جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

گشاد شدن مردمک چشم


ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
۱. یک مردمک گشادتر از مردمک دیگر است.
۲. هر دو مردمک بیش از ۲۴ ساعت گشاد مانده‌‌اند.
ـ گشاد‌شدن مردمک نشانهٔ چیست:
اگر به‌طور مرتب نزد چشم پزشک رفته باشید، متوجه قطره‌هائی شده‌اید که چشم را مانند چشم گربه در تاریکی گشاد می‌کنند. این گشاد شدن زیاد مردمک معاینهٔ دقیق‌تر عدسی و شبکیهٔ درون چشم را آسان‌تر می‌کند. مردمک چشم در اثر آدرنالین و داروهای برطرف کنندهٔ قرمزی چشم گشاد می‌شود. بسیاری از مواد مخدر هم مردمک را گشاد می‌کنند.
به‌طور کلی، اگر هر دو مردمک گشاد شوند، بیشتر در اثر مصرف یک دارو است تا وجود یک بیماری. زمانی که دارو از بدن خارج شود، مردمک، معمولاً ظرف یک روز، دوباره تنگ می‌شود. اگر یک مردمک گشاد شود، ممکن است دچار نشانگاه آدی شده باشد که در آن، یک مردمک زودتر از مردمک دیگر در پاسخ به نور تنگ می‌شود. این نشانگان معمولاً ناشی از اختلال در ساز و کاری است که بازتاب گشاد شدن مردمک را به‌عهده دارد یا در اثر التهاب بی‌خطر اعصاب چشم است. گشاد شدن یک مردمک گاهی ممکن است ناشی از آسیب مغزی، سکتهٔ مغزی، یا تومور باشد.
ـ درمان گشاد‌شدن مردمک:
اگر فقط یک مردمک بزرگ‌تر از دیگری باشد، فوراً نزد پزشک بروید. در این موارد، یک یا دو ساعت تأخیر ممکن است خطرناک باشد. داروهایتان را کنترل کنید. اگر هر دو مردمک بیش از یک روز گشاد بمانند، ممکن است یکی از داروهای مصرفیتان علت آن باشد. فهرست داروهای مصرفی خود و مواد شستشو دهندهٔ چشم را به پزشک نشان دهید تا علت را بیابد.


همچنین مشاهده کنید