جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چشمک‌زدن


ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
۱. لنزهای چشمی باعث چشمک‌های سریع و پیاپی می‌شود.
۲. چشمک‌ها به‌قدری زیاد و قوی هستند که صورت تغییر شکل پیدا می‌کند.
ـ چشمک‌زدن نشانهٔ چیست:
پلک زدن مانند نفس کشیدن است، شما پلک می‌زنید بدون اینکه متوجه باشید. چندین بار در دقیقه پلک‌ها گرد و غبار را از چشم‌ها دور کرده و آنها را مرطوب می‌کنند. اگر چشم به هر دلیلی تحریک شود، مثل خوردن چیزی به آن یا نور شدید، این حرکت آرام پلک‌ها به چشمک‌های سریع و پیاپی تبدیل می‌گردد. پلک زدن زیاد هم می‌تواند علامت اخطاری باشد که چشم خشک است یا چیزی در آن افتاده است که با پلک زدن عادی خارج نمی‌شود.
ترکیب تحریک‌کنندهٔ خشکی چشم و استفاده از لنز می‌تواند چشم را مثل یک چراغ چشمک‌زن کند. پلک زدن زیاد ممکن است واکنشی به‌وجود چیزی زائد بر روی لنز باشد. پلک افراد سالمند با سابقهٔ سکته یا بیماری پارکینسون (لقوه) گرفتگی نشان داده و باعث چشمک‌زدن زیاد و قوی می‌شود. این نوع گرفتگی با اضطراب تشدید شده و گاهی با انقباض ماهیچه‌های صورت همراه است.
ـ درمان چشمک‌زدن:
در بیشتر موارد، درمان پلک زدن زیاد مرطوب نگاه داشتن چشم و جلوگیری از تحریک آن است. از اشک مصنوعی استفاده کنید. اشک مصنوعی که شبیه به اشک طبیعی است چشم خشک‌شده در اثر دود یا عوامل دیگر را مرطوب می‌کند. لنزهایتان را خیس نگاه دارید. کسانی که از لنز چشمی استفاده می‌کنند باید در طول روز چشم را با مواد مرطوب کننده بشویند. به‌دنبال مرطوب‌کننده‌های بدون مواد اضافی باشید، چون این مواد باعث تحریک چشم می‌شوند.
کمی دیر لنز را در چشم بگذارید. صبح پیش از گذاشتن لنزها در چشم، بگذارید چشم نفسی بکشدو پس از یک ساعت لنز را در آن قرار دهید. این کار به چشم امکان تطبیق با محیط داده و ناراحتی آن را کاهش می‌دهد. از لنزهای تراوا استفاده کنید. لنزهای تراوا رسیدن گاز اکسیژن بیشتر به چشم را امکان‌پذیر می‌کنند و کمتر باعث خفگی و تحریک‌ آن می‌شوند. به‌علاوه، مواد و ذرات تحریک‌کننده بر سطح لنز را کمتر به خود می‌گیرند.
از لنزهای یک‌بار مصرف استفاده کنید. لنزهای یک‌بار مصرف را یک هفته در چشم بگذارید و سپس آن را دور بیندازید و لنزهای تازه‌ای به‌جای آنها بگذارید. البته در فاصلهٔ آن یک شب را بدون لنز بخوابید. این کار به چشم فرصت استراحت می‌‌دهد. این لنزهای نازک را نشوئید و از مصرف دوبارهٔ آنها خودداری کنید.
قطرهٔ چشمی مصرف کنید. وقتی شب بدون لنز می‌خوابید، قبل از خواب قطره، ضداحتقان ضدحساسیت را که پزشک تجویز می‌کند در چشم بریزید. این قطره‌ها خارش و ورم را کم کرده و حساسیت به لنز را کاهش می‌‌دهند. اگر باز هم مشکلی دارید لنزهایتان را بردارید و هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.
ماهیچه‌های چشم را معالجه کنید. اگر چشمک زدن شما ناشی از گرفتگی‌های غیر ارادی ماهیچه‌ها در اثر اختلال دستگاه عصبی است، پزشک داروئی برای کنترل این گرفتاری‌های ماهیچه‌ای تجویز خواهد کرد.


همچنین مشاهده کنید