جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گروه‌بندی‌های مختلف از فروشگاه‌های مجازی


راه‌هاى بسيارى براى ايجاد يک فروشگاه مجازى وجود دارد. ولى مى‌توان بسته به نوع نرم‌افزار مورد استفاده، اين فروشگاه‌ها را مطابق آنچه در جدول ذيل ترسيم شده است به چهار دسته تقسيم نمود. نکته مهم اين است که هر يک از اين دسته‌ها آثار و ملزومات متفاوتى از لحاظ زيربنايى دارند.
جمع‌بندى عوامل کليدى بشرح زير مى‌باشد:
- سايت‌هاى بنگاه با بنگاه B-to-B، بدون قابليت‌هاى سفارش دادن online با دسته‌بندى شماره ۱، در جاهايى که کمترين مسائل زيربنايى محلى وجود دارند، بسيار مطابقت دارد. بنابراين حتى شرکت‌هاى مستقر در کشورهاى کمتر توسعه‌يافته نيز مى‌توانند براحتى از اين دسته بهره‌مند شوند.
- در ارتباط با دسته‌هاى ۲ و ۳ که بيشتر مناسب فروشگاه‌هاى B-to-C هستند. براى کشورهاى در حال توسعه - با اينترنت، نظام بانکى و ارتباطات ضعيف و ناکارآ - کمترين مزيتى ندارند.
بنابراين به نظر ما شرکت‌هاى مستقر در کشورهاى در حال توسعه فعلاً بايد:
- براى استفاده از سايت‌هاى دسته‌بندى شماره ۱، که مناسب معاملات B-to-B هستند (به‌ويژه اگر تعداد معاملات کم، ولى حجم هر معامله قابل توجه باشد) متمرکز شوند.
- تلاش‌هاى خود را بر اخذ سفارش بصورت online متمرکز ننمايند، بلکه از وب‌ سايت بعنوان عامل پشتيبانى از فرآيند فروش استفاده نماييد.
- تلاش‌ نمايند بجاى افزايش فروش، هزينه معاملات خود را کاهش دهند. لازم به يادآورى است که توصيه‌هاى فوق در مورد اکثر شرکت‌هاى مستقر در کشورهاى توسعه‌يافته، به استثناى ايالات متحده آمريکا، نيز صادق مى‌باشند.
  جدول گروه‌بندى‌هاى مختلف از فروشگاه‌هاى مجازى
توضيحات مزايا معايب مناسب براي توصيه به کشورهاى در حال توسعه
يک وب‌ سايت ساده با يک ويراستار وبى (مثلاً Frontpage MS) تهيه گرديده و در يک سرور خارجى ميزبانى مى‌شود (هزينه ٭ تقريبى ۱۰۰ دلار در هر ماه) - ساده و انعطاف‌پذير
- براحتى مى‌تواند در هر جا در جهان ميزبانى شود.
- براحتى قابل به‌روز شدن بصورت offline و ايجاد تغييرات دسته‌اى در Upload کردن
- توسعه تجارت الکترونيک بصورت کامل (از جمله ترابرى فروش، پايگاه اطلاعات محصول، پرداخت خودکار online) نيازمند تلاش و کار زياد مى‌باشد. - سايت‌هاى B-to-C بدون امکانات سفارش بصورت online
- فروشگاه‌هاى مجازى B-to-C با حجم کوچک و به‌‌روز کردن محصولات معدود
- بسيار مناسب، اگر زيرساخت‌هاى داخلى ناکارا باشد زيرا وب سايت بصورت محلى و offline به‌روز مى‌شود و در يک سرور خارجى ميزبانى مى‌شود. علاوه بر اين نياز به زمان online محدود دارد.
نرم‌افزار فروشگاهى فوق فلج (full-fledge) که بخشى از يک ISP مى‌باشد (مانند e-comptior.com , store.yahoo , Verio.com. هزينه تقريبى حدود ۲۰۰ دلار در ماه) - سادگى (اگر راه‌حل‌ها تا حدودى غيرقابل انعطاف انتخاب شوند): تاکنون ساده و ارزان‌ترين روش براى داشتن يک فروشگاه مجازى به‌شمار مى‌رود.
- شامل چندين خدمات مربوط به پرداخت‌هاى اصلى مى‌باشد.
- گسترش انعطاف‌پذيرى مستلزم مهارت برنامه‌نويسى پيشرفته مى‌باشد.
- به‌روز کردن بايد بصورت آن‌لاين انجام شود.
تمام خرده‌فروشان دسترسى کم هزينه به اينترنت دارند به جز احتمالاً خرده‌فروشى‌هاى با حجم زياد - به دليل آن‌که به‌روز کردن بصورت آن‌لاين انجام مى‌شود. اين راه‌حل در صورتى‌ مفيد خواهد بود که دسترسى به اينترنت ارزان باشد.
- اکثر ارائه‌دهندگان خدمات اينترنتى تنها شرکت‌هاى محلى را مى‌پذيرند (مثلاً در ايالات متحده) بويژه اگر خدمات پرداخت نيز در ميان باشد.
نرم‌افزار فروشگاهى فول فلج در سرور اختصاصى (مانند Ms site Server , IBM Net commerce icat, Intershop) هزينه تقريبى نعبيه نرم‌افزار حدود ۱۵،۰۰۰ دلار بعلاوه ۱۰۰۰ دلار در ماه) - انعطاف‌پذيرى بى‌نهايت و يکپارچگى فرآيند تجارت و کسب و کار (شامل حسابدارى سياه‌برداري، کنترل و ...) - نياز به تکنسين‌هاى تمام‌وقت مى‌باشد.
- نياز به سرورهاى اختصاصى مى‌باشد.
خرده‌فروشى‌هاى با حجم بسيار بالا - براى کشورهاى در حال توسعه مناسب نمى‌باشد چرا که نياز به دسترسى و حضور با هزينه کم مى‌باشد (مگر آن‌که سرورها در کشورهايى مانند آمريکا واقع باشند)
- يکپارچه‌سازى روند تجارت و کسب و کار در کشورهاى با نيروى کار ارزان بى‌مفهوم مى‌باشد.
توسعه کامل اختصاصى تعبيه از ۱۰۰،۰۰۰ دلار تا چند ميليون دلار ...) - انعطاف‌پذيرى کامل - (بازدارنده) هزينه‌هاى توسعه خرده‌فروشى‌هاى با حجم بالا همان توصيه‌هاى فوق


همچنین مشاهده کنید