جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا
روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
اغلب معلمان وقتى که به ارزشيابى شاگردان مىانديشند، فکرشان متوجه تعريف محدود انواع آزمونهاى کتبى و سؤالات امتحانى مىشود، ولى بايد به خاطر داشت که بسيارى از ارزشگذارىهاى ما بر اساس مشاهدهٔ فعاليتهايى است که شاگردان در درون مدرسه انجام مىدهند؛ مثلاً هنگامى که وقتشناسي، انجام دادن مطلوب فعاليتهاى آموزشى يا احساس عدم امنيت شاگردى را در مقايسه با شاگردان ديگر مىسنجيم يا دربارهٔ حس همکارى آنان در فعاليتهاى آموزشى قضاوت مىکنيم يا ابتکار شاگردى را در حل مسائل جديد مىستاييم، همه ارزشيابىهايى هستند که بر مشاهدات رفتار شاگردان در درون مدرسه و موقعيتهاى آموزشى استوار است. چنانکه قبلاً نيز يادآور شديم، اگر معلم خود را از قيد ارزشيابىهاى کتبى و شفاهى معمول برهاند و روشهاى ارزشيابى را با روشهاى مختلف، عمق و محتوا ببخشد، بيشتر مىتواند به اعتبار روش ارزشيابى خود متکى باشد و به آن اطمينان کند. |
اگرچه روش مشاهده نيز معايب و محدوديتهايى دارد، مثلاً ممکن است موقعيتهايى که شاگردان مختلف در آن تحت مشاهده قرار مىگيرند يکسان نباشد يا احتمال تطابق ميزانها و مقياسهايى که مشاهدهکنندگان مختلف به کار مىگيرند بسيار ضعيف باشد، ولى لازم است که ارزشيابى شاگردان در موقعيتى واقعى و با توجه به ويژگىهاى خاص خود صورت بگيرد. از طرف ديگر، براى بعضى از رفتارها، آزمونهاى شايسته و مناسبى وجود ندارد که بتواند جانشين موقعيتهاى طبيعى بشود و در مورد بعضى از رفتارها شايد هرگز چنين آزمونهايى به وجود نيايد. بنابراين، در هر بحث جامعى که دربارهٔ ارزشيابى به عمل مىآيد، بايد لزوماً به کليه روشهايى که به نحوى ضريب اعتماد و اطمينان نتايج ارزشيابى را بالا مىبرد، توجه کافى مبذول داشت. در مواردى که تهيه آزمونهاى مناسب ميسر باشد، به کارگيرى روشهاى آزمون مرجح است؛ زيرا در اين صورت، مىتوان تسلط و کنترل بيشترى بر موقعيت داشت و موقعيت و عمل واحدى را به همهٔ شاگردان عرضه کرد. مىتوان با روشهاى آزمون يکسان، نتايج دقيقترى به دست آورد. علاوه بر اين، با اين روش نتايج ارزشيابى کمتر تحتتأثير شخص آزماينده قرار خواهد گرفت. با وجود اين، نبايد فراموش کرد که بسيارى از جنبههاى مختلف رفتار شاگردان را نمىتوان به مرحله آزمونهاى ساده تنزل داد و بايد آنها را در موقعيت واقعى سنجيد. |
با توجه به مطالب فوق و انواع تغييراتى که در حيطههاى مختلف يادگيرى به وجود مىآيد، حداقل چهار روش ارزشيابى پيشنهاد مىشود. |
معلم مىتواند از مجموع روشهاى فوق يا از آزمونهاى ترکيب شده - که به آزمونهاى موقعيتي معروف است - استفاده کند. ارزشيابى موقعيتى موقعيتهاى مرکب و پيچيدهاى را ارزشيابى مىکند که از طرفى داراى وضع ثابت و يکسان آزمونى است و از طرف ديگر، جنبهٔ طبيعى و واقعى آموزش و يادگيرى را بازگو مىکند. آزمونهاى روش ارزشيابى موقعيتى بين عينى و استاندارد بودن روش آزمونى از يک طرف، و طبيعى بودن روش مشاهدهٔ رفتار واقعى از طرف ديگر، سازش ايجاد مىکند و براى دست يافتن به رفتارهايى که نمىتوان آنها را از طريق انواع معمولى ارزشيابى به دست آورد، امکانات متعدد و جالبى عرضه مىدارد. |
همچنین مشاهده کنید
- تفاوت بین یادگیری و عملکرد
- نظریههای تدریس
- الگوهای تدریس
- فرایند یادگیری انسان
- انواع الگوهای طراحی آموزش
- هدفهای آموزشی
- مهارتهای آموزشی بعد از تدریس
- یادگیری و تحلیل مفاهیم آن
- روشهای جدید تدریس
- الگوهای یادگیری
- ارتباط و اثر آن در فرآیند تدریس یادگیری
- محتوا، روش و وسیله
- انواع الگوهای طراحی آموزش (۲)
- تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی
- تحلیل آموزشی
- روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
- روشهای تدریس سنتی
- نظریههای یادگیری
- عوامل مؤثر بر یادگیری(۲)
- عوامل مؤثر بر یادگیری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
اصفهان اسرائیل ایران حمله ایران به اسرائیل انفجار ایران و اسرائیل ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت گشت ارشاد جنگ جنگ ایران و اسرائیل دولت سیزدهم
زلزله سیل دبی قتل شهرداری تهران کنکور تهران سیلاب فضای مجازی پلیس سازمان هواشناسی قوه قضاییه
فرودگاه قیمت خودرو فرودگاه مهرآباد قیمت طلا خودرو قیمت دلار بازار خودرو ایران خودرو حقوق بازنشستگان بانک مرکزی بورس قیمت سکه
تلویزیون احسان علیخانی تبلیغات سینمای ایران کتاب دفاع مقدس سریال تئاتر موسیقی
چین دانشگاه آزاد اسلامی
فلسطین حسین امیرعبداللهیان آمریکا رژیم صهیونیستی غزه عملیات وعده صادق جنگ غزه روسیه وعده صادق اسراییل سازمان ملل ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال صنعت نفت آبادان لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر بارسلونا منچسترسیتی کشتی فرنگی بازی سپاهان
هوش مصنوعی سامسونگ تلگرام اپل وزیر ارتباطات فناوری ایلان ماسک ناسا
چاقی دیابت پیاده روی درمان و آموزش پزشکی کاهش وزن زوال عقل