جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آبریزش چشم


ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
آبریزش بیش از دو روز طول کشیده و به درمان خانگی جواب نمی‌‌دهد.
ـ آبریزش چشم نشانهٔ چیست:
هر بار که پلک می‌زنید چشم با اشک شسته می‌شود. اما تحریک چشم یا سر این شستشو را به یک جریان سیلابی تبدیل می‌کند. چشم در اثر درد عفونت سینوس، دود، باد، افتادن مژه در چشم، اشکال لنز، یا کار زیاد با کامپیوتر دچار آبریزش می‌شود.
خوردن چیزهای تند و ترش و افتادن چیزی روی پا نیز ایجاد اشک ریزش می‌کند. زیادی اشک بخشی از بازتاب دستگاه عصبی به وارد آمدن ضربه به بدن است. اگر زبانتان را بسوزانید یا پایتان را زخم کنید، اشک هم به‌عنوان بخشی از پاسخ درد به آسیب جاری می‌شود. تحقیقاتی هم دربارهٔ امکان تسریع التیام با اشک ریزش انجام شده است.
اشک ریزش زیاد همراه با قرمزی و خارش، علامت آلرژی است. مثلاً اگر به موی گربه حساسیت دارید و وارد اتاقی شوید که کرک گربه در آنجا وجود دارد، چشم‌ها شروع به آبریزش شدید می‌کنند. این بخشی از واکنش بدن به آزاد شدن موادی شیمیائی در بدن به‌نام هیستامین است که توسط آلرژی‌زاها تحریک می‌شود.
کمبود اشک هم خود باعث آبریزش شدید می‌شود. وقتی ترشح طبیعی اشک در اثر تغییرات سالمندی کاهش می‌یابد، سطح چشم می‌سوزد و خراش بر می‌دارد و چشم با آبریزش شدید به آن جواب می‌دهد.
گرفتاری‌ دیگر سالمندی شل شدن پوست و پلک پائین است که باعث دور شدن مجرای تخلیهٔ اشک از کره چشم می‌گردد. بدون این مجرای تخلیهٔ طبیعی، اشک بر روی گونه‌ها جاری می‌شود. بیماری لوپوس، که یک گرفتاری دردناک پوستی است، هم باعث افتادگی پلک پائین و سررفتن اشک می‌شود. وارد آمدن ضربه به چشم یا عفونت پلک هم بافت چشم را ملتهب کرده و مجرای تخلیهٔ اشک را می‌بندد.
ـ درمان آبریزش چشم:
داروی ضدحساسیت و اشک مصنوعی مصرف کنید. اگر آلرژی باعث آبریزش چشم شده است، خوردن یک داروی ضد حساسیت آن را بند می‌آورد. فراموش نکنید که این یک داروی خشک‌کنندهٔ ترشحات است و ممکن است دچار خشکی چشم شوید. پس، هر چند ساعت یک‌بار اشک مصنوعی در چشم بریزید.
عینک کناره‌‌‌دار بزنید. عینک‌هائی که دو طرف آنها نیز بسته باشد عبور جریان هوا بر روی چشم را کاهش می‌‌دهند. به‌جای لنز عینک بزنید. گرد و غبار هوا می‌توانند به زیر لنزهای چشمی رفته و چشم را بخراشند. در روزهای دودمهی و پر از گرده هم لنز نزنید. چون این تحریک‌کننده‌ها چشم را قرمز و آبریزش را تشدید می‌کنند.
نزد پزشک بروید. اگر این کارها آبریزش را درمان نکند، احتمالاً دچار گرفتاری‌ جدی‌تری شده‌اید. بافت‌های عفونی شده و ملتهب مجرای تخلیهٔ اشک را مسدود می‌کنند. پزشک برای درمان آن آنتی‌بیوتیک مناسب تجویز می‌کند. و اگر این کار نیز مؤثر واقع نشود، با یک عمل جراحی ساده آن را باز می‌کند. (رجوع کنید به: قرمزی چشم).


همچنین مشاهده کنید