پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

پف‌کردگی چشم


ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
۱. پف‌کردگی بیش از یک هفته طول بکشد.
۲. چشم قرمز یا دردناک شده باشد.
ـ پف‌کردگی چشم نشانهٔ چیست:
صبح که از خواب بلند می‌شوید، احساس می‌کنید که بار بزرگی روی چشم‌هایتان سنگینی می‌کند. ممکن است چیز وحشتناکی به‌نظر آید، اما این فقط به علت جمع شدن مایعات بدن در ناحیهٔ چشم در طول شب است.
کلاً این پف‌کردگی چشم به کارهای روز قبل مربوط می‌شود: هنگام رفتن به رختخواب مایع زیادی خورده‌اید، شام پر نمکی خورده‌اید، تمام روز سرتان پائین بوده و باغچه را وجین می‌کردید، یا نیمه شب بی‌خواب شده بودید. بدترین پف‌کردگی‌های چشم چند ساعت پس از برخاستن و با جذب مجدد مایع از بین می‌رود.
پف‌کردگی ممکن است نیتجهٔ واکنش آلرژیائی، مثلاً در اثر خوردن توت‌فرنگی یا خوابیدن روی بالش پر، نیز باشد. تغییرات هورمونی در دوران قاعدگی هم می‌‌تواند پف‌کردگی چشم ایجاد کند. ثابت‌ترین نوع پف‌کردگی ناشی از شل شدن پوست در اثر بالا رفتن سن است. پوست اطراف چشم نازک‌تر شده و کشسانی خود را از دست می‌دهد و چربی زیر آن باعث پف‌کردگی می‌شود. کیسه‌ای شدن غیر از پف‌کردگی اطراف چشم ممکن است نشانهٔ یک گرفتاری تیروئید به‌نام بیماری گریوز یا ناراحتی کلیوی باشد.
ـ درمان پف‌کردگی چشم:
ممکن است برای پوشاندن پف‌کردگی استفاده از عینک آفتابی را تنها راه حل بدانید، اما راه‌ها‌ی دیگری هم برای از بین بردن آن وجود دارد. مشتی آب به‌صورت بزنید. زدن آب سرد به‌صورت باعث تحریک جریان خون آن شده و مایع سریع‌تر جذب می‌شود.
روی چشم ضربه بزنید. زدن ضربه‌های آهسته بر پف‌کردگی پلک‌ها باعث پس رفتن مایع جمع شده در چشم می‌گردد. فقط از نوک انگشتان استفاده کنید و بسیار آرام ضربه بزنید. چشم را خنک کنید. گذاشتن ماسک مخصوصی یا حتی یک قاشق چای‌خوری خنک برای چند دقیقه بر روی چشم به رفع پف‌کردگی کمک می‌کند.
از چای کیسه‌ای استفاده کنید. دو عدد چای کیسه‌ای مرطوب کرده و ۱۵ دقیقه بر روی چشم‌ها بگذارید. تانن موجود در چای پوست را می‌کشد و به رفع پف‌کردگی کمک می‌کند. اما عامل اصلی خنک آن است که تورم را کاهش می‌‌دهد.
مدر بخورید. اگر دچار احتباس آب شده‌اید، خوردن داروهای بدون نسخه مدر به رفع پف‌کردگری کمک می‌کند. ضدحساسیت بخورید. اگر چشم‌هایتان علاوه بر پف‌‌کردگی قرمز، خارش‌دار و سوزش‌دار هم شده است، احتمالاً گرفتار حساسیت شده‌‌اید. خوردن داروی ضدحساسیت می‌تواند آن را برطرف کند.
سایه بزنید. در مواردی که پف‌کردگی ناشی از پیری است و برطرف نمی‌شود، زدن سایهٔ تیره از زیر ابرو تا تای بالای چشم و سایهٔ روشن از آنجا تا مژه‌ها پف‌کردگی را می‌پوشاند. روی پلک پائین سایهٔ کمی تیره‌تر از بالا بزنید.
ـ جلوگیری از پف‌کردگی چشم:
زیر سر را بلند کنید. گذاشتن بالش بلند زیر سر سر را بالا نگاه داشته و از جمع شدن مایع در چشم جلوگیری می‌کند. شب آب نخورید. هنگام رفتن به رختخواب فقط چند جرعه آب بنوشید، نه بیشتر. نمک زیاد نخورید. خوردن غذاهای پرنمک در شب باعث پف‌کردگی چشم در روز بعد می‌شود. به‌جای نمک معمولی (کلرور سدیم) می‌توانید از نمک طبی (گلوتامات مونوسدیم) استفاده کنید.
کرم ضدچروک استفاده کنید. کرم‌های ضدچروک با متورم کردن چروک‌های اطراف چشم به رفع پف‌کردگی پلک کمک می‌کنند. از بالش پر استفاده نکنید. اگر فکر می‌کنید به پر حساسیت دارید و هر روز صبح چشمانتان پف کرده است، از بالش‌های پنبه‌ای اسنفجی زیر سر بگذارید.


همچنین مشاهده کنید