جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

چپ‌چشمی


ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
به‌طور ناگهانی دوبینی روی داده و یک یا هر دو چشم به داخل، خارج، بالا، یا پائین چرخیده است.
ـ چپ‌چشمی نشانهٔ چیست:
اگر یکی از دو چشم یا هر دو آنها به‌طور واضح به‌کناری چرخیده باشد، به احتمال زیاد اختلالی مادرزادی است که تصحیح نشده است. علت دقیق آن معلوم نیست، اما پزشکان حدس می‌زنند ممکن است ناشی از عدم تعادل در ارسال پیام‌های عصبی به ماهیچه‌های کنترل‌کنندهٔ چشم‌ها باشد. این کار منجر به خیره شدن آنها به دو نقطهٔ مختلف می‌شود، درست مثل دو دوربین عکاسی که از دو جای مختلف عکس می‌گیرند. دلیل اینکه این تصاویر همزمان دیده نمی‌شوند این است که مغز در دوران بچگی دوربین ضعیف‌تر را بسته است و کلاً چشم قوی‌تر مسلط شده و آن را جبران می‌کند.
همچنین ممکن است چشمی که تاکنون ماهیچه‌های سالمی داشته است، به‌طور ناگهانی یا تدریجی تغییر جهت دهد. این می‌تواند به‌علت آسیب، آب مروارید، بیماری قند، یا سکته باشد. چون مغز بزرگسالان نمی‌تواند تصویر رسیده از چشم لوچ شده را نادیده بگیرد، دچار دوبینی می‌شود.
چپ چشمی ممکن است باعث کدر دیدن کلمات روی کتاب شود. اگر احتمال شروع چپ چشمی برود نخ کردن یک سوزن ایجاد سردرد و خستگی چشم می‌کند. اگر فقط یک چشم تغییر جهت دهد، تیرگی دید (تاربینی) عارض می‌شود.
این گرفتاری‌های چپ چشمی ممکن است همیشگی باشد یا فقط هنگام بیماری یا خستگی روی دهد. اگر به‌طور اتفاقی متوجه چپ شدن یک چشم بعد از برداشتن عینک شوید، به‌خاطر خارج شدن چشم‌ها از نظم تطابق یافته با عدسی‌های عینک است و جای نگرانی ندارد.
ـ درمان چپ‌چشمی:
برای درمان لوچ چشم حتماً باید به پزشک مراجعه کرد. در اینجا نکاتی برای همکاری با پزشک در درمان چپ‌چشمی گفته می‌شود. چشم قوی را ببندید. وقتی چشم کودکی لوچ باشد، پزشک بستن چشم قوی‌تر را به‌مدت شش هفته تا شش ماه توصیه می‌کند. این کار برای تقویت چشم ضعیف و بهتر دیدن آن مفید است.
ورزش چشم انجام دهید. ورزش‌های چشمی به تحریک مغز برای هماهنگ‌کردن چشم‌ها کمک کرده و اغلب دوبینی را رفع می‌کنند. این ورزش‌ها مخصوصاً اگر به‌طور منظم و زیر نظر پزشک انجام شود بسیار مؤثرند.
یکی از این ورزش‌ها که به متمرکز شدن چشم‌ها بر یک شیء کمک می‌کند در دست گرفتن یک مداد در فاصلهٔ یک دست از چشم‌ها و جلو آوردن تدریجی آن تا نزدیک‌بینی است. اگر دچار چپ‌چشمی باشید، در فاصلهٔ ۲۰ سانتی‌متری دو تصویر می‌بینید. سعی کنید هر دو چشم را بر مداد متمرکز کنید. به‌تدریج چشم‌ها یاد می‌گیرند دو تصویر را در فاصلهٔ ۵ سانتی‌متری بر هم منطبق ببینند.
لنز مخصوص بگذارید. بعضی لنزها حرکات ماهیچه‌های خاصی را تحریک می‌کنند یا مانع می‌شوند. عینک‌هائی که در آنها منشورهای مخصوص کار گذاشته شده است نیز به تصحیح خط دید و انطباق دو تصویر بر هم کمک می‌کنند.
آزمایش چراغ قوه انجام دهید. هرچه زودتر چپ‌چشمی را درمان کنید زودتر هم دید چشم ضعیف‌تر را درمان کرده‌اید. تشخیص چپ‌‌چشمی در کودکان همیشه آسان نیست. آنها بینی پهن و چین پوستی اضافه در پلک‌ دارند که ظاهر چپ‌چشمی را به آنها می‌دهد. چپ‌چشمی واقعی با بازتاب خارج از مرکز یک مردمک چشم هنگامی که چراغ قوه‌ای را در جلو چشم می‌گیرید مشخص می‌شود. اگر چنین بود، حتماً او را نزد چشم پزشک ببرید.


همچنین مشاهده کنید