جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کبودی زیر چشم


ـ کبودی زیر چشم نشانهٔ چیست:
اگر در زیر چشمانتان حلقه‌های کبود دارید، حتماً پدر، مادر، یا خواهر و برادرتان هم آن را دارند. شایع‌ترین علت این کبودی زیر چشم وراثت چیزی مانند واریس سیاهرگی است و ربطی به بیماری زمینه‌ای یا مقدار خواب ندارد.
پوست زیر چشم بسیار نازک است. در افراد سفیدرو مویرگ‌های خونی زیر پوست ته رنگ آبی به پوست می‌‌دهند. هرچه پوست روشن‌تر باشد کبودی تیره‌تر است. در همهٔ افراد سفیدرو و سبزه حلقه‌های کبودی ممکن است ناشی از زیادی رنگدانه‌های پوست در آنجا باشد.
رنگ‌پریدگی ناشی از خستگی، سرماخوردگی یا عفونت سینوس یا قاعدگی و آبستنی کبودی زیر چشم را برجسته‌تر می‌کند. با بالارفتن سن، حلقه‌های کبود زیر چشم مشخص‌تر و پایدارتر می‌شوند. جدا از وراثت، اگر مستعد آلرژی هستید، این لکه‌های کبود در هنگام حساسیت بیشتر می‌شوند. مواد حساسیت‌زا رگ‌های خونی را گشاد کرده و خون از پشت پوست دیده می‌شود. کبودی زیر چشم ممکن است در اثر اکزما باشد که پوست را به خارش می‌آورد. التهاب و مالیدن چشم‌ها پوست را کبودتر می‌کند.
ـ درمان کبودی چشم:
نمی‌توانید به‌طور کامل کبودی زیر چشم را از بین ببرید، اما راه‌هائی برای کمتر دیده شدن آن وجود دارد. زیر آرایش مناسب بزنید. در زنان زدن زیر آرایش زرد رنگ برای حلقه‌های آبی رنگ و زیر آرایش آبی کم رنگ برای حلقه‌هی قهوه‌ای در زیر آرایش اصلی کبودی را کمتر نشان می‌دهد. کبودی را مخفی کنید. لوازم آرایش پنهان‌کننده هم می‌‌توانند کبودی را مخفی کنند، اما آنقدر رنگ روشن نزنید که غیرطبیعی به‌نظر آئید. با مخلوط کردن کمی مرطوب‌کننده با لوازم آرایشتان رنگ مناسب را بسازید.
کبودی را پاک نکنید. روشن‌کننده‌ها و پاک‌کننده‌های پوست فقط لایهٔ روئی پوست را بر می‌دارند و در از بین بردن کبودی زیر چشم بی‌تأثیر هستند. عینک رنگی بزنید. ته رنگ قرمز کم‌رنگ در یک سوم پائین عینک به مخفی شدن کبودی کمک می‌کند. عینک‌ساز می‌‌تواند رنگ مناسب به عبنک شما بزند.
داروی ضدحساسیت بخورید. اگر آلرژی علت کبودی زیر چشم باشد، خوردن داروی ترکیبی ضدحساسیت ـ ضد احتقان مفید است. در فصل شیوع تب یونجه ماندن در خانه و اتاق‌های دارای دستگاه تهویه به‌وجود آمدن کبودی می‌شود. خارش را درمان کنید. کرم‌های استروئیدی پوست ضخیم‌شدگی و کبودی ناشی از اکزمای زیر چشم را کاهش می‌‌دهد. این کرم‌ها را با اجازهٔ پزشک معالج مصرف کنید.


همچنین مشاهده کنید