پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

یوکا


ـ خانواده: Agavasaceae
ـ نام علمی: Yucca Elephantipes
گیاهی است زیبا از خانواده آگاواسه با برگ‌های کشیده و خنجری نوک تیز و به رنگ سبز و دو گونه دارد یکی که فاصله برگ‌ها در آن زیادتر است و گل نمی‌دهد و این نوع برای آپارتمان بیشتر توصیه می‌شود و نوع دیگر که فاصله برگ‌های آن کمتر و گل‌هائی به شکل زنگوله واژگون وسفید و کرم رنگ می‌دهد و برای کشت در باغچه مناسب‌تر است هر دو گونه را می‌توان هم در آپارتمان و هم در باغچه نگهداری کرد. گیاهی بسیار مقاوم است و در هر جای خانه می‌توان از آن استفاده کرد نسبت به شرایط نامساعد نور، دما و هوا مقاوم است و به همین دلیل در اکثر خانه‌ها دیده می‌شود.
ـ نیازها :
به نور کافی احتیاج دارد در آفتاب کامل می‌توان نگهداری کرد ولی در سایه پس از مدتی گیاه بد شکل شده و فاصله برگ‌ها زیاد می‌شود. درجه حرارت مطلوب در زمستان ۱۰ تا ۱۶ درجه سانتی‌گراد است و در تابستان محتاج به نگهداری در خارج از اتاق است ولی کلاً از نظر دما در هر فصلی هم می‌توان در اتاق و یا خارج از خانه نگهداری نمود ( نسبت به سرما مقاوم است). در تابستان آن را همیشه مرطوب و هر ۲ تا ۳ روز یک‌بار آبیاری نمائید در زمستان بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک گلدان خشک شود کلاً اکثر گیاهان چون در زمستان به علت دمای پائین رشد نمی‌کنند به آب کمی نیازمند هستند. خاک مناسب خاک لوم است که مخلوطی از شن رس و مواد آلی است.
ـ ازدیاد:
جدا کردن پاجوش‌ها (پا گیاه) در بهار از گیاه مادر و کاشتن آنها، کاشتن قلمه در شن و ریشه‌دار‌کردن آن که در اوایل بهار بهتر جواب می‌دهد البته اگر جوانه انتهائی گیاه را ببرید گیاه پس از مدتی در قسمت جوانه انتهائی دو یا سه شاخه می‌شود که از آنها می‌توانید برای قلمه‌زدن استفاده نمائید.


همچنین مشاهده کنید