پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

دیدن جرقه‌های نور


ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
۱. بعد از خوردن ضربه‌ای به سر یا چشم، جرقه‌های نور دیده می‌شوند که بعد از چند ثانیه از بین نمی‌رود.
۲. بیش از ۲۰ دقیقه جرقه‌های نور خاموش و روشن می‌شوند و احساس غش وجود دارد.
۳. سابقهٔ گرفتارئی وجود دارد که چشم را مستعد ناراحتی می‌کند، مثل آسیب قبلی چشم، بیماری قند، یا بالا بودن فشار خون.
۴. پیش از جرقه‌ها، تعداد زیادی نقاط نورانی در میدان دید وجود داشته‌اند.
ـ دیدن جرقه‌های نور نشانهٔ چیست:
اگر تاکنون ضربه‌ای به سرتان خورده باشد، احتمالاً دیدن جرقه‌های نور را تجربه کرده‌اید. اما اگر این جرقه‌ها را در هنگامی ببینید که نباید، احتمالاً در مادهٔ ژله مانند درون چشمتان، که زجاجیه نام دارد، اشکالی پیدا شده است. زجاجیه شکل کرهٔ چشم را می‌سازد. اگر این ماده شبکیهٔ چشم را، که پرده نازک حساس و مکان دید اشیاء است، بساید یا بکشد، تصویر کانونی شده بر آن دگرگون گردیده و به مدت کوتاهی توهم دیدن جرقه‌های نور احساس می‌شود.
یکی از وخیم‌ترین علل آن پارگی شبکیه است که به دلائل مختلف، از ضربه خوردن چشم گرفته تا عطسه کردن شدید، روی می‌دهد. یکی دیگر از این علل وخیم انسداد سرخرگ چشم است، یعنی واقع شدن یک لختهٔ کوچک خون در سرخرگ مرکزی شبکیه تشخیص علت دیدن جرقهٔ نور به عهدهٔ چشم پزشک است. کسانی که دچار سردردهای میگرنی هستند، عموماً این جرقه‌های نور را می‌بینند. در واقع، این حالت نشانهٔ شروع سردرد میگرن است.
ولی این جرقه‌های نور را هر کس دیگر هم ممکن است ببیند. مثلاً یکی از عوارض بالا‌رفتن سن دیدن جرقه‌های نور است که ممکن است در هر سنی دیده شود، ولی معمولاً بعد از ۴۰ سالگی بیشتر است. اگر این جرقه‌ها بیشتر یا شدیدتر شود یا همراه با علائم دیگر مثل کاهش بینائی، سردرد، یا سرگیجه همراه باشد جای نگرانی است.
ـ درمان دیدن جرقه‌های نور:
نزد پزشک بروید. اگر ضربه‌ای به سرتان خورده است و جرقه‌های نور از جلو چشمتان دور نمی‌شود، فوراً به پزشک مراجعه کنید، چون ممکن است دچار پارگی شبکیه شده و نیاز به درمان فوری داشته باشید. پارگی شبکیه با درمان لیزری یا جراحی سرد و به‌طور سرپائی ترمیم می‌شود.
سردرد را درمان کنید. اگر دچار میگرن هستید، می‌دانید دیدن جرقه‌های نور نشانهٔ شروع سردرد است. ولی ممکن است ندانید که این جرقه‌ها به رفع سردرد کمک می‌کنند. پزشکان این حالت را 'اورا' می‌نامند. اورای میگرن حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و درد ندارد. آنچه باعث توقف سردرد می‌شود و در افراد مختلف متفاوت است، ولی برخی افراد ورزش آرام و دارو را در تسکین درد مؤثر می‌دانند. (برای نکات بیشتر در مورد میگرن به بخش سردرد، مراجعه کنید). بی‌خیال باشید. اگر پزشک دیدن جرقه‌های نور را ناشی از بالا‌رفتن سن و طبیعی می‌داند، به آن فکر نکنید و اهمیت ندهید.


همچنین مشاهده کنید