لوله فرعى به‌طور کامل بدون آنکه قطعات آن باز شوند، توسط يک تراکتور کشيده شده و براى آبيارى قسمت ديگر مزرعه به موقعيت جديد منتقل مى‌گردد. (شکل اجزاء تشکيل‌دهنده سيستم آبيارى بارانى مجموعه متحرک کششي)
الف- براى آنکه از اصطکاک لوله فرعى با زمين کاسته شده و حرکت آن به‌سادگى انجام شود در محل اتصال قطعات لوله فرعى به‌يگديگر صفحات اسکى مانند يا چرخ‌هاى کوچک تعبيه مى‌گردد. (شکل طريقه جابه‌جائى لوله فرعى در مزرعه و موقعيت‌هاى استقرار لوله در زمان آبياري)
ب- همچنين براى جلوگيرى از انحراف لوله از مسير حرکت دو عدد لنگر گردونه‌اى (Capstan) در زمين مستقر مى‌شود که در طرفين لوله فرعى قرار گرفته و باعث مى‌شوند که لوله فرعى در هنگام جابه‌جا شدن در امتداد يک مسير مشخص حرکت کند. (شکل طريقه جابه‌جايي) نقل مکان لوله فرعى معمولاً به صورت S و يک درميان درطرفين لوله اصلى که معمولاً در وسط زمين قرار دارد انجام مى‌شود. سيستم مجموعه متحرک کششى به‌دليل پرزحمت بودن کار آبيارى و خساراتى که در اثر رفت و آمد تراکتور و کشيده شدن لوله فرعى روى زمين به زراعت وارد مى‌شود با استقبال زارعين مواجه نبوده و به‌جز آبيارى زراعت‌هاى علوفه‌اى (مانند يونجه و شبدر) و برخى مراتع کمتر مورد استفاده قرار مى‌گيرد. (صفحه‌هاى اسکى‌شکل و چرخ‌هاى روى لوله فرعى براى ساده کردن عمل کشش)
اجزاء تشکيل‌دهنده سيستم آبيارى مجموعه متحرک کششى:
الف- طريقه جابه‌جائى لوله فرعى در مزرعه و موقعيت‌هاى استقرار لوله در زمان آبيارى
ب- صفحه‌هاى اسکى شکل و چرخ‌هاى روى لوله فرعى براى ساده کردن عمل کشش
">


همچنین مشاهده کنید