چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

هتل‌های جوانان


با توجه به گسترش دامنه فعالیت هتل‌ها، می‌توان اجرای برنامه‌های مفید دیگری را هم تدارک دید و اهداف ثمر‌بخش نوئی را در طرح‌ها و برنامه‌هائی این کار در نظر گرفت تا قسمتی از نیازها و خواست‌های مسافران برآورده شود و با تصمیم جنبه‌های رفاهی و متنوع دیگری احتیاجات طبقات مختلف مسافران و میهمانان، مورد اعمال نظر قرار گیرد. یکی از این هدف‌ها تأَسیس هتل‌هائی است برای پذیرش جوانان و کودکان با تخصیص قسمتی از هتل‌های موجود برای این منظور با تأمین امکانات و کلیه وسایل و لوازمی که به آنها اشاره خواهد شد، افرادی که این نوع هتل‌ها برای آنان در نظر گرفته می‌شود بین ۶ الی ۱۶ سال دارند.
این گروه که به همراه والدین یا سرپرستان خانواده‌ها عازم مسافرت‌اند، قسمت عمده سال را به زندگی عادی و روزمره خود پرداخته یا در مهدهای کودک و مدارس، به ادامه تحصیل یا انجام تکالیف و برنامه‌های خود مشغول بوده‌اند، موقعی که به سفر می‌آیند و در هتلی اقامت می‌گزینند، به خصوص در فصل تابستان، علاقه و دلبستگی آنان به این است که از مسافرت حداکثر استفاده را ببرند و به منظور جبران زحمات سالانه و رفع خستگی‌ها و دلتنگی‌ها، از هر نوع امکانات و وسایل بازی و ورزش و تفریح و تفنن سالم برخوردار شوند و با فرصتی که به دست آورده‌اند تجدید قوا نمایند و خود را برای اجرای برنامه‌های آینده آماده سازند، و از طرفی چنانچه هتل‌ها با امکانات کافی پذیرای آنها هستند از بازار خوب و گرمی بهره‌مند خواهند بود.
یعنی در صورتی که آمادگی داشته باشند ضمن خدمت به طبقه خردسال و جوان و نوجوان، سطح درآمد هتل را نیز بالا خواهند برد. یعنی هر دو جنبه این کار با اهداف هتلداری همسو و هم جهت می‌باشد به عبارت دیگر متضمن سود و اجر مادی و معنوی است. بدیهی است در صورتی که در هتل‌ها این برنامه مورد علاقه بچه‌ها به مرحله اجرا درآید، خود وسیله‌ای خواهد بود برای اقامت بیشتر میهمانان و مسافران، زیرا خردسالان که منظور خود را عملی ببینند یعنی به آنها خوش بگذرد از پدران و مادران خود مصراً خواهند خواست که مدت بیشتری در هتل بمانند و اقامت خود را طولانی سازند تا از تفریحات و سرگرمی‌های شیرین و دلخواه استفاده بیشتری ببرند.
با این وصف توجه به این امر برای هتلداران فرصت مناسب و با ارزشی محسوب خواهد شد. ناگفته نماند که امروز عده زیادی از خانواده‌ها به خاطر رعایت حال فرزندان خود و رفع کسالت و خستگی آنان، از زندگی یکنواخت عرض سال، تصمیم به مسافرت می‌گیرند و پر بودن هتل‌ها در تابستان‌ها، یعنی فصل تعطیلات مدارس، خود مؤید این نظر است. به همین مناسبت است که در سرتاسر دنیای امروز‌، هتل‌داران علاقه‌مند، به این ابتکار سودمند دست یازیده‌اند و در این راه، هم نوعی خدمت مردمی در پیش گرفته‌اند و هم از سود و درآمد آن بهره‌مند می‌شوند این نوع هتل‌ها، علاوه بر وسایل و تأَسیسات و تجهیزات و تشکیلات یک هتل عادی، به وسایل و امکانات دیگری نیز که مورد علاقه و نیاز خردسالان و نوجوانان می‌باشد مجهز هستند و در فضای باز یا بسته از آن تجهیزات استفاده می‌شود از قبیل وسایل ورزش و بازی‌های سرگرم‌کننده مانند پینگ پنگ، ژیمناستیک، تاب، سرسره، چرخ فلک، نمایش فیلم حتی بسکتبال و استخر شنا و امثال اینها که درخور ذوق و علاقه و طبع افراد کم سن وسال می‌باشد.
از این هتل‌ها به عناوین مختلف می‌توان استفاده کرد از آن جمله، اغلب اتفاق می‌افتد که یک خانوادی مسافر مقیم در هتل، هنگام خروج از هتل به قصد انجام کاری یا حضور در مجلسی و علل دیگر نمی‌خواهند اطفال خود را همراه ببرند و مصلحت می‌دانند اطفالشان، در هتل بمانند حتی مواردی پیش می‌آید که شب را به هتل بر نگردند ولی می‌خواهند اطفالشان در هتل بمانند در این صورت وسایل نگهداری و سرگرمی و پذیرائی و پرستاری آنها باید در هتل فراهم باشد و با اطمینان خاطر و بدون نگرانی این کار، میسر گردد و این وضع اقتضا می‌کند برای اطفال، سالنی، با وسایل لازم اختصاص داده شود و چند نفر پرستار با تجربه مراقب و مواظب کودکان باشند و وسایل و کمک‌های اولیه پانسمان و غیره را در اختیار داشته باشند. مسلماً در قبال این خدمت، مبلغ معینی از اولیاء اطفال دریافت می‌شود.
در هتل‌هائی که چنین سالنی وجود نداشته باشد، ناچار پرستاران باید کودکان را در اتاق خود مسافر نگهداری نمایند، اگر احیاناً به جهاتی مسافران نتوانند فرزندان خود را همراه خویش به مسافرت ببرند می‌توانند در هتل محل زندگی خود آنان را به پانسیون بسپارند و مسئولان هتل موظف‌اند به صورت مطلوب از آنان پرستاری نمایند.
همچنین ممکن است پدر و مادر در شهری که قصد مسافرت به آنجا را دارند، کارهائی داشته باشند و مجبور شوند از روی فرصت و فراغت بال به انجام آن کارها بپردازند و در شهر رفت و آمد کنند و مجالی برای نگهداری بچه‌ها باقی نماند و نیز نتوانند آنها را همراه خویش بگردانند، در این حال به وجود هتل‌های جوانان، احساس نیاز می‌شود و می‌توان اطفال را به هتل سپرد و با خاطری جمع و آسوده دنبال کار خود رفت، با احساس این نیازها و نظایر آنها می‌توانیم به اهمیت این قبیل هتل‌ها بیشتر پی ببریم و وجود آنها را مغتنم بشماریم.
ولی موقعی اهمیت این هتل‌ها محرز می‌شود و واقعیت و حقیقت می‌یابد که در انجام وظایف مربوط دقت ومراقبت خاصی مبذول گردد و از لحاظ بهداشت، نظافت، جنبه‌های اخلاقی و تربیتی، سرگرمی‌ها و تفریحات سالم و جلب اعتماد مردم، روش مطلوب و قابل اطمینان در پیش گیرند که جای هیچ گونه نگرانی و ناراحتی فکری برای اولیای اطفال باقی نماند و غذائی که برای آنان در نظر می‌گیرند درخور علاقه بچه‌ها باشد، چه بسا اکثر خردسالان میل دارند غذا را با دست و انگشتان خود بخورند. آنها ساندویچ و همبرگر و این نوع غذاها را دوست دارند و از خوردن آنها احساس لذت می‌کنند. به این ترتیب رعایت بهداشت و پاکیزگی از اهم مسایل به شمار می‌رود.
اتاق خواب آنها با رعایت تناسب سنی باید جدا از هم باشد و تختخواب‌های آنها از رنگ‌های شاد و روشن انتخاب شود. تنوع برنامه‌ها برای کم سالان و نوجوانان باید به گونه‌ای باشد که باعث شادی آنها گردد و هیچ وقت احساس ملال و خستگی و دلسردی و کسالت نکنند و در تمام طول اقامت شادابی و خوشحالی خود را ازدست ندهند، چنانچه این برنامه‌ها در سطوح و درجات عالی اجرا و برگزار شود مورد استقبال شایان قرار خواهد گرفت، آنگاه می‌توان انتظار داشت که حتی توجه گروه‌ها و دستجات گردش‌های علمی به سوی این هتل‌ها معطوف گردد و خانواده‌‌هائی که قصد مسافرت داشته باشند، دوستان و خویشان خود را نیز از نشانی هتلی که در آن اقامت خواهند کرد آگاه سازند تا آنها هم هتل مورد نظر خود را انتخاب و به همانجا مراجعه کنند این گردهمائی به خودی خود نوعی تبلیغ خوب در معرفی اهمیت و امتیازات هتل‌ها به‌شمار می‌رود.
به طور خلاصه هتلدارانی که از توسعه و پیشرفت و رواج کار هتل‌های جوانان آگاه شوند نه تنها تشویق خواهند شد که تشکیلات و قسمت‌های مورد بحث را در هتل خود فراهم آورند، بلکه اساساً به این فکر خواهند افتاد که برای استقلال به تأسیس هتل مخصوص کودکان و جوانان و نوجوانان مبادرت ورزند.


همچنین مشاهده کنید