جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بیرون‌زدگی چشم


ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
با شروع بیرون‌زدگی چشم حتماً نزد پزشک بروید.
ـ بیرون‌‌زدگی چشم نشانهٔ چیست:
اگر چشمانتان به‌جز در حالت تعجب بیرون پریده است، ممکن است دچار یک گرفتاری غده تیروئید به‌نام بیماری گریوز شده باشید. غده تیروئی بیمار مبتلا به گریوز هورمون بیش از حد ترشح می‌کند. دستگاه ایمنی بدن هم در مقابل سلول‌های ایمنی می‌سازد که به بافت و ماهیچه‌های چشم حمله می‌کنند. بافت درون حدقهٔ چشم متورم شده و کرهٔ چشم به بیرون رانده می‌شود. سپس ماهیچه‌های چشم شروع به ضخیم‌شدن می‌کنند و چشم‌ها را از تنظیم خارج می‌سازند که نتیجهٔ آن دوبینی است.
بیرون‌زدگی چشم در بیماری گریوز ممکن است در یک یا هر دو چشم بروز کند. و چون پلک‌ها قادر به پوشاندن کامل کرهٔ چشم نیستند، چشم خشک و قرمز شده و به نور حساس می‌شود. علل دیگر بیرون‌زدگی عفونت‌های درون کره چشم، بزرگ شدن رگ‌های خونی پشت چشم، و تومور است.
ـ درمان بیرون‌زدگی چشم:
ارزیابی و درمان بیرون‌زدگی چشم باید توسط پزشک صورت بگیرد. اگر دچار بیماری گریوز شده باشید، شاید احتیاج به خوردن داروهای ضد تیروئید پیدا کنید تا بیماری فروکش کند. با درمان بیماری بیرون‌زدگی چشم هم از بین می‌رود. این کار ممکن است یک تا دو سال طول بکشد. در این فاصله کارهای زیر را برای راحت‌تر کردن چشم انجام دهید.
چشم را مرطوب کنید. چون قسمت بیشتری از چشم بیرون است، برای جلوگیری از خشک‌شدن آن در طول روز از اشک مصنوعی استفاده کنید. پیش از خواب هم پمادهای چشمی مصرف کنید و روی چشم را بپوشانید. گذاشتن پوششی پلاستیکی بر روی چشم باعث مرطوب ماندن فضای جلو آن می‌شود. (برای راهنمائی بیشتر در مورد مرطوب نگاه داشتن چشم به بخش خشکی چشم، مراجعه کنید.) اگر این کار خشکی چشم را از بین نبرد و بیرون‌زدگی آن زیاد باشد، جراح ممکن است گوشه‌های پلک‌ها را بدوزد تا کاملاً باز نشوند.
قطره‌های ضد قرمزی چشم به‌کار نبرید. اشک مصنوعی برای مرطوب کردن چشم مناسب است، ولی از قطره‌هائی که برای از بین بردن قرمزی چشم مصرف می‌شوند بپرهیزید. این داروها با منقبض کردن رگ‌های خونی چشم قرمزی را از بین می‌برند و استفادهٔ بیش از حد آنها، مثلاً بیش از سه روز، واکنش برگشت شدیدتر قرمزی چشم را در پی دارد.
عینک دودی بزنید. زدن عینک آفتابی پوششی برای بیرون‌زدگی چشم و نیز محافظتی در برابر نور شدید و جریان باد است. (به بخش حساسیت به نور، مراجعه کنید.). بالش خود را بلندتر کنید. اگر بیرون‌زدگی چشم خفیف است و تورم پلک شما را ناراحت می‌کند، بالا نگاه داشتن سر در هنگام خواب باعث کاهش جمع شدن مایع در پلک‌ها می‌شود. کمتر نمک بخورید. کم خوردن نمک باعث کاهش فشار مایع در بدن می‌شود. اما داروی مدر نیز مصرف نکنید، مگر با تجویز پزشک.


همچنین مشاهده کنید