سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

وزوز گوش


ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
وزوز گوش همراه با سرگیجه یا درد است.
ـ وزوز گوش نشانهٔ چیست:
بسیاری از مردم از وجود صداهای اضافی در گوش خود رنج می‌برند. مهم‌ترین منبع این سر و صداها، یعنی اعصاب و انتهاهای مخصوص عصبی درون گوش، با بالا رفتن سن و قرار گرفتن طولانی در معرض سر و صدای زیاد فرسود می‌شوند. در این حالت گوش درونی ممکن است صداهای غیر واقعی به مغز بفرستد.
ممکن است ضربان رگ‌های خونی یا انقباض ماهیچه‌ها را به‌صورت صدای لرزشی یا نبضی در گوش حس کنید. گاهی بیماران با احساس صداهای زنگ زدن، وزوز، یا صدای جیرجیرک به پزشک مراجعه می‌کنند.
گوش درد، عفونت باکتریائی گوش، جمع شدن مایع در گوش میانی، پارگی پرده گوش، تجمع چرک گوش می‌توانند ایجاد وزوز گوش کنند. بیماری منیر، که ناخوشی نادر گوش داخلی است، از علل وزوز گوش است. در بعضی موارد، وزوز ناشی از وجود توموری بر روی عصب شنوائی گوش داخلی است.
ـ درمان گوش درد:
پزشک عفونت گوش را با تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب درمان می‌کند، اما بسیاری از وزوزهای گوش به آسانی درمان نمی‌شوند. برای از بین بردن آن روش‌های زیر را امتحان کنید. آسپیرین زیاد نخورید. مبتلایان به ورم مفاصل باید دقت کنند که مقادیر زیاد آسپیرین می‌‌تواند باعث وزوز گوش شود، گرچه علت آن مشخص نیست. خوردن یک یا دو آسپیرین در روز اشکالی ندارد، اما خوردن هشت تا ده عدد آن ممکن است مشکل‌آفرین باشد.
سیگار نکشید. یک دلیل دیگر برای نکشیدن سیگار ، نیکوتین موجود در سیگار محرکی است که بر روی عصب شنوائی گوش داخلی تأثیر می‌گذارد. اگر دچار وزوز گوش هستید، کشیدن سیگار مانند کوبیدن پتکی بر سر شما است. نمک زیاد نخورید. زیادی نمک باعث احتباس مایع در گوش می‌شود که در نهایت به تورم و فشار بر روی اندام‌های شنوائی می‌گردد. این حالت ممکن است باعث وزوز گوش، کاهش شنوائی، و سرگیجه شود
کافئین نخورید. کافئین نیز یک محرک است و می‌تواند وزوز گوش ایجاد کند. از صداهای بلند بپرهیزید. صداهای بلند وزوز گوش را تشدید می‌کنند. بهتر است از آنها دوری کنید. اگر در محیط کار ناچار به تحمل صدا هستند از گوش‌بند مخصوص استفاده کنید.
به صدای آب گوش کنید. بسیاری از بیماران می‌گویند که در هنگام دوش گرفتن وزوز گوش را نمی‌شنوند. احتمالاً صدای آب مانع شنیدن وزوز می‌شود. چون صدای آب این تأثیر را دارد، برخی پزشکان توصیه می‌کنند که صدای جریان آب را ضبط کنید و قبل از خواب یا وقتی نیاز به استراحت دارید به آن گوش کنید.
آرامش داشته باشید. وجود ارتباط بین وزوز گوش و تنش روانی مشخص است. با استفاده از ورزش‌های آرامش‌بخش تنش را کاهش دهید. گاهی اضطراب عامل وزوز است. در این صورت پزشک داروی ضد اضطراب برایتان تجویز می‌کند. چرک گوش را پاک کنید. اگر تجمع چرک گوش باعث وزوز گوش شما است، از قطره‌های پاک‌کنندهٔ چرک گوش استفاده کنید. البته بهتر است اول به پزشک مراجعه کنید، شاید عفونت عامل آن باشد.


همچنین مشاهده کنید