جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کارت‌های هوشمند (IC Card)


Electronic Settlement روشى است که جهت پرداخت سفارشات خريد در شبکه اينترنت مورد استفاده قرار مى‌گيرد. دراينجاست که مقوله فن‌آورى کارت‌هاى هوشمند و ديگر فن‌آورى مربوط به حفاظت داده‌ها از اهميت ويژه‌اى برخوردار مى‌گردد.
روش فوق‌الذکر اين امکان را فراهم مى‌سازد تا بتوان از منازل سفارشات موردنظر را صادر و هزينه آن را ازطريق کارت‌هاى اعتبارى و يا direct debit پرداخت نمود.
ساده‌ترين و معمول‌ترين روش پرداخت انتقال وجه ازطريق حساب‌هاى بانکى بصورت online ازطريق اينترنت و موسوم به home banking مى‌باشد که اگرچه در اين روش بعضاً انتقال اسناد با تأخير صورت مى‌پذيرد اما سهولت بکارگيرى آن موجب گسترش خريدهاى اينترنتى مى‌گردد و اين درحالى است که پرداخت‌هاى الکترونيکى با استفاده از کارت‌هاى اعتبارى به‌خاطر سرعت پرداخت راهکار عملى‌ترى مى‌باشد.
  سيستم کارت‌هاى اعتبارى
امروزه روش‌هاى پرداخت الکترونيکى براساس استاندارد جهانى SET - Secure Electronic Transaction به‌سرعت روى شبکه‌هاى اينترنت متداول شده است.
از اين‌رو به‌منظور جلوگيرى از جرايم و سوءاستفاده‌هايى نظير استفاده غيرمجاز کارت‌هاى اعتباري، کاربرد تکنولوژى امنيت داده‌ها را حياتى مى‌نمايد. به‌همين منظور دو شرکت عمده عرضه‌کننده کارت‌هاى اعتبارى VISA و Master Card در سال ۱۹۹۶ توافق نمودند تا به‌منظور حصول اطمينان در پرداخت‌هاى الکترونيکى اقدام به استفاده از رويه‌هاى استاندارد و مشترکى موسوم به SET نمايند.
در حال حاضر اکثر پروژه‌هاى مبتنى‌بر تجارت الکترونيکي، خود را با اين استاندارد تطبيق داده‌اند، در اين راستا ازآنجايى که استاندارد مذکور شامل ملاحظات امنيتى روى داده‌ها نيز مى‌باشد، امروزه بسيارى از روش‌هاى رمزگذارى براساس SET بناگرديده‌اند.
ازجمله ويژگى‌هاى اين استاندارد وجود رويه‌هايى به‌منظور ثبت و تنظيم و توزيع ليست اشخاص حقيقى و حقوقى ممنوع‌المعامله است.
  پول الکترونيکى (Electronic Money)
پرداخت ازطريق پول الکترونيکى يکى از شيوه‌هاى معتبر و مطمئن پرداخت مى‌باشد.
پول الکترونيک يک ارزش الکترونيکى است که به‌عنوان دارايى اشخاص حقيقى و حقوقى مى‌باشد و درواقع، به ارزش پولى در فرآيند واقعى معاملات کمک‌نموده و مى‌تواند به‌عنوان يک وسيله و ابزار پرداخت مورد استفاده قرار گيرد. طبيعتاً پول الکترونيکى مى‌بايد درمقابل جعل و سندسازى محافظت گردد.
براساس تجارب بدست آمده در سرتاسر جهان، در حال حاضر اغلب دست‌اندرکاران درصدد توسعه روزافزون پول الکترونيکى مى‌باشند.
پول الکترونيکى را به دو نوع مى‌توان تفسيم‌بندى کرد. دسته اول که مشهور به جريان بسته پول الکترونيکى (closed loop type of electronic money) است در هربار استفاده در فرآيند گردش خود به مؤسسه صادرکننده خود برمى‌گردد. (تبديل به حساب سپرده مى‌شود)
و نوع ديگر موسوم به جريان باز پول الکترونيکى (open loop type) مى‌باشد که مى‌توان آن را به شخص ثالث انتقال داد مانند اسکناس و سکه‌هاى رايج. در تقسيم‌بندى ديگر، پول الکترونيکى را مى‌توان به دو دسته تقسيم کرد. کارت‌هاى هوشمند (IC Card) و پول الکترونيکى نوع شبکه‌اى (Network type) که به آن software type نيز اتلاق مى‌گردد. پول الکترونيکى مبتنى‌بر کارت‌هاى هوشمند هم‌اکنون در فرانسه و چندين کشور ديگر به‌عنوان ابزار پرداخت روزمره معمول و متداول گرديده است.
  کارت‌هاى هوشمند (IC Card)
بکارگيرى عملى اين نوع کارت در فرآيندهاى سپرده‌گذارى و برداشت از حساب، فن‌آورى پيچيده‌اى را طلب مى‌نمايد.
اطلاعات پولى و ارزش مبلغى آن، روى کارت هوشمند نوشته و ثبت مى‌گردد و ازاين‌رو با کارت‌هايى که موسوم به magnetic stripe card مى‌باشند متفاوت است.
(همانطور که مى‌دانيد کارت‌هاى مغناطيسى مذکور مانند کارت‌هاى تلفن بصورت آماده عرضه مى‌گردند و ارزش آنها از پيش مشخص و با هر بار بهره‌بردارى از مقدار موجودى آن کاسته مى‌شود.) در کارت‌هاى هوشمند به هر ميزان و به دفعات مى‌توان عمليات سپرده‌گذارى و برداشت را (دريافت و پرداخت) با آن انجام داد. لذا مى‌توان آن را به‌عنوان يک کيف پول الکترونيکى تلقى نمود. تنوع استفاده يکى ديگر از ويژگى‌هاى کارت‌هاى هوشمند مى‌باشد. ازآنجايى که کاربرد پول الکترونيکى بصورت گسترده‌اى در حال افزايش مى‌باشد لذا در تجارت الکترونيکى به‌عنوان يک ابزار حياتى مورد توجه واقع شده است ازاين‌رو مى‌بايست به‌منظور ايجاد اطمينان و جلوگيرى از جعل و دستکارى کارت‌هاى هوشمند از تکنولوژى پيشرفته رمزنگارى اطلاعات سودبرد.
  پول الکترونيکى مبتنى‌بر شبکه (Network type)
پول الکترونيکى از نوع مبتنى‌بر شبکه امکان انتقال پول الکترونيکى را ازطريق شبکه‌هاى اطلاعاتى اينترنت فراهم مى‌سازد. CyberCoin و Ecash دو محصول نرم‌افزارى مى‌باشند که پشتيبانى اين نوع پرداخت‌ها را انجام مى‌دهند.
با متداول‌شدن اين نوع پول، پرداخت‌هاى الکترونيکى بسيار ساده‌تر انجام خواهد پذيرفت. اصطلاح software type نيز مترادف با Network type بکار مى‌رود، اين نامگذارى ازآن‌رو انتخاب گرديده است که نرم‌افزارهاى ويژه امنيتى اين فرآيند بر روى ديسک‌هاى سخت کامپيوترهاى شخصى باز مى‌شوند.


همچنین مشاهده کنید