جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا
مهارتهای آموزشی بعد از تدریس
در فعاليتەاى آموزشى ضمن تدريس، معلم با روشها و امکانات موجود، شرايط تغيير رفتار شاگردان را فراهم مىکند. شاگردان در فرايند آموزش، فعاليتهاى مختلفى را انجام مىدهند و شرايط متعددى را تجربه مىکنند. اگر فعاليتهاى آموزشى به اينجا محدود شود، مشخص نخواهد شد که آيا شرايط ايجاد شده مطلوب بوده است يا نه و اينکه آيا شاگردان با کسب تجارب و انجام دادن فعاليتهاى تعيين شده به هدفهاى آموزشى رسيدهاند يا نه. براى کسب چنين اطلاعاتي، ارزشيابى مستمر از فرايند تدريس - يادگيرى امرى ضرورى به نظر مىرسد. نحوه ارزشيابى بايد بر اساس نوع هدف، شرايط و فعاليتهاى انجام شده تعيين شود، اما در بسيارى از نظامهاى آموزشى ناسالم، نحوهٔ ارزشيابي، هدفها و بويژه فعاليتهاى آموزشى را تحتتأثير قرار مىدهد. در چنين نظامهايي، معلمان و مربيان به جاى ايجاد شرايط مطلوب آموزشى و انجام دادن فعاليت و تجارب متناسب با هدف، تمام تلاش خود را بر موفقيت در امتحان و ارزشيابى متمرکز مىکنند و با انجام دادن تمرينهاى بىمعنا و طاقتفرسا، موفقيت شاگردان را در جريان ارزشيابى دنبال مىکنند و در نتيجه، ارزشيابى که بايد ملاک رسيدن يا نرسيدن به هدفهاى آموزشى باشد، جاى هدفهاى آموزشى را مىگيرد. |
مسلم است که ارزشيابى در هيچ موقعيتى نبايد به عنوان هدف مطرح شود و فرايند آموزش را تحتتأثير قرار دهد، اما در هيچ شرايطى نيز نبايد ارزشيابى از فرايند آموزش را به تعويق انداخت. به کارگيرى ارزشيابى صحيح در فرايند آموزش، بويژه ارزشيابى پيشرفت تحصيلي، يکى از مهمترين فعاليتهاى آموزشى معلمان و مربيان است. معلمان بايد در سراسر جريان آموزش به ارزشيابى ميزان يادگيرى شاگردان خود بپردازند. ارزشيابى سبب مىشود که معلم اشکالات و نقايص موجود در هدفها، محتوا، شيوهها و وسايل آموزشى و در يک کلام، اشکالات فعاليتهاى آموزشى را دريابد و از چگونگى توفيق و شکست شاگردان و ميزان آمادگى آنان براى فعاليت بعدى آگاه شود و سرانجام، وجوه قوت و ضعف تدريس خود و کفايت ابزارهايى را که در اندازهگيرى و ارزشيابى پيشرفت تحصيلى شاگردان بکار گرفته است دريابد. |
متأسفانه، وقتى سخن از فعاليتهاى آموزشى بعد از تدريس، مانند امتحان و ارزشيابى به ميان مىآيد، نوعى غرور در شخصيت معلم و نگرانى و اضطراب در چهره شاگردان بوضوح مشاهده مىشود. مفاهيم مختلف ارزشيابي، در اغلب مواقع، قبول يا رد شدن را تداعى مىکند. به علت طرز تلقى و عملکرد غلط بسيارى از معلمان، امتحان و ارزشيابى مانند غولى وحشتناک در سراسر نظام آموزشى جامعه ما سايه افکنده است. معلم همواره از امتحان و ارزشيابى به عنوان يک ابزار قدرت استفاده مىکند و با ايجاد زمينههاى نامطلوب آموزشى نوعى نگرانى و وحشت از امتحان را در اذهان شاگردان ايجاد مىکند، در حالى که امتحان و ارزشيابى همچون فعاليتهاى ديگر آموزشى است و مشخص مىسازد که معلم و فراگير تا چد به هدفهاى آموزشى نايل شدهاند. |
همچنین مشاهده کنید
- انواع الگوهای طراحی آموزش
- محتوا، روش و وسیله
- الگوهای یادگیری
- مهارتهای آموزشی بعد از تدریس
- روشهای تدریس سنتی
- یادگیری و تحلیل مفاهیم آن
- عوامل مؤثر بر یادگیری
- هدفهای آموزشی
- الگوهای تدریس
- نظریههای یادگیری
- عوامل مؤثر بر یادگیری(۲)
- تفاوت بین یادگیری و عملکرد
- تحلیل آموزشی
- انواع الگوهای طراحی آموزش (۲)
- ارتباط و اثر آن در فرآیند تدریس یادگیری
- تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی
- روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
- فرایند یادگیری انسان
- نظریههای تدریس
- روشهای جدید تدریس
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
اسرائیل ایران اصفهان حمله ایران به اسرائیل گشت ارشاد ایران و اسرائیل ارتش جمهوری اسلامی ایران دولت دولت سیزدهم جنگ ایران و اسرائیل جنگ سید ابراهیم رئیسی
سیل زلزله دبی قوه قضاییه قتل هواشناسی تهران سیلاب شهرداری تهران پلیس سازمان هواشناسی فضای مجازی
بانک مرکزی فرودگاه فرودگاه مهرآباد قیمت خودرو قیمت دلار خودرو بازار خودرو قیمت طلا ایران خودرو بورس قیمت سکه دلار
تلویزیون احسان علیخانی تبلیغات سینمای ایران دفاع مقدس کتاب سریال تئاتر موسیقی
دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی
فلسطین رژیم صهیونیستی سازمان ملل عملیات وعده صادق آمریکا جنگ غزه روسیه وعده صادق چین اسراییل ترکیه حماس
پرسپولیس فوتبال صنعت نفت آبادان استقلال لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بارسلونا بازی لیگ برتر کشتی فرنگی سپاهان تراکتور
هوش مصنوعی سامسونگ تلگرام فناوری اپل آیفون وزیر ارتباطات ایلان ماسک
سلامت هموفیلی دیابت چاقی درمان و آموزش پزشکی سلامت روان کاهش وزن