پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پیشگیری از حوادث


رویدادهای ناگواری که درهتل‌ها اتفاق می‏افتد و اغلب موجب آسیب رسیدن به کارکنان می‏گردد یکسان هستند. این حوادث اغلب در اثر عدم مراقبت و بی‏دقتی‌های کارکنان روی می‏دهد و می‏توان با دوراندیشی و طرح پیش‏بینی‏های لازم از بروز آنها جلوگیری نمود. مهم‌ترین عامل پیشگیری از این حوادث، همان آموزش صحیح به افراد هتل است که باید در کلاس‌های توجیهی و آموزشی و در جمع کارکنان مطرح گردد و راه‌های جلوگیری از آنها به طور مشروح بیان شود. آموزش‌ها باید برای تمامی کارکنان، به‌ ویژه افرادی باشد که سابقهٔ کمتری دارند و یا احتمال آن که در معرض بعضی مخاطره‏ها قرار بگیرند بیشتر است. هرچند وقت یک‌بار نیز با تشخیص مدیر هتل باید این آموزش‌ها تکرار و نکات مهم آن بار دیگر یادآوری شود و روش‌های نوین پیشگیری از حوادث به آگاهی کارکنان هتل برسد و انواع وسایل و لوازم پیشگیری یا مقابله با رویدادها به پرسنل آموزش داده شود.
یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از برخی حوادث ناگوار که ممکن است بعضی افراد را دچار آسیب نماید شناسائی صحیح و دقیق یک‏یک آنها و آشنائی با وضعیت جسمانی هر کدام از افراد است. در فرم مخصوص تقاضای استخدام در هتل که می‏باید توسط متقاضیان تکمیل گردد در رابطه با وضع جسمی و سوابق بیماری‌های آنان پرسش‌هائی مطرح گردیده است که ضروری است هریک از متقاضیان به درستی و امانت‏داری به آنها پاسخ دهند. از جمله پرسیده می‏شود که آیا به بیماری (صرع) مبتلا هستید؟ آیا سابقهٔ بیماری‌ قلبی دارید؟ و بعضی پرسش‌های دیگر که هر یک واجد اهمیت فراوان است. کارمندی که دچار بیماری صرع باشد و موضوع را از مدیر هتل پنهان کند ممکن است در حالی که مسئولیت یکی از پست‌ها را در شب برعهده گرفته است ناگهان به حملهٔ صرع دچار شود که می‏دانیم در چنین صورتی برای حفظ جانشین به کمک فوری نیاز خواهد داشت و کافی است برای مدتی کوتاه به حملهٔ صرع گرفتار آید و حادثه‏ای جبران ناپذیر پیش آید. افرادی هم که سابقهٔ بیماری قلبی دارند و یا زیر نظر پزشک مداوا می‏نمایند چنانچه متقاضی استخدام در هتل باشند بایستی مشکل خود را به اطلاع مدیر هتل برسانند.
سپردن مسئولیّتهای شبانه به این افراد مستلزم رعایت نکات ایمنی و حفاظتی آنها خواهد بود که در اصل نمی‏بایست به استخدام هتل درآیند چرا که احتمال زیاد می‏رود این اشخاص به ناگهان دچار حملهٔ قلبی شوند و پیش از رساندن آنها به پزشک جان بسپارند. برای آگاهی بیشتر به فرم استخدام پرسنل مراجعه نمائید.حوادثی که ممکن است اغلب در هتل‌ها روی دهد عبارت‌اند از: سوختگی با آب جوش یا سوختگی از ظروف داغ آشپزخانه، بریدگی از چاقو، سرخوردن و سقوط از نردبان یا چهار پایه‏های نامطمئن و شکسته و غیره . . . برای پیشگیری از این حوادث، مؤثرترین راه، همان آموزش دادن صحیح به کارکنان هتل است. نمونه‏هائی که یاد کردیم از جمله رویدادهائی هستند که جلوگیری از بروز آنها به سادگی امکان‌پذیر است ولی حوادث دیگر نیز در هتل‌ها روی می‏دهد که زیان‌های انسانی- مالی آنها بسیار گسترده‏تر و پیامدهای آن تأسف بارتر بوده است و نمونه‏های آن عبارت‌اند از:
۱. سرخوردن کارکنان به‌ علت چرب بودن کف آشپزخانه (نداشتن گریل در کف آشپزخانه).
۲. سقوط کارکنان از پلکان بر اثر لغزنده بودن آنها.
۳. سقوط از نردبان به هنگام نظافت قسمت‌های مرتفع پنجره‏ها و اتاق‌ها و غیره.
۴. بریدن دست با چاقو.
۵. بریدن دست با اره برقی استخوان.
۶. بریدن دست به‌ وسیله شکسته شدن لیوان یا ظروف چینی.
۷. بریدن دست به‌ وسیله کاتر یا سبزی خرد‌کن برقی، یا ماشین کالباس بری.
۸. سوختن با آب جوش.
۹. سوختن با بخار آب.
۱۰. انفجار دیگ بخار قبل ازخروج کامل بخار آب.
۱۱. انفجار سماور گازی.
۱۲. سوختگی‌های حاصل از لمس ظروف محتوی غذای داغ.
۱۳. پریدن روغن داغ به سر یا صورت.
۱۴. برق گرفتگی از وسایل برقی. (یخچال‌ها، پریز‌های معیوب)
۱۵. خوردن درب به کارکنان به‌ علت پیش‌بینی نکردن دید پشت درب بین رستوران و آشپزخانه.
۱۶. افتادن مواد منجمد شده داخل سردخانه به روی کارکنان به‌ علت غلط چیدن مواد در سردخانه.
۱۷. افتادن دیگ، قابله، چدن روی کارکنان.
۱۸. گیر‌کردن سر به آسانسور حمل غذا به‌ علت نداشتن چشم الکترونیک.
۱۹. آتش‏سوزی ناشی از بازماندن شیر اجاق گاز و دیگر وسایل گازسوز.
۲۰. بریدگی‌های ناشی از کاربرد نادرست چرخ گوشت.
۲۱. سوختگی‌های ناشی از واژگون شدن ظروف محتوی آب جوش.
۲۲. برخورد شدید با در‏های شیشه‏ای بزرگ و سنگین به علت نبود علائم هشدار‌دهنده روی آنها.
حوادث مشابه دیگری نیز ممکن است برای مسافران رخ بدهد و یا بعضی حوادث توسط خود میهمانان ایجاد گردد که در اینجا از یادآوری آنها صرف‏نظر می‏نمائیم.همان طور که گفتیم، بسیاری از این رویدادها را می‏توان پیشگیری کرد و نخستین گام در این زمینه شناخت صحیح حوادث و آشنائی با شیوه‏های پیشگیری از آنهاست. یکی از ارکان مدیریت آن است که از بروز حوادث جلوگیری به عمل آید و از آنجا که بیشتر رویدادها با سلامت و امنیت جانی کارکنان ارتباط می‏یابد بایسته است که مدیر هتل یا متل به هرگونه پیش‏بینی لازم اقدام نماید و لوازم و وسایل ضروری را تهیه نماید. این وسایل همان لوازم کمک‌های اولیه را شامل می‏گردد. اینک به بعضی راه‌های پیشگیری از حوادث مهم‌تر اشاره می‏کنیم و باقی را برعهدهٔ مدیران مجرب و مسئولین دلسوز وامی‏گذاریم:
۱. راهروها و پلکان‌ها را همواره به میزان کافی باید روش نگاه داشت.
۲. از پهن‌کردن کف‏پوش یا قالی‌های پاره و مندرس و عبور‌دادن سیم برق از زیر آنها به طوری که پا به آنها تماس پیدا کند خودداری گردد.
۳. هرگز نباید از ظروف چینی یا بلورین لب پریده استفاده کرد.
۴. باید وسایلی نظیر: دستگاه برش‏ نان، کالباس یا استخوان دارای سرپوش حفاظتی باشند.
۵. چنانچه پریز برق در قسمتی از هتل سست شده یا سیم آن بدون روپوش مانده است، باید بی‏درنگ تعویض یا ترمیم گردد.


همچنین مشاهده کنید