چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
فوگ
فوگ (fugue)، فرمی مهم و بنیادی در موسیقی باروک است. فوگ ممکن است برای گروهی از سازها، گروههای آوازی، یا برای سازی تک مانند ارگ یا کلاوسن به نگارش درآمده باشد. فوگ، اثری است پُلیفونیک و مبتنی بر یک تم اصلی که سوژهٔ (subject) نامیده میشود. در فوگ، خطهای ملودیک گوناگون یا 'خطهای آوازی' سوژه را تقلید میکنند. زیرترین (بالاترین) خط ملودیک - خواه آوازی باشد یا سازی - سوپرانو، و بمترین آنها باس است. بافت فوگ بهطور معمول دربردارندهٔ سه، چهار، یا پنج خط صوتی (سوپرانو، آلتو، ...) است. گرچه سوژهٔ فوگ کموبیش ثابت میماند، اما با انتقال به تونالیتههای مختلف یا آمیختن با ایدههای ملودیک و ریتمیک گوناگون، معانی تازهای مییابد. | |||||||||||||
فرم فوگ بسیاری انعطافپذیر است؛ در واقع تنها خصلت ثابت فوگها، شیوهٔ آغاز آنها است - سوژهٔ فوگ در آغاز آن همواره توسط یک خط صوتی و بدون همراهی ارائه میشود. آهنگساز از راه این برجستهنمائی سوژه، آنچه را میباید به یاد سپرده و هنگام شنیده دنبال کنیم به ما گوشزد میکند. آغاز یک فوگ چهار صدائی میتواند با نمودار زیر نمایانده شود: | |||||||||||||
| |||||||||||||
در این طرح، بالاترین (زیرترین) خط به اعلام سوژه میپردازد و سپس خطهای پایینتر (بمتر) آن را تقلید میکنند. با این همه، سوژه ممکن است توسط هر یک از خطها - بالائی، پایینی، یا میانی - اعلام شده و ترتیب تقلید آن توسط دیگر خطها نیز تغییرپذیر است. | |||||||||||||
در یک فوگ، بازی تعقیب ملودی راهبر (تقلید دقیق سوژه) تداومی نامحدود ندارد. نقطهچینهای نمودار فوگ، نشاندهندهٔ این نکته هستند که پس از ارائه سوژه توسط یک خط، آن خط آزاد است که با مواد ملودیک متفاوتی به راهش ادامه دهد. | |||||||||||||
باخ و هندل، هر یک صدها فوگ به نگارش درآوردهاند؛ فوگهای این در اوج و کمال خلق موسیقی در قالب این فرم را رقم میزنند. د دورهٔ باروک، چنانکه یکی از دوستان باخ گفته است، 'مهارت در ساختن فوگ، برای تمام آهنگسازان چنان ضروری و واجب بود که هیچ آهنگسازی نمیتوانست عهدهدار منصبی در موسیقی شود، مگر آنکه آزمون پروراندن یک سوژه را در تمام گونههای کنترپواننویسی و ساختن فوگی به قاعده و متناسب را بر مبنای آن گذرانده باشد' . | |||||||||||||
آفرینش موسیقی در قالب فوگ در سدههای نوزدهم و بیستم ادامه یافت. امروزه گرچه فوگ بهاندازهٔ دورهٔ باروک متداول نیست، اما موسیقیدانان امروزی نیز میباید فن ساختن فوگ را بیاموزند. |
همچنین مشاهده کنید
- ویژگیهای موسیقی باروک (۲)
- اوراتوریو
- مبانی اپرا (۲)
- جایگاه موسیقی در جامعهٔ باروک
- فوگ
- گئورگ فریدریش هندل (۲)
- اپرای باروک
- گئورگ فریدریش هندل
- کورال و کانتات کلیسائی
- ویژگیهای موسیقی باروک
- یوهان سباستیان باخ
- سوئیت باروک
- آرکانجِلو کورلّی
- سونات باروک
- مبانی اپرا
- کنسرتو گروسو و فرم ریتورنلو
- آنتونیو ویوالدی
- هنری پورسل
- کلودیو مونتهوردی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران حماس دولت سیزدهم رافائل گروسی دولت رئیس جمهور رهبر انقلاب اصفهان مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان مجلس زنان
تهران زلزله پلیس هواشناسی شهرداری تهران بارش باران حجاب قتل آموزش و پرورش فضای مجازی شهرداری وزارت بهداشت
مسکن خودرو قیمت مسکن مالیات سایپا قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان
نمایشگاه کتاب تئاتر تلویزیون سینما دفاع مقدس سریال سینمای ایران نمایشگاه کتاب تهران موسیقی کتاب صدا و سیما
دانش بنیان اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین رفح جنگ غزه روسیه چین نوار غزه ترکیه اوکراین طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر ذوب آهن لیگ قهرمانان اروپا نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
اپل هوش مصنوعی سامسونگ ناسا آیفون گوگل مایکروسافت باتری فضا فضاپیما
بیماران خاص استرس رژیم غذایی کاهش وزن بیمه زیبایی دندانپزشکی فشار خون