جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

روش پلوتن


در قسمت مربوط به ساختمان هتل، لزوم کار گذاشتن آسانسور برای حمل غذا از آشپزخانه به طبقه‌های بالا تریا آسانسور خاص پرسنل و کارکنان هتل یادآوری شده است. همچنین ازآسانسور، برای حمل غذا برای روم سرویس و ملحفه ، حوله روبالشی، پتو و امثال اینها از قسمت لاندری به خانه‌‌داری و طبقات مختلف استفاده می‌شود. چنانچه آسانسور با توجه به وسعت و ظرفیت و اهمیت هتل در حد رفع کامل احتیاجات موجود نباشد باعث معطلی مسافران و نارضائی آنان و از طرفی موجب کندی واختلال کار درقسمت‌های مختلف هتل و پرسنل آنها خواهد گشت. بنابراین در نقشه ساختمان هتل، احتیاج واقعی هتل به تعدادآسانسور و اندازه آنها باید در نظر گرفته شود تا حمل و نقل وسایل و رفت و آمد مسافران و پرسنل دچار وقفه نگردد و راندمان کار از نظر سرعت رضایت بخش باشد. اغلب سؤال می‌کنند که، مشخصات و ویژگی‌های آسانسور چه می‌باشد؟ چه نکاتی باید در نصب آسانسور رعایت شود؟ چه نکاتی در قرار داد خرید لحاظ شود؟ چه نکاتی روی استهلاک تأثیر می‌گذارد؟ نکات ایمنی آسانسور چیست؟ اگر آسانسور گیر کند یا سقوط کند و . . . مالک، مدیر هتل ، فروشنده ، سازنده آسانسور کدام مقصر هستند.
در اغلب هتل‌ها آسانسور نصب شده است، اما متأسفانه نکات مهمی که باید در نصب آسانسور رعایت شود کمتر دیده شده است و این مهم باعث شده که مدیران به دردسر بیافتند. ترافیک و استهلاک آسانسور درهتل‌ها بسیار بالا می‌‌باشد و می‌بایست نکات ایمنی آسانسورها کاملاً رعایت شود نکات زیر برای پاسخ به پرسش‌های بالا و آگاهی مدیران هتل‌ها است که چنانچه قبلاً آسانسور نصب شده و یا تصمیم به خرید آسانسور دارند با آگاهی کامل اقدام نمایند. لازم به توضیح است، در حال حاضر آسانسورهای ساخت خارج از کشور از تکنولوژی بسیار بالائی بر خوردار است، به‌طور مثال در هتل‌هائی که کلید کارتی دارند برای فرمان دادن به آسانسور کافی است کلید کارتی اتاق را در جای مخصوص قرار دهند، آسانسور به همان طبقه‌ای که شماره اتاق قرار دارد حرکت و توقف می‌کند.
  مشخصات آسانسور
۱. موتور آسانسور از نوع گیر بکسی حلزونی باشد با۲ یا ۳ اسب قدرت بیش از تعداد ظرفیت مجاز، کابین آسانسور یا موتور گیربکس ۸ نفره برای آسانسور ۶ نفره انتخاب می‌شود.
۲. ظرفیت ۲۵% بالاتر از استاندارد پیش‌بینی شود.
۳. موتور دو سرعته و مجهز به فن باشد.
۴. دارای سیستم ایمنی کنترل سرعت و حفاظت موتور.
۵. درایمنی از نوع اتومات تلسکوپی.
۶. در ورودی کابین آسانسور از نوع کشوئی باشد.
۷. ریل آسانسور از نوع خارجی و کفچک‌ها از نوع خارجی و پلاستیک باشد.
۸. آسانسور مجهزبه پاراشوت باشد.
۹. آسانسورهای کابین سنگین و ارتفاع زیاد به زنجیر جبران نیاز دارد.
۱۰. سیم بکسل از نوع مرغوب درجه یک.
۱۱. وزنه آسانسور از نوع چدنی.
۱۲. استاپ و استوپ نرم بدون شیب منحنی.
۱۳. سلکتیو کلکتیودان نصب شود اگر رستوران درطبقه بالای ساختمان نباشد (که استهلاک کمتری داشته باشد).
۱۴. کلید اورلود داشته باشد که چنانچه مسافرین بیشتر از ظرفیت سوار شوند حرکت نکند.
۱۵. سرعت آسانسور چند متر در ثانیه را تعیین کنند (مثلاً ۴۰/۲ متر در ثانیه) در برج‌هائی بیش از ۲۰طبقه یک متر در ثانیه برای ۱۰ تا ۱۵ طبقه.
۱۶. تابلو نشان دهنده طبقات از داخل و خارج از آسانسور (اندیکاتور) با قاب فلزی.
۱۷. توقف آسانسور حتماً هم سطح طبقات قرار گیرد.
۱۸. مجهز به زنگ خطر.
۱۹. هواکش برای داخل آسانسور پیش‌بینی شود.
۲۰. کلید Stop داشته باشد.
۲۱. استفاده از ضربه‌‌گیر مناسب کف کابین آسانسور که در صورت سقوط این ضربه‌گیرها هستند که میزان آسیب ناشی از سقوط را کاهش می‌دهند.
۲۲. قفل ایمنی مکانیکی درها.
۲۳. چراغ شارژی اتومات، تلفن، بلندگو، زیر سیگاری، آینه، جهت داخل آسانسور پیش‌بینی گردد.
۲۴. چاهک آسانسور چنانچه از بتون ساخته می‌شود پلیت‌هائی (Plate) در فواصل معین پیش‌بینی گردد.
۲۵. زیر چاهک آسانسور ۵۰/۱ خالی باشد.
۲۶. حداقل کابل برق سه فاز ۴ رشته پیش‌بینی شود (۱۶ ×۴).
  مشخصات قطعات تابلوی کنترل
کنترل رله‌ای یا میکروپروسسوری باید از کنتاکتورهای متناسب با قدرت موتور استفاده شود و تابلوهای میکروپروسسوری افزون بر کنترل ایمنی به وسیله مدارهای از کنترل سخت‌افزاری نیز برای نظارت بر عملکرد میکروپروسسور بهره‌مند شود. تابلو فرمان از نوع میکروپروسسوری به طورمثال رله‌های (آی سی) مناسب برای تشخیص باز یا بسته بودن در و همچنین قفل در و تحریک کنتاکتورهای اصلی، تعبیه سخت افزار مناسب برای کنترل حرکت آسانسور در طبقات، و قرار دادن سخت‌افزار موازی با عملکرد در حالت استفاده تعمیرکار سیستم برای افزایش میزان ایمنی.
اصولاً در تابلوهای میکروپروسسوری تابلو تحت شرایط خرابی میکرو پروسسوری از نظر کیفی کنترل شده و جهت کنترل آسانسور نصب می‌گردد این کار به معنای اعمال ایمنی مضاعف در همه حالت‌هاست. (مدت گارانتی به‌مجرد تلفن برای خرابی فوراً باید برای تعمیر حاضر باشد مثلاً بعد از ۶ ساعت).
  انواع در آسانسور
۱. درهای تمام اتوماتیک تلسکوپی (در کابین و طبقه اتوماتیک).
۲. درهای نیمه اتومات تلسکوپی (درب کابین خودکار در بیرون لولا‌ئی).
۳. درهای تمام اتوماتیک سانترال (درب کابین وطبقه اتوماتیک).
۴. در لولائی (در طبقات لولائی، بدون در کابین).
  نوع نصب
۱. کلکتیو‌سلکتیو از هر دو طرف مسافر جمع می‌کند.
۲. کلکتیو دان از بالا به پائین مسافر جمع می‌کند.
۳. کلکتیو آپ از پائین به بالا مسافر جمع می‌کند.
  روش پلوتن
در این نوع فرمان در هر حالت همه فرمان‌های احضار طبقات ثبت گردیده و آسانسور در هر دو جهت ( بالا و پائین) بدان پاسخ می‌دهد. مورد مصرف این روش در ساختمان‌های مسکونی با جمعیت متوسط و ساختمان‌های اداری می‌باشد.
  روش پوش‌باتن
بدون حافظه می‌باشد (از لحاظ اقتصادی ارزان‌ترین سیستم می‌باشد). در این نوع فرمان در آن واحد فقط یک کلید (شاسی) داخل کابین یا در طبقات ثبت و سپس بدان پاسخ داده می‌شود و تا پایان حرکت هیچ فرمان احضار دیگری ثبت نمی‌شود. مورد مصرف این روش در ساختمان‌های مسکونی کم‌جمعیت و حمل بیمار و بار است.
برای چندین آسانسور نزدیک هم باید یک کلید از نوع دوبلکس نصب شود که برای احضار هر آسانسور که نزدیک‌تر بود احضار شود (جهت کاهش و ترافیک و مصرف برق).


همچنین مشاهده کنید