جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

خوراک لذیذ گیاهخواران


اگر گیاهخوار هستید به این نکات توجه کامل داشته باشید: در سال‌های اخیر تعداد افرادی که به شکلی از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند، افزایش یافته است. تعداد گیاهخواران در آمریکا حدود ۷ میلیون نفر است. علاوه بر افزایش تعداد گیاهخواران، انگیزه‌های و انواع رژیم‌های گیاهخواری که از آن پیروی می‌کنند‌، تنوع بیشتری یافته است.
دلایل پیروی یک فرد از رژیم گیاهخواری می‌تواند: مذهب (گروه مذهبی Seventh Day Adventist و وابستگی به گروه‌های مذهبی و فلسفی شرقی) ، به‌دلیل مخالفت با کشتن حیوانات باشد، برخی دیگر نگران خلوص و طبیعی بودن منابع غذایی و مایل به ارتقاء و حفظ سلامت بدن هستند، در بسیاری از مناطق دنیا جوامع به‌طور کامل یا نسبی به‌دلیل فقر، عدم دسترسی به منابع حیوانی گیاهخوارند، البته در کشورهای غنی و پیشرفته تر، این حالت کمتر اتفاق می‌افتد و مردم خود رژیم گیاهخواری را از روی آگاهی انتخاب می‌کنند زیرا هزینه رژیم گیاهخواری تفاوت قابل ملاحظه‌ای با هزینه یک رژیم غذائی حاوی گوشت ندارد.
ـ خطرات و مزایای رژیم‌های گیاهخواری:
برخی گروه‌های جامعه نظیر نظیر زنان باردار و شیرده ، شیر خواران، کودکان و افرادی که با مشکلاتی مانند عدم تحمل لاکتوز و دیابت روبرو هستند، در معرض خطر می‌باشند، خطر سوء تغذیه برای فرد استفاده کننده از یک رژیم گیاهخواری ضعیف برنامه ریزی شده هنگامی افزایش می‌یابد که محدودیت بیشتر در مصرف مواد غذائی متنوع اعمال شود. بنابر این خطر سوء تغذیه در گیاهخوارن تام (Vegans) بیشتر از شیر، تخم مرغ گیاهخواران است. گیاهخواران تام بیشتر در خطر کمبود پروتئین، کلسیم، آهن، روی و ویتامین‌های B۱۲,D و ریبوفلاوین قرار دارند. متخصص مراقبت‌های تغذیه‌ای باید مهارت‌های خود را در برنامه ریزی غذائی و مشاوره این گروه‌های در معرض خطر جدی، افزایش دهند.
مطالعه بروی گروه‌های مختلف گیاهخواران، موارد سودمندی را در تأمین سلامت بدن نشان داده است. تفاوت گروه‌ها از نظر عادت استعمال دخانیات، مصرف الکل و کافئین و ورزش کردن در میزان فواید بهداشتی این رژیم در گروه‌های مختلف تغییر نشان می‌دهد. در میان مزایای پیشنهاد شده در مورد این رژیم غذائی، کاهش در وزن بدن، فشار خون، میزان لیپیدهای خون، بیماری قلبی، عروقی، استئوپروز (پوکی استخوان) و بعضی از سرطان‌ها را می‌توان نام برد .


همچنین مشاهده کنید