سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

انبار مهندسی


در تشکیلات هتل، انبارهای متعددی به تناسب درجه و اهمیت و حجم کار و تعداد اتاق‌ها باید وجود داشته باشد، که به شرح زیر نام می‌بریم:
۱. انبار مواد غذائی
۲. انبار نوشابه‌ها
۳. انبار قسمت مهندسی
۴. انبار میز و صندلی
۵. انبار قسمت خانه‌داری
۶. انبار اوراق چاپی و لوازم‌التحریر یا نوشت‌افزار
۷. انبار وسایل تنظیف
ـ لوازم انبار عبارت است از:
قفسه‌های متعدد و متناسب با انبار هتل، میز تحریر، اوراق و فرم‌های مربوط به هر انبار، ترازو برای وزن‌کردن جنس و تحویل گرفتن و تحویل‌دادن کالا و مواد مصرفی و غیره، نردبان برای دسترسی به قفسه‌های بلند.
  انبار مواد غذائی
انبار مواد غذائی بایستی تا سقف کاشی شده و دارای هواکش باشد و همیشه خشک و دور از نفوذ رطوبت نگهداری شود، بدیهی است این انبار مجهز به یخچال نیز خواهد بود و سردخانه‌ها هم زیر نظر انباردار مواد غذائی قرار خواهد گرفت. رعایت اصول بهداشت در انبار مواد غذائی، به خصوص در مورد اجناسی که احتمال فاسد‌شدن آن در بین باشد کاملاً ضروری و حتمی است. یعنی بعضی از اقلام موجودی از نظر مدت نگهداری، تاریخ معین و محدودی دارد. انباردار باید سعی کند این قبیل اجناس قبل از انقضای موعد پیش بینی شده به مصرف برسد و مسئولان قسمت‌های مربوط را در جریان بگذارد که با زیانی ناشی از غفلت و تسامح روبرو نشوند.
  انبار نوشابه‌ها
انبار نوشابه‌ها که نزدیک انبار مواد غذائی است و برای نگهداری نوشابه‌ها از آن استفاده می‌شود، باید مجهز به قفسه بندی مخصوص نوشابه و یخچال‌های متعدد و کافی باشد. موقعیت انبار نوشابه باید طوری باشد که اتومبیل بتواند جعبه‌های نوشابه را تا جلوی در انبار حمل نماید.
  انبار مهندسی
در انبار قسمت مهندسی که زیر نظر مهندس مسئول اداره می‌شود، از نظر ابزار کار و وسایل مکانیکی اهمیت خاصی دارد و چون وسایل و لوازم موجود در این انبار غالباً کمیات و گران قیمت می‌باشد، باید از نظر حفظ و حراست و جلوگیری از مفقود شدن آنها دقت کافی مبذول گردد و نوع و تعداد آنها در فرصت‌های مناسب مورد بررسی قرار گیرد تا کم و کسری به‌ وجود نیاید.
  انبار میز و صندلی
این انبار میز و صندلی‌های اضافی هتل را که در مواقع جشن‌ها و میهمانی‌ها مورد نیاز خواهد بود نگهداری می‌نماید و مسئولیت آن به عهده مسئول سالن جشن‌ها و میهمانی‌ها خواهد بود. البته پس از برگزاری مجالس، میز و نیمکت‌های اضافی مجدداً به انبار یا اتاق مربوط به نگهداری آن اعاده می‌شود. محل این انبار نزدیک سالن جشن‌ها قرار دارد که از نظر حمل و نقل میز و صندلی‌ها مشکلی ایجاد نشود. بدیهی است باید مراقبت نمایند، میز و صندلی‌ها با ترتیب خاص و منظمی در اتاق یا انبار مورد نظر چیده شود. زیرا چنانچه در این کار نظم و ترتیبی رعایت نشود و این وسایل بدون ملاحظه روی هم انداخته شود مسلماً با شکستگی و استهلاک زیاد، مواجه و به تدریج از حایز انتفاع خارج خواهد شد.
  انبار خانه‌داری
این انبار که معمولاً نزدیک قسمت لباسشوئی قرار دارد. زیر نظر سرپرست خانه‌داری هتل اداره می‌شود و وسایلی از قبیل حوله، ملحفه، روتختی، پتو، روبالشی و اشیاء جامانده از مسافرین در آنجا نگهداری می‌گردد. حساب موجودی این قبیل لوازم در طبقات مختلف نیز نزد انباردار قسمت خانه‌داری باید معلوم و مشخص باشد.
  انبار اوراق چاپی و نوشت‌افزار
این انبار محل نگهداری اوراق و دفاتر و فرم‌های چاپی است که سفارش چاپ آن قبلاً داده شده و وسیله چاپخانه‌ها تهیه و تحویل می‌شود. همچنین لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار و کلیه وسایلی که در رابطه با امور اداری و دفتری تمام قسمت‌های هتل مصرف می‌شود در این انبار قرار خواهد داشت.


همچنین مشاهده کنید