جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

سیستمهای پرداخت قدیمی


  سيستمهاى پرداخت قديمى
سيستم توضيح از نقطه‌نظر خريدار از نقطه‌نظر فروشنده پيشنهاد شده براي: (نقطه‌نظر فروشنده)
صورتسحاب با کالاهاى فروخته شده انتقال مى‌يابد مناسب براى سفارش پستى در کشورهاى امن (مثلاً ژاپن، آلمان، سوئيس) امن و مناسب عملى‌تر ولى با ريسک تنها درصورتى امکان‌پذير است که خريداران صادق و توانايى پرداخت را داشته باشند و يا سوابق آنها را بتوان براحتى اثبات کرد. ۱. معاملات کوچک در کشورهاى ايمن ۲. مشتريان کاملاً مورد اعتماد
پيش‌پرداخت بسيار نادر پرمخاطره امن ولى بيشتر خريداران حتى آن را امتحان هم نمى‌کنند. هنگامى که فروشنده بخوبى شناخته شده و مورد اعتماد باشد.
پرداخت نقدى در قبال تحويل کالا (COD) محدود به تعداد کمى از کشورهاى همسايه است. هزينه بين ۱ تا ۱۵ دلار براى هر معامله کمى مخاطره‌آميز چرا که نوعى پيش‌ پرداخت محسوب مى‌شود. ايمن ولى تا حدى گران و طاقت‌فرسا معاملات بالاى ۱۰۰ دلار (در داخل يا با کشورهاى همسايه) مشروط به اين که فروشنده به اندازه کافى اعتبار داشته باشد.
اعتبار اسنادى L/C در معاملات بين‌المللى بزرگ بين بخش‌هاى تجارى (B-to-B) ايمن ولى تا حدى گران و طاقت‌فرسا ايمن ولى تا حدى گران و طاقت‌فرسا معاملات بزرگ بين‌المللى بين شرکايى که به يکديگر اعتماد کامل ندارند.
کارت اعتبارى (داده‌ها توسط تلفن، فکس، پست يا با اينترنت بدون کدبندى منتقل مى‌شود) محرمانه بودن اطلاعات: خير
کنترل عدم اعتبار: بله
ولى بصورت دستى شناسايى دو طرف شراکت: خير
تضمين تحويل کالا: خير
در دسترس و کاملاً امن (برخلاف شايعات مخالفين) با اين حال اکثر خريداران از اين روش واهمه دارند و آن را ناامن تلقى مى‌کنند. فروشندگان تمام ريسک‌ها را به خود مى‌پذيرند چرا که آنها نمى‌توانند رسماً خريداران (در غياب امضاى فيزيکي) را مورد شناسايى قرار دهند اين ريسک را مى‌توان با چک کردن فهرست‌هاى سياه کاهش داد. کنترل دستى عدم اعتبار (يعنى واجد صلاحيت بودن) از لحاظ ادارى زمان‌بر و پرهزينه است (۵-۴ درصد) براى معاملات کوچک کافى نيست. در معاملات بين‌المللى کوچک بايد مراقب بود که:
- فروشندگان تمام ريسک تقلب و جعل را مى‌پذيرند.
- تعداد خريداران به دليل عدم احساس امنيت کاهش مى‌يابد.


همچنین مشاهده کنید