چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

انبار وسایل تنظیف


  انبار وسایل تنظیف
این انبار محتوی وسایلی خواهد بود که برای نظافت و تمیز نگهداشتن کلیه قسمت‌های هتل اعم از اتاق‌ها، راهروها، سالن‌ها، رستوران، لابی، آشپزخانه و انبارها مورد احتیاج می‌باشد از قبیل انواع جاروها، پارچه‌های مربوط به تنظیف و گردگیری، صابون، دستمال‌های کاغذی، پودر ظرفشوئی و لباسشوئی، مایعات لباسشوئی، وسایل شستن و ضد عفونی کردن و دستشوئی‌ها و توالت‌ها و تمیز‌کردن شیشه‌های پنجره و درها و اسپری‌های حشره‌‌کش و غیره.
  وظایف انباردار
انباردار هتل باید به کار انبارداری وارد و کاملاً با آن آشنا باشد، زیرا وظیفه‌ای که بر عهده دارد نوعی کار مالی و بسیار با اهمیت است. چنانچه کار او مبتنی بر تجربه و اطلاعات لازم نباشد و قبلاً در راه و روش و شیوه انبارداری دوره آموزشی طی نکرده باشد، زیان‌های فراوانی به بار خواهد آورد. اهم وظایف انباردار به شرح زیر است:
۱. هر جنسی که پس از خرید وارد هتل می‌شود، انباردار باید آن را تحویل بگیرد و قبض انبار صادر نماید. مأمور یا مباشر خرید با در دست داشتن نسخه‌ای از این قبض انبار که به منزله رسید است می‌تواند به حسابداری مراجعه و بهای اجناس خریداری شده را دریافت دارد و بدون ارائه قبض انبار و صورت حساب، حسابداری مجاز به پرداخت پول به مأمور خرید نمی‌باشد. بدیهی است قبلاً مبلغی به فراخور نیازهای ضروری هتل به عنوان تنخواه گردان در قبال اخذ رسید باید در اختیار مباشر خرید گذاشته شود.
۲. برای هر جنسی که از انبار بر حسب درخواست‌های مسئولان قسمت‌ها خارج می‌شود، حواله انبار صادر می‌شود و جنس تحویل داده شده از موجودی کسر می‌شود.
کار انبارداری از نظر تحویل گرفتن جنس و توزیع آن به قمست‌های مختلف باید با اجرای سیتسم کارت عملی گردد، یعنی برای هر نوع جنس، کارتی به نام آن جنس اختصاص می‌دهند. در این کارت اجناس و کالاهائی که وارد انبار شده و سپس به تدریج با یک‌جا به انبارها یا قسمت‌های دیگر تحویل می‌‌گردد ثبت می‌شود و ستون مانده همواره نشان دهنده موجودی آن جنس معین در انبار است. (نمونه کارت باید قبلاً چاپ و در اختیار انبارداران گذاشته شود).
انباردارد باید از نظر پیش‌بینی و احتیاط و مآل اندیشی، موجودی انبار را همیشه مورد بررسی قرار دهد و توجه داشته باشد که با تمام‌شدن جنس، کالاها مختلف نماند. یعنی قبل از اتمام هر جنس، سفارش خرید آن را بدهد. البته در تدارک و خرید اجناس برای مصارف بعدی باید حتی‌الامکان حداکثر ارقام اجناس در نظر گرفته شود.
البته تعیین ارقام هر جنس مورد نیاز برای خرید، از نظر حداقل و حداکثر یا حد متعارف و متعادل آن، بستگی به میزان حجم مصرف هتل دارد. انبارهای هتل باید طرف صبح تا ظهر برای تحویل اجناس، آماده و مشغول کار باشد و این موضوع باید به اطلاع کلیه قسمت‌های هتل برسد تا سعی کنند احتیاجات خود را در موقع معین دریافت کنند و از مراجعات مکرر به انبار، و اتلاف وقت زیاد خودداری کنند. در پایان هرماه، صورتی از کلیه وسایل و موادی که مصرف گردیده، به حسابداری فرستاده شود. انبار هتل لااقل هر پانزده روز یکبار توسط رئیس حسابداری یا کنترلر هتل مورد بازدید قرار گیرد و کنترل شود و این کنترل، مسلماً در صحت محاسبات و دقت بیشتر انبارداران مؤثر خواهد بود.
وظیفه انباردار تنها ثبت ورود و خروج کلاً نیست بلکه انباردار موظف است محل انبار را در شرایط خوب و پاکیزه حفظ نماید و باید دقت کند که هنگام تحویل کالا و نگهداری و یا توزیع مواد غذائی در انبار امکان هدر رفتن یا فاسد شدن کالا وجود دارد که می‌بایست طوری عمل نماید که تا جای امکان از این خسارت‌ها جلوگیری کند منظم چیدن انبار از نظر ظاهر که می‌بایست رعایت شود باعث حفظ مواد غذائی در مقابل خسارت و آسیب‌ها نیز تأثیر می‌گذارد.
بخشی از این خسارت‌ها را می‌توان تا حدود زیادی به کمک سیستم‌های پیشرفته انبارداری و نگهداری کالا کاهش داد انباردار می‌بایست به‌ عنوان بازرس، ناظر و مدیر رفتار کند زیرا انباردار مسئول حفظ کیفیت مواد غذائی و به حدا قل رسانیدن خسارت به هتل می‌باشد. نکاتی که باید در ساختمان انبار رعایت شود:
۱. انبار باید در محلی قرار گیرد که به راحتی بتواند اتومبیل تا نزدیک در انبار تردد کند و بار را تخلیه نماید اتومبییل حامل بار مجاز نیست به داخل انبار وارد شود.
۲. محل تخلیه بار یا تحویل کالا باید طوری نباشد که سر باشد یا دارای پله باشد.
۳. درب محل تحویل کالا باید طوری طراحی شود که ضمن تحویل کالا نتوانند اشخاص غیر وارد انبار شوند.
۴. بهتر است از نور طبیعی و روشنائی کافی استفاده شود.
۵. جهت جلوگیری از نور مستقیم خورشید شیشه پنجره‌های انبار باید از نوع مات انتخاب شود.
۶. امکان نصب هواکش ضروری است.
۷. سیم‌کشی انبار حتماً می‌بایست توکار باشد.
۸. دیوار و کف آن باید کاشی باشد و در شرایط خوب حفظ شود.
۹. هیچ درز چاله نباید در انبار وجود داشته باشد و سقف آن طوری باشد که لوله‌های آب و فاضلاب ساختمان از آنجا عبور نکرده باشد که باعث چکه کردن از سقف شود.
۱۰. قفل مناسب و استاندارد نصب شود.
۱۱. انبار باید مجهز به بالن‌های اطفا حریق باشد.
۱۲. به هیچ عنوان نباید زباله در انبار وحود داشته باشد که باعث وجود موش و سوسک نگردد و مرتباً می‌بایست زمین و دیوار انبار و کالا تمیز گردد و هنگام نظافت کل انبار از بالا به پائین تمیز کنند.
۱۳. قفسه‌های خراب یا شکسته شده فوراً ترمیم و محکم شوند.
در زیر به‌ طور خلاصه به نکاتی که باید انباردار رعایت کند اشاره می‌کنم:
۱. قبل از ورود کالا باید محلی که بناست کالا تخلیه شود کاملاً تمیز و میزان فضای مورد لزوم پیش‌بینی شود.
۲. موقع تحویل کالا نیاید اجناس شکسته شده یا کیسه‌های پاره شده یا خیس شده یا قوطی‌های صدمه دیده یا باد کرده یا بطری‌های بدون درپوش یا باز شده را تحویل بگیرد.
۳. چیدن کالا باید طوری باشد که امکان ریزش یا افتادن کالا نباشد و طوری باید چید که دسترسی به کالا ها مقدور و به راحتی امکان حرکت و عبور کارکنان بدون نیاز به دور‌زدن باشد.
۴. تعداد بسته‌ها شمارش و آنها که باید وزن شود پس از وزن کردن تحویل گیرد.
۵. ظروفی که داری نشتی می‌باشد یا ظروف صدمه دیده را فوراً برای مصرف آماده نمایند یا در ظروف مناسب دیگری قرار دهند.
۶. هر چند وقت یک‌ بار می‌بایست مواد غدائی بازرسی شود تا در صورت آسیب دیدن یا تاریخ منقضی شده یا فاسد شده رطوبت دیده را متوجه شوند و گزارش نماید موش یا حشرات مانند بید ساس و . . . که به کیسه‌ها ی برنج آرد، حبوبات، خسارت زده‌اند مشاهده می‌شود.
۷. دقت شود قفسه‌ها یا محل قرار‌دادن مواد غدائی عاری از رطوبت و میخ یا اشیا نوک تیز نباشد زیرا باعث پاره‌شدن پاکت یا کیسه‌ها خواهد شد.
۸. هنگام جابجائی مواد یا مایعات از بشکه‌های بزرگ یا ظروف و کیسه‌ها به ظروف کوچک‌تر دقت نماید که از ریختن مواد به روی زمین جلوگیری شود.
۹. در زیر باران نباید بار را تخلیه کرد زیرا باعث پاره‌شدن کارتون‌های کاغذی و خیس‌شدن اجناس از قبیل برنج، شکر، و آرد باعث خرابی آنها خواهد شد.
۱۰. کالاها باید عاری از وجود حشرات باشد.
۱۱. کیسه‌ها نباید روی هم در ارتفاع زیاد قرار گیرد مثلاً کیسه برنج را نباید بیش از ۵ کیسه روی هم قرار داد و باید طوری چید که امکان عبور هوا از لابلای کیسه‌ها فراهم شود یا کیسه‌ها را طوری جلوی پنجره یا هواکش چید که از جریان هوا جلوگیری شود.
۱۲. دقت نماید موقع تخلیه بار کیسه‌ها پرتاب نشود زیرا باعث پارگی کیسه‌ها خواهد شد.
۱۳. مواد غذائی و مواد شیمیائی یا پاک‌کننده نباید در یک انبار چیده شود.
۱۴. چنانچه باید انبار سم پاشی شود باید از متخصصین امر آفت‌زدائی استفاده شود.
۱۵. چنانچه بناست ظروف یا جعبه خالی یا کارتون در صورت عدم استفاده مجدد هر از چند گاهی به فروش برسد یا برگشت شود کیسه‌ها، کارتون‌ها، مخازن، باید در محل مناسب دور از انبار به طریقی نگهداری شود که باعث اختفای موش و سوسک نگردد.


همچنین مشاهده کنید