پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

دسرها


اصولاً دسر به آن قسمتی از غذا گفته می‌شود که پس از جمع کردن بقیه غذاها در سفره وجود دارد. در اروپا هنوز دسر یعنی میوه‌ای که به‌عنوان دسر در آخر غذا مصرف می‌گردد معمول است گرچه اغلب از میوه یک پودینگ یا شیرینی خمیری یا سوفله و یا تارت نیز سرو می‌نمایند.
بعضی ار آمریکائی‌ها در آخر غذا شیرینی می‌خورند و خارجی‌هائی که به آن کشور مسافرت می‌کنند از انواع و اقسام دسرهائی که در آن کشور رائج است تعجب می‌کنند چون علاوه بر مجموعه دسرهای متنوع در ممالک مختلف مثل پودینگ از انگلستان، تارت‌ها از آلمان و اطریش، مرنگ از فرانسه، سوفله‌ها از ایتالیا، آمریکائی‌ها اقسام بستنی و کیک‌ها و کیک‌های میوه را به‌جای دسر نیز سرو می‌کنند.
اقسام دسر امروزه به قدری متنوع است که تعداد آنها بسیار زیاد گردیده و ما در این قسمت سعی کرده ایم که نمونه‌هائی از تهیه اقسام آن را که در مواقع مختلفه مثل میهمانی رسمی، میهمانی دوستانه، میهمانی ناهار و یا شام و یا برای خانواده‌ها لازم است در دسترس شما بگذاریم، تا با به‌کار بستن آنها غذای شما مطبوع‌تر گردد. و در قسمت‌های دیگر برای هر کشور یا قاره انوع دسر مختص آنها را گردآوری نمائیم.
ـ نکات لازم برای تهیه کرم و ژله:
۱. ژلاتین برای بسته شدن کرم مصرف می‌شود زیادتر از حد معین باعث سفت‌شدن کرم و کمتر از حد معین باعث بسته نشدن کرم می‌شود.
۲. برای اینکه ژلاتین کاملاً حل شود بهتر است ژلاتین را خرد کنیم و در ظرف کوچکی بریزیم و کمی آب جوش روی ژلاتین بریزیم تا ژلاتین مرطوب شود، سپس ظرف ژلاتین را روی بخار آب جوش می‌گذاریم تا ذرات ژلاتین کاملاً حل شود و به شکل مایع در آید.
۳. برای بسته شدن کرم‌ها در صورت داشتن فرصت بهتر است ظرف کرم را داخل یخچال بگذاریم تا کرم بسته شود. در صورت داشتن عجله می‌توان قالب را در جای یخ گذاشت ولی بلافاصله بعد از بسته شدن کرم را باید از جای یخ خارج نمود و می‌توان ظرفی را پر از یخ نمود و ظرف را داخل یخ قرار داد تا کرم یا ژله بسته شود.
۴. تخم مرغی که در شیر جوشیده می‌ریزیم نباید با شیر بجوشد کافی است تخم مرغ و شیر را مخلوط و بلافاصله از روی آتش برداریم.
۵. برای اینکه کرم را در ظرف برگردانیم باید قالب را در ظرف آب گرم که زیاد داغ نباشد یک لحظه نگاهداریم، بعد قالب را در ظرف برگردانیم در صورتیکه قالب مدت زیادتری در آب داغ بماند آب می‌شود، آب باید به قدری باشد که داخل ظرف کرم نریزد.
۶. برای حل کردن هر بسته ژله حاضری به‌طور کلی دو پیمانه آب لازم است که بهتر است یک پیمانه آب جوش و یک پیمانه آب سرد باشد. اول ژله را در آب جوش حل می‌کنیم بعد آب سرد را به آن اضافه می‌نمائیم.
۷. برای تهیه ژله میوه در منزل، برای هر پیمانه آب میوه دو ورق ژلاتین و مقداری شکر که مقدار شکر را در آب میوه می‌ریزیم و یک جوش می‌دهیم تا شکر حل شود آن را از روی آتش بر می‌داریم و ژلاتین حل شده را با آب میوه مخلوط و سپس مصرف می‌کنیم.
۸. ژلاتین حل شده نباید در شیر جوشان ریخت چون شیر می‌برد بلکه باید شیر بعد از جوشیدن کمی سرد شود آنوقت ژلاتین را با آن مخلوط کرد.
۹. ظرف کرم یا ژله باید از نوع فلز باشد ظرف‌های چینی یا نشکن مناسب نمی‌باشند.


همچنین مشاهده کنید