ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / پنج شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۳ / Thursday, 10 July, 2014

گام مینور

کم‌وبیش تمام ملودی‌های آشنا پیرامون یک صدای مرکزی ساخته و پرداخته شده‌اند. دیگر صداهای ملودی به سمت این صدای مرکزی گرایش دارند. به دلیل پایداری و ایستائی ویژه صدای مرکزی، ملودی اغلب با آن پایان می‌یابد.
صدای مرکزی تونالیته درجه اول (keynote) یا تونیک می‌نامند. آثار موسیقی مانند ملودی‌های آشنا که به‌طور عام با درجهٔ اول گام پایان می‌گیرند، چنانکه مرسوم است با آکورد ایستای تونیک خاتمه می‌یابند. به این ترتیب، تونالیتهٔ یک قطعه به حضور صدا، گام و آکوردی مرکزی در آن اشاره دارد. در یک اثر موسیقی، تمام صداهای دیگر در ارتباط با صدای مرکزی شنیده و درک می‌شوند.
از سال ۱۹۰۰ به بعد برخی آهنگسازان، نظام سنتی تونال را رها کردن اما حتی امروزه نیز بیشتر قطعه‌ها و آثاری که می‌شنویم به مبنای صدا، آکورد و گامی مرکزی ساخته شده‌اند.
  گام ماژور
گام (scale) از صداهای اصلی سازندهٔ یک قطعهٔ موسیقی که زیر و بم‌هائی متفاوت دارند و به ترتیب از بم به زیر یا از زیر به بم مرتب شده‌اند ساخته شده است. در دوره‌های مختلف و در فرهنگ‌های گوناگون، گام‌های متنوع و متعددی به‌کار گرفته شده‌اند. گام‌های اساسی موسیقی غرب از آغاز سدهٔ هفدهم تا آغاز سدهٔ بیستم گام‌های ماژور و مینور (minor) بوده‌اند. این گام‌ها در سدهٔ بیستم نیز همچنان کاربردی گسترده داشته‌اند. گام آشنای دو - ر - می - فا - سل - لا - سی - دو نمونه‌ای از گام ماژور است. این گام را بخوانید و توجه کنید که با خواندن آن، هفت صدای زیر و بم متفاوت پدید می‌آورید. و سپس به 'دو' ی بالائی - هشتمین صدا - می‌رسید که در حقیقت تکرار صدای اول در یک اُکتاو بالاتر است. اُکتاو فاصلهٔ میان اولین و هشتمین صدای گام است. گام ماژور میان صداهای متوالی خود الگوی معینی از فاصله‌ها دارد. میان صداهای متوالی یک گام غربی دو نوع فاصله یافت می‌شود. پردهٔ (whole step) و نیم‌پرده (half step). نیم‌پرده، کوچک‌ترین فاصله‌ای است که به‌طور موسوم در موسیقی غرب به‌کار رفته است. فاصلهٔ پرده دو برابر نیم‌پرده است.
در نواختن گام 'دو ماژور' فقط شستی‌های سفید پیانو به‌کار گرفته می‌شوند. فاصلهٔ میان نت‌های 'می' و 'فا' و نت‌های 'سی' و 'دو' نیم‌پرده است و میان شستی‌های متناظر با 'می' و 'فا' و نیز 'سی' و 'دو' شستی سیاهی قرار نگرفته است. نمونه‌ای که در آغاز این مبحث دیدیم، بر مبنای گام دو ماژور یا به بیان دیگر در تونالیتهٔ دو ماژور است.
با مبنا قرار دادن هر یک از دوازده صدای محدودهٔ اُکتاو می‌توان گام‌های ماژور مشابهی ساخت. الگوئی یکسان از فاصله‌های متوالی می‌تواند با هر کدام از این صداها آغاز شود که به این ترتیب دوازده‌ گام ماژور به‌دست می‌آید.
  گام مینور
گام مینور در کنار گام ماژور، ایفاگر نقشی اساسی در موسیقی غرب است.
گام مینور - مانند ماژور - از هفت صدای متفاوت و صدائی هشتم که تکرار صدای اول در یک اُکتاو بالاتر است تشکیل می‌شود اما الگوی فاصله‌های آن با گام ماژور تفاوت دارد. الگوی مینور نیز می‌تواند بر هر کدام از دوازده صدای محدودهٔ اُکتو آغاز شود و به این ترتیب دوازده گام مینور به‌دست می‌آید.
در اینجا مقایسه‌ای میان یک گام ماژور و گامی مینور که هر دو با نت 'دو' آغاز می‌شوند، انجام گرفته است:
- دو ماژور:
نیم پرده پرده  پرده پرده نیم پرده پرده نیم پرده  
دو سی  لا سل فا می ر دو
- دو مینور:
پرده پرده نیم‌پرده پرده پرده نیم‌پرده پرده  
دو سی‌بمل لابمل   سل فا می‌بمل  ر دو
گام مینوری که در این مثال نشان داده شده است یکی از گونه‌های سه‌گانهٔ گام مینور است که مینور طبیعی، نامیده می‌شود. دو گونهٔ دیگر، گام‌های مینور هارمونیک و مینور ملودیک هستند. سه گونه گام مینور در الگوی فواصل سازنده‌شان تفاوت‌هائی دارند اما همگی می‌توانند با هر صدائی از محدود اُکتاو آغاز شوند و چنانکه گفته شد، کیفیتی متضاد با گام ماژور پدید می‌آورند.
تفاوت مهم میان گام ماژور و مینور آن است که در گام مینور فاصلهٔ میان درجه‌های دوم و سوم فقط نیم‌پرده است. میان همین دو درجه از گام ماژور فاصلهٔ پرده وجود دارد. این تفاوت کوچک، کیفیت صوتی گام و حالت موسیقی مبتنی بر آن را به شدت دگرگون می‌کند. موسیقی مبتنی بر گام مینور گرایش به کیفیتی جدی یا سودائی دارد. کم‌وبیش تمام مارش‌های عزا تونالیتهٔ مینور دارند. تریادی که بر تونیک گام مینور و با نت‌های آن گام ساخته می‌شود و نیز آکوردی مینور است، حال آنکه تریاد تونیک در گام ماژور آکوردی ماژور است (۱). آکوردهای مینور صدائی تیره‌تر از آکوردهای ماژور دارند. آهنگسازان تفاوت‌های میان ماژور و مینور را برای آفرینش حالت‌هائی متضاد به‌کار می‌گیرند.
(۱) . آکورد ماژور آکوردی است که میان نت پایه (دو) و دومین نت آن (می) فاصله‌ای دو پرده‌ای و میان پایه و سومین نت آن (سل) فاصله‌ای سه‌ونیم پرده‌ای باشد. تفاوت آکورد مینور با آکورد ماژور وجود فاصله‌ای یک‌ونیم پرده‌ای میان پایه (دو) و دومین نت آکورد (می‌بمل) است - م.


همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
ارتباطات    اصول خبررسانی    انواع مطالب در رسانه های عمومی و نوشتاری    مطالب خبری    خبرنویسی    سبک های خبرنویسی    سبک هرم وارونه   
ارتباطات    ارتباطات انسانی    ارتباط    تعاریف ارتباط    تجزیه و تحلیل تعاریف ارتباط   
کشاورزی جنگلداری و شیلات    زراعت واصلاح نباتات    فیزیولوژی گیاهی    روابط آب و خاک و گیاه   
ارتباطات    ارتباطات انسانی    معنی در ارتباطات    مدل ارتباطات انسان با انسان    تفاوت ارتباط میان فردی با ارتباط جمعی در مدل براس وستلی و مالکم مک لین   
شعر و ادب    اَوْحَدی    دیوان اشعار    غزلیات   
بازار و بازاریابی    بازار    انواع بازارها براساس سیستم تعیین قیمت و تخصیص منابع    بازار رقابت خالص    شرایط لازم برای وجود بازار رقابت خالص   
کشاورزی جنگلداری و شیلات    دامپروری    انواع دام    مرغ    تغذیه علمی و عملی طیور    احتیاجات غذائی طیور در سنین مختلف    جداول احتیاجات غذائی طیور   
دارو و درمان    درمان    بیماری های داخلی    بیماری های دستگاه گوارش   
شعر و ادب    فردوسی    شاه نامه    پادشاهی خسرو پرویز   
تاریخ ادبیات ایران    وضع سیاسی و اجتماعی و علمی و ادبی ایران از پایان قرن هشتم تا اوایل قرن دهم هجری    وضع سياسى ايران از آغاز دورهٔ تيموريان تا پايان عهد شاه اسماعيل صفوى   


کلمات در حال جستجو
روحانی    خودرو    شورای رقابت    ایران    روسیه    وین    هسته ای    عراق    خلافت    بغدادی    سوریه    داعش    آرژانتین    شکست    هلند    فقر    اقتصاد خرد    فرشاد مومنی    نظام پارلمانی    مجلس    نظام ریاستی    قیمت خودرو    بازار خودرو    رکود    بورس    بازار سرمایه    افت شاخص    بادامچیان    خبرگان    انتخابات   




«پنجمعه» با «تابناک»
فیلم: به نوای وحید تاج دل بسپارید و عکس‌های کیانیان را ببینید
فیلم: به نوای وحید تاج دل بسپارید و عکس‌های کیانیان را ببینید
نمایشگاهی از 154 عکس 106 عکاس که از مجموعه عکس‌های برگزیده‌ در گالری بهار و تابستان خانه‌ هنرمندان ایران به نمایش درآمده‌اند. در این نمایشگاه تعدادی عکس هم از رضا کیانیان،‌ سیف الله صمدیان،‌ محمد ابراهیم صافی به نمایش در آمده‌اند.

جام‌جهانی ۲۰۱۴
۲۴ سال بعد از مارادونا، آرژانتین با مسی به فینال جام‌جهانی رسید
۲۴ سال بعد از مارادونا، آرژانتین با مسی به فینال جام‌جهانی رسید
بعد از یکصدوبیست دقیقه بی‌حاصل این آرژانتینی‌ها بودند که به مدد درخشش سرخیو رومرو دروازه‌بان پنالتی‌گیرشان توانستند راهی فینال جام‌جهانی شوند تا هم آرژانتین بعد از ۲۴ سال به فینال برسد و هم فینال ۱۹۹۰ تکرار شود.

پس‌لرزه‌های شکست تاریخی برزیل برابر المان
از آتش زدن پیراهن سلسائو تا حضور اسکولاری در «ماه‌عسل»
از آتش زدن پیراهن سلسائو تا حضور اسکولاری در «ماه‌عسل»
آلسیدس جیجیا، مردی که با زدن گل دوم اروگوئه به برزیل در فینال معروف 1950 فاجعه ماراکانا را رقم زد بعدها در توصیف آن لحظه گفت: «در تاريخ، فقط سه نفر توانستند ماراكانا را با يك حركت، ساكت كنند: پاپ، فرانك سيناترا و من.» برزیلی‌ها هرگز فکرش را هم نمی‌کردند که شصت و چهار سال این‌بار یک تیم کل کشورشان را در سکوت فرو ببرد.

یازدهمین ‌‌افطار‌‌ با «تابناک»؛
فیلم: اشخاص را معیار حق قرار ندهیم
فیلم: اشخاص را معیار حق قرار ندهیم
خورشید چنان می‌تابد که ایستادن مستمر در زیر آن، به مرور رنگ بخش‌هایی از بدن که تحت پوشش لباس قرار نگرفته، با رنگ بدن قابل تمیز می‌شود و همین نشانه، میزان دشواری چنین شغلی و روزه داری در این شرایط را یادآور می‌شود. به همه آنهایی که این شغل شریف را دارند و با عرق جبین نان حلال کسب می‌کنند، باید خسته نباشید گفت

احزاب و شخصیت‌ها - رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که در مسئله عراق دخالت نظامی نکنیم.
صنعت - نوبخت از دستور دولت برای بازبینی قیمت ها خبر داده درحالی که انتشار لیست قیمت های جدید خودرو موجب شده تا قیمت خودرو در بازار آزاد هم افزایش یابد.
ادبیات - علی شجاعی‌صایین، مدیر اداره کتاب وزارت ارشاد می‌گوید، تا اواسط پاییز اتفاقات بهتری در حوزه کتاب رخ خواهد داد.
پلیس - معاون اول رئیس جمهور آیین‌نامه معاینه و معافیت پزشکی مشمولان خدمت وظیفه عمومی را ابلاغ کرد.
بیستمین دوره جام جهانی - برزیل؛
سرجیو رومرو بهترین بازیکن دیدار آرژانتین - هلند شد
سنگربان تیم ملی آرژانتین با عملکرد بسیار خوبی که مقابل هلند داشت از سوی مسئولین برگزاری رقابتها به عنوان بهترین بازیکن دیدار تیمش مقابل هلند انتخاب شد.
۱۳۹۳/۴/۱۹ - ۰۳:۳۶
بیستمین دوره جام جهانی - برزیل؛
ضربات پنالتی دومین فینالیست جام جهانی را تعیین می کند
تیم های فوتبال آرژانتین و هلند در پایان 120 دقیقه به تساوی رسیدند تا ضربات پنالتی تیم پیروز و فینالیست دوم جام جهانی را تعیین کند.
۱۳۹۳/۴/۱۹ - ۰۳:۰۶
بیستمین دوره جام جهانی - برزیل؛
آرژانتین و هلند در پایان 90 دقیقه مساوی شدند
دیدار تیم های آرژانتین و هلند در مرحله نیمه نهایی رقابتهای جام جهانی در پایان 90 دقیقه به تساوی انجامید.
۱۳۹۳/۴/۱۹ - ۰۲:۲۲
بیستمین دوره جام جهانی - برزیل؛
آرژانتین و هلند در نیمه نخست به تساوی رضایت دادند
دیدار تیم های آرژانتین و هلند در نیمه نهایی جام جهانی در ورزشگاه کورینتیانس شهر سائوپائولو در نیمه نخست با تساوی به پایان رسید.
۱۳۹۳/۴/۱۹ - ۰۱:۱۷


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved