جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

دروس مشترک (در هر شاخهٔ خاص)


در طرح جديد دورهٔ متوسطه، برنامه‌هاى درسى اين دوره و دورهٔ پيش‌دانشگاهى به‌صورت دروس عمومي، مشترک، اختصاصى و اختيارى و پودمان‌هاى مهارت و توجه به آموخته‌هاى خارج از مدرسه(تقسيم‌بندى دروس به عمومي، مشترک، اختصاصى و غيره در آئين‌نامه آموزشى مدارس متوسطه مصوب ۱۳۶۸، ص ۱۳ آمده است. ) ارائه شده است.
  دروس عمومى
دروسى است که آموختن آنها براى ارتقاء سطح علمي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، سياسى هر فارغ‌التحصيل دورهٔ متوسطه ضرورت دارد و در تمام شاخه‌هاى آموزش دورهٔ متوسطه مشترک است.
  دروس مشترک (در هر شاخهٔ خاص)
گروهى از دروس است که براى همه رشته‌ها و گرايش‌هاى مختلف آن شاخه آموختن آنها الزامى است.
  دروس اختصاصى
دروسى است که دانش‌آموز با گذراندن آنها، پايهٔ علمى يا عملى مناسب براى ورود به بازار کار و اشتغال يا ادامه تحصيل در سطوح عالى‌تر در يک رشته يا گرايش خاص کسب مى‌کند.
  دروس اختيارى
تعدادى از دروس اختصاصى يا دروس مشترک داخل و خارج از برنامه درسى گرايش يا رشته مربوطه است که دانش‌آموز آنها را بر حسب علاقه و استعداد خود انتخاب مى‌کند.
  پودمان‌هاى مهارت
دروسى است که از طريق آنها، مهارت‌هاى حرفه‌اى مورد نياز براى اشتغال به کار مفيد به‌صورت نظرى و عملى آموزش داده مى‌شود.
  آموخته‌هاى خارج از مدرسه
مجموعه آموخته‌هاى نظرى و عملى است که هر فرد بدون الزام به حضور در کلاس‌هاى متعارف، مى‌تواند مورد آزمون قرار گرفته و ارزش تحصيلى آنها براساس آن تعيين شود.
  فعاليت‌هاى پرورشى
فعاليت‌هائى است که به‌ منظور تعميق باورهاى دينى و رشد اخلاقى و تقويت مهارت‌هاى زندگى فردى و اجتماعى و با توجه به استعداد و علائق دانش‌آموزان مطابق با آئين‌نامه‌ها و ضوابط مربوط در کليه رشته‌ها به‌طور نظرى و عملى ارائه مى‌شود.


همچنین مشاهده کنید