شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا
تحلیل آموزشی
پس از تعيين هدفهاى آموزشي، يکى از مهمترين مراحل طراحي، تحليل آموزشى است. در اين مرحله، معمولاً پرسشهايى به شرح زير ممکن است براى معلم مطرح شود: |
- چگونه شاگردان را کمک کند تا به هدفهاى آموزشى برسند؟ |
- شاگردانش بايد چه فعاليتى انجام دهند يا داراى چه قابليتى باشند تا بتوانند آنچه را در هدفهاى آموزشى از آنان خواسته شده است انجام دهند؟ |
- آيا شاگردان مىتوانند بدون انجام دادن برخى فعاليتهاى موردنظر به هدفهاى آموزشى برسند؟ |
پاسخ دادن به اين پرسشها بررسى تعدادى از فعاليتها و معلومات و مهارتهاى جزئى را که براى نيل به اهداف آموزشى ضرورى است، ايجاب مىکند. معلم در بررسى خود بايد همهٔ پاره فعاليتها را روى کاغذ يادداشت کند و سپس مجدداً آنها را بررسى نمايد. چنانچه مشخص شود که تعدادى از پاره فعاليتها براى رسيدن به هدف چندان ضرورى نيستند، بايد کنار گذاشته يا از مجموع فعاليتها حذف شوند تا در نهايت، مجموعهاى از فعاليتهاى مناسب و ضرورى براى رسيدن به هدف آموزشى بدست آيد. پشت سر گذاشتن چنين مراحلى را به اصطلاح تحليل آموزشي گويند. |
بنابراين، تحليل آموزشى فراينيد است که از طريق آن مىتوان هدف کلى آموزشى را به اهداف کوچکتر (هدفهائى جزئى و هدفهاى رفتاري) تقسيم کرد؛ به عبارت ديگر، تحليل آموزشى فرايندى است که از طريق آن هدف نهايى آموزشى به وظايف يا اعمالى که شاگرد بايد انجام دهد يا معلومات و مهارتهايى که پس از اجراى آموزش بايد کسب کند، تقسيم مىشود. |
اجراى دقيق فرايند تحليل آموزشى مستلزم گذرانيدن مرحلههاى زير است: |
۱. تبديل هدف کلى (هدف نهايى آموزشي) به اهداف جزئى ( اهداف مرحلهاى آموزشى). |
۲. تبديل هدف جزئى (هدف مرحلهاى آموزشي) به اهداف رفتارى (هدفهاى اجرايى). |
۳. تعيين نوع ارتباط بين هدفهاى کلى و جزئى. |
۴. تعيين رفتار ورودى (معلومات و مهارتهاى پيشدانسته). |
۵. ارزشيابى تشخيصى. |
۶. تعيين نخستين گام آموزشى (مشخص کردن نقطهٔ شروع تدريس). |
همچنین مشاهده کنید
- روشهای مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
- تفاوت بین یادگیری و عملکرد
- تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی
- هدفهای آموزشی
- نظریههای یادگیری
- روشهای تدریس سنتی
- روشهای جدید تدریس
- عوامل مؤثر بر یادگیری(۲)
- انواع الگوهای طراحی آموزش
- الگوهای یادگیری
- الگوهای تدریس
- یادگیری و تحلیل مفاهیم آن
- فرایند یادگیری انسان
- انواع الگوهای طراحی آموزش (۲)
- تحلیل آموزشی
- عوامل مؤثر بر یادگیری
- نظریههای تدریس
- مهارتهای آموزشی بعد از تدریس
- محتوا، روش و وسیله
- ارتباط و اثر آن در فرآیند تدریس یادگیری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
اسرائیل ایران اصفهان ایران و اسرائیل آمریکا استان اصفهان حمله ایران به اسرائیل گشت ارشاد حجاب ارتش جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان وعده صادق
وزارت بهداشت سیل طرح نور هواشناسی تهران فراجا قتل فضای مجازی قوه قضاییه سیلاب شهرداری تهران سازمان هواشناسی
دولت ترکیه بنزین قیمت خودرو قیمت طلا بانک مرکزی قیمت دلار خودرو بازار خودرو ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون سعدی فیلم سینمای ایران احسان علیخانی موسیقی کتاب دفاع مقدس
اینترنت مغز
رژیم صهیونیستی عراق فلسطین غزه جنگ غزه امیرعبداللهیان روسیه سازمان ملل اتحادیه اروپا چین حماس اسراییل
استقلال فوتبال شمس آذر قزوین پرسپولیس باشگاه استقلال کشتی آزاد صنعت نفت آبادان لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بازی لیگ برتر بارسلونا
هوش مصنوعی گوگل ناسا فناوری سامسونگ تلگرام اپل وزیر ارتباطات عیسی زارع پور
هموفیلی پزشک گیاهان دارویی پیاده روی