جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سوئیت


  هتل پانسیون
در شهر واقع شده و تعدادی اتاق، سالن غذاخوری، به اندازه‌ای که بتواند غذای ساکنان اتاق‌ها را تأمین نماید، کتابخانه و سالن مطالعه و اتاق تلویزیون درآن پیش‌بینی و آماده شده است. پانسیون معمولاً اتاق را به صورت ماهانه و سالانه اجاره می‌دهند و مشتریان دیگری را از خارج هتل برای صرف غذا نمی‌پذیرد و روی این اصل است که سالن غذاخوری پانسیون فقط به اندازه احتیاج اتاق‌ها در نظرگرفته می‌شود. در پانسیون مقرارت خاصی وجود دارد و درساعت معینی باید برای صرف صبحانه و نهار و شام سر میز حاضر شوند و تا ساعت مشخصی نیز در پانسیون باز است.
  رسورت هتل
به هتل‌هائی اطلاق می‌شود که نزدیک چشمه‌ها مواد معدنی قرار دارد. (هتل‌های مخصوص استراحت) انواع اتاق‌های موجود در هتل‌ها و متل‌ها اتاق یک نفره، دو نفره، سه نفره، سوئیت، آپارتمان، استودیو، کنکتت روم، کابانا، فیستا سوئیت، اتاق یک نفره که سینگل نامیده می‌شود، دارای یک تختخواب می‌باشد. اتاق دو نفره که دبل یا توئین می‌نامند. دبل یعنی اتاقی که یک تخت دو نفره به هم چسبیده دارد و توئین اتاقی است که دو تخت مجزا دارد. اتاق‌های سه تختی که تر‌یپل می‌نامند، دارای ۳ تخت تک نفره می‌باشد.
  اتاق‌های موجود درهتل
  سوئیت
به اتاقی گفته می‌شود که قسمت جلوی آن مختص پذیرائی و پشت آن اتاق خواب قرار گرفته، در بعضی هتل‌ها قسمت پذیرائی در پایین و چند پله بالاتر اتاق خواب و حمام قرار دارد (دوبلکس) البته می‌توان در سوئیت یک آشپزخانه کوچک نیز دایر نمود.
  آپارتمان
عبارت است از یک هال و پذیرائی با دو یا سه اتاق خواب که هر کدام دارای دو تخت است. در صورتی که دو اتاقه باشد، معمولاً یک اتاق (دبل) یک تخت دو نفره و اتاق دیگر توئین، دو تخت یک نفره خواهد داشت. هر آپارتمان یک حمام مشترک دارد و یک آشپزخانه کوچک. در قسمت پذیرائی به تعداد کافی صندلی یا مبل راحتی قرار می‌دهند.
  استودیو
به اتاق‌هائی گفته می‌شود که در بدو ورود به شکل اتاق پذیرائی دیده می‌شود ولی در صورتی که مبل‌ها یا کاناپه‌ها را به صورت تختخواب درآورند حکم اتاق خواب را خواهد یافت، از این رو روزها اتاق پذیرائی و شب‌ها اتاق خواب است. البته کاناپه‌ها طوری ساخته شده است که می‌توان بالش و پتو و ملحفه را داخل آن جای داد. اتاق استودیو حمام نیز دارد، استودیو هم می‌تواند آشپزخانه کوچک داشته باشد.
  کنکتت روم
دو اتاق تو در تو را می‌گویند، هر دو اتاق به راهرو اصلی هتل راه دارد و هر کدام به تنهائی یک اتاق کامل است و حمام جداگانه‌ای هم دارد، این دو اتاق به وسیله یک در از وسط به هم متصل است. چنانچه یک خانواده چهار نفره، یک اتاق کنکتت روم بگیرند، بچه‌ها در یک اتاق و پدر و مادر در اتاق دیگر اقامت خواهند نمود و بدون اینکه درب راهرو اصلی را باز کنند، از درب وسط دو اتاق می‌توانند با هم در ارتباط باشند.
  کابانا
اتاقی است هم کف، که پنجره آن به محوطه‌ای باز می‌شود که متصل به استخر شناست. ساکن چنین اتاقی می‌تواند برای تعویض لباس از اتاق مخصوص خود استفاده نماید.
  فیستا سوئیت
اتاقی است که در هتل‌هائی که سالن عروسی دارند، پس از پایان مجلس، برای استراحت و خواب شب عروسی در اختیار عروس و داماد قرار می‌دهند معمولاً مخارج این سوئیت هم قبلاً جزو هزینه‌های مجلس عروسی منظور می‌شود و حساب جداگانه‌ای ندارد.
اتاق‌های دیگری هم در هتل‌ها و متل‌ها وجود دارد که بنا به علاقه و تمایل مسافران در اختیار آنان گذاشته می‌شود که عناوین آنها به همراه اطلاعات بین‌المللی در مقاله انواع هتل، سالن، اتاق، تخت قید شده است را مطالعه فرمائید و تعداد بی‌شماری از انواع اتاق‌های دیگر که شامل سوئیت‌های گوناگون، اتاق‌های مختلف و آپارتمان مدیریت، اتاق هیأت مدیره، اتاق جلسات، اتاق‌های اداری و مدیران اجرائی، پذیرائی، حسابداری و . . . که به علت زیاد بودن نام نمی‌بریم.
وجود یخچال در اتاق‌ها بستگی به اهمیت و درجه هتل دارد در هتل‌های سطح بالا تمام اتاق‌ها باید یخچال داشته باشد، سایر هتل‌ها که درجه پایینی دارند، اتاق‌های غیر‌معمولی از قبیل سوئیت و آپارتمان را باید به یخچال مجهز نمایند. و چنانچه در هتل‌ها از یخچال‌های بدون موتور استفاده می‌شود بهتر است. زیرا صدای موتور باعث ناراحتی مسافران می‌شود.
  نکاتی ساده ولی مهم در طراحی آپارتمان و منازل کوچک
یکی از نکات بسیار مهم و حساس در طراحی انتخاب وسایل و اسباب و اثاثیه است. باید توجه داشته باشید وسایلی که تهیه می‌کنید اول از همه کیفیت خوبی داشته باشد و کاربرد آن برای شما نیز مفید باشد، بنابراین با دقت انتخاب کنید برای داشتن جای بیشتر و طرح زیباتر. بهتر است میز، تخت، کمد، مبل، کتابخانه یا هر وسیله‌ای که تهیه می‌کنید دارای کشو باشد تا با قراردادن وسایل مورد نیاز نظیر ملافه، رومیزی، حوله و غیره داخل کشوها منزل مرتب و منظمی داشته باشید.
خلاقیت و ابتکار داشته باشید و با دقت بیشتری به وسایل اطراف خود نگاه کنید و به آنها تصویری جدید ببخشید، حتی از وسایلی که فکر می‌کنید کهنه و قدیمی شده و دیگر استفاده‌ای ندارد با تعمیر، رنگ یا تغییر آن به گونه‌ای بهینه استفاده کنید. ممکن است میز آهنی‌ای که کنار حیاط افتاده را با یک رنگ ساده و با یک رومیزی زیبا بتوانید به کنار اتاق نشیمن خود منتقل کنید.
وسایلی بخرید که طرح ساده داشته باشند. انتخاب طرح‌های ساده برای مبلمان انتخاب بهتری است زیرا که راحت‌تر می‌توانند با دیگر وسایل هماهنگی داشته باشند و مجبور نیستید با نقل مکان به محل جدید مبلمان خود را تغییر دهید. چیزهائی بخرید که رنگ شیک و همیشگی دارند به‌جای اینکه رنگ سال انتحاب کنید که فقط برای یکسال زیبائی داشته باشند. به عنوان مثال اگر رنگ رویه مبل شما دارای سه رنگ باشد شما فقط از همان سه رنگ برای ترکیب با بقیه وسایل می‌توانید استفاده کنید ولی اگر از رنگ خنثی یا طرح‌های ساده برای مبلمان استفاده کنید بینهایت رنگ برای انتخاب بقیهٔ وسایل از جمله پرده، کوسن، رومیزی و دیگر چیزها در اختیار دارید.
با گذاشتن کوسن‌های رنگی که با رنگ زمینه مبل مطابقت دارند زیبائی مبلمان را چند برابر کنید، معمولاً بهتر است کاناپه یا مبل بزرگ‌تر رویه ساده داشته باشد و صندلی جداگانه‌ای با طرح دلخواه خود که البته با بقیه وسایل هم هماهنگی داشته باشد تهیه کنید و در کنار این کاناپه قرار دهید. با اضافه کردن آباژور، مجسمه و گلدان گل اتاق نشیمن یا پذیرائی خود را زیباتر جلوه دهید.
وسایلی بخرید که نسبتاً سبک باشند و به راحتی جابه‌جا شوند. وسایل سبک دارای این مزیت‌اند که به راحتی جابه‌جا می‌شوند و هر چند وقت یک‌بار می‌توانید محل میز و مبلمان را تغییر دهید و تنوع را تجربه کنید، به‌خصوص در منازل کوچک بهتر است زود به زود تغییر دکور دهید که از یکنواختی آن خسته نشوید.
طراحی اتاق‌های خوابگاه یا خانه‌های کوچکی که اتاق نشیمن و اتاق خواب یکی است و به این خانه‌ها اصطلاحاً استودیو (Studio) گفته می‌شود. این استودیوها که در خارج بسیار متداولند با یک طرح زیبا و جالب می‌توانند بسیار جذاب و مورد توجه باشند. برای طراحی شما دو انتخاب دارید، می‌توانید همین‌طور به صورت یک اتاق آن را حفظ کنید. می‌توانید بر طبق استفاده‌ای که دارید به ۲ قسمت تقسیم کنید، به‌وسیله پرده یا به وسیله اسباب یا اثاثیه مناسب مثلاً یک میز ظریف و زیبا این محیط به دو قسمت می‌تواند تقسیم شود که البته بستگی به سایز استودیو دارد.
حالا باید تصمیم بگیرید چگونه محیطی زیبا و دلپذیر به‌ وجود آورید، چه دکوراسیون و چه سبکی را انتخاب کنید، و آن را اجرا کنید. ابتدا باید درنظر داشته باشید که بهتر است رنگ مبلمان و دیوار را محدود کنید و از رنگ‌آمیزی شلوغ بپرهیزید، چون محیط شما کوچک است اگر از رنگ‌های مختلف استفاده کنید این اتاق بسیار کوچک‌تر و شلوغ جلوه می‌کند همچنین باید از حداقل مبلمان استفاده کنید ولی درضمن همه امکانات را فراهم کنید، مثلاً بهتر است از مبل تخت‌خواب شو استفاده کنید که به این وسیله ۲ منظور شما برآورده می‌شود. اتاق‌های تاریک به اتاق‌های اطلاق می‌شود که شما درطول روز اگر بیرون نروید متوجه نمی‌شوید چه زمانی از روز است و به اصطلاح نورگیر نیستند.
بهترین راه حل این است که حتماً دیوارهای این اتاق به رنگ روشن رنگ‌آمیزی شود، پرده ساده و به رنگ روشن انتخاب کنید و توجه کنید پرده پارچه‌ای انتخاب کنید به جای کرکره یا شید که اتاق را تاریک می‌کند.حتماً آینه زیبائی به دیوار نصب کنید، آباژور و گلدان گل در گوشه‌ای از این اتاق اضافه کنید. اتاق کوچک اتاق‌های بسیار کوچکی که بهتر است از رنگ‌های سرد مثل آبی و سبز روشن برای رنگ‌آمیزی استفاده کنید. تا حد امکان با کمترین مبل و اثاثیه آنها را پر کنید، مثلاً به‌جای اینکه کتابخانه قدی در آن بگذارید، قفسه کتابی که به دیوار نصب می‌شود و پایه ندارد انتخاب کنید که از فضای زیر کتابخانه به‌عنوان محلی برای گذاشتن تخت، مبل یا صندلی بتوانید استفاده کنید. حتماً از طرح‌های ساده برای مبل و پرده و روتختی استفاده کنید و از انتخاب طرح‌های شلوغ و رنگ‌آمیزی شلوغ بپرهیزید. اتاق‌های ساده با دیوارهای منظم معروف به اتاق‌های جعبه‌ای.
در اینگونه اتاق‌ها یک مرکز توجه به‌وجود آورید چون این اتاق‌ها ساده و دارای دیوارهای منظمی هستند بهتر است یک دیوار را به رنگی متفاوت با سه دیوار دیگر رنگ‌آمیزی کنید و تابلو یا وسیله تزیینی یا آینه‌ای با قاب زیبا به این دیوار بیاویزید، یک مبل یا صندلی قدیمی که دارای طرحی خاص و زیباست در گوشه‌ای از اتاق بگذارید و به این ترتیب نقطه توجه را فراهم کنید. سقف کوتاه برای اتاق‌هائی که دارای سقف کوتاه هستند حتی‌الامکان از نصب لوستر و چراغ‌های آویزی خودداری کنید چون اینگونه چراغ‌ها سقف را کوتاه‌تر نشان می‌دهند حتماً سقف را به رنگ روشن مانند سفید یا شیری رنگ‌آمیزی کنید و دیوارها یک یا دو پرده از سقف تیره‌تر شوند. طوری این اتاق‌ها را درست کنید که توجه بیننده به سمت کف اتاق کشیده شود، مثلاً با گذاشتن کوسن‌های تزیینی روی زمین یا مخطه و یک قالی زیبا نقطه توجه بیشتر متمایل به کف اتاق می‌شود تا به سمت سقف.


همچنین مشاهده کنید