شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سرطان پستان


ـ چگونه می‌توان پستان‌ها را آزمایش کرد:
با سه روش بسیار ساده می‌‌توان توده موجود در پستان را در مراحل اولیه رشد تشخیص داد:
ـ آزمایش پستان در حمام:
شما می‌توانید پستان‌ها را هنگام دوش گرفتن که انگشتان به‌راحتی روی بدن حرکت می‌کنند، مورد آزمایش قرار دهید. قسمت مسطح سه انگشت میانی دست راست را روی پستان و زیر بغل فشار دهید و در جستجوی هرگونه غده، گره سخت شده یا برجستگی غیر عادی برآئید. با دست راست پستان چپ و با دست چپ پستان راست را آزمایش کنید.
ـ آزمایش پستان در آینه:
پستان‌ها را در چهار حالت مختلف در آینه مشاهده کنید: به‌حالت روبه‌رو با دستان آویخته. در حالی که دست‌ها را بالا نگه داشته‌اید. در حالتی که دست‌ها را به کمر زده‌اید. در حالتی که به جلو خم شده و پستان‌ها حالت آویزان به‌خود گرفته‌اند.
ـ آزمایش پستان در بستر:
در حالت دراز کشیده، یک بالش یا یک حوله تا شده را در زیر شانه راست قرار دهید و دست را زیر سر بگذارید. در این حالت تمام پستان روی قفسه سینه پخش می‌شود. سپس با فشار سطوح سه انگشت میانی دست چپ، پستان را معاینه کنید و در آن به‌دنبال غده یا نسوج سخت شده بگردید. برای معاینه تمام پستان می‌توانید از هر یک از این روش‌ها استفاده نمائید: حرکت ساعتی. حرکت از بالا به پائین و از پائین به بالا. حرکت از طراف پستان به طرف مرکز آن.
بعد از مشاهده پستان‌ها، آنها را با هم مقایسه کرده و به‌دنبال این نکات بگردید: تغییر شکل پستان. تغییر رنگ و قوام. فرورفتگی نوک و پوست پستان. ترشح از نوک پستان.
توجه داشته‌ باشید که پستان راست و چپ به‌‌طور دقیق اندازه یکدیگر نیستند و نباید از این مسأله نگران بود. بعد از چند مرتبه آزمایش، تشخیص پستان طبیعی از غیرطبیعی برای شما آسان خواهد شد.
ـ چه موقع باید پستان را معاینه کرد:
در زنانی که عادت ماهانه دارند، از روز پنجم تا هفتم بعد از شروع عادت ماهانه زمانی است که پستان‌ها حداقل تورم و حساسیت را داشته و مناسب‌ترین زمان معاینه پستان می‌باشد. در زنان یائسه، باید تاریخ معینی را در هر ماه مشخص نمود و به‌طور ماهانه در همان تاریخ پستان‌ها را معاینه کرد.
زنانی که رحم آنها به عللی خارج شده است و در سنین قبل از یائسگی عادت ماهانه نمی‌شوند، جهت مشخص کردن زمان مناسب معاینه باید به پزشک خود مراجعه کنند. در زنان شیرده، پستان‌ها باید بعد از تخلیه کامل شیر معاینه شوند. زنان حامله و همچنین زنانی که پستان مصنوعی دارند نیز باید مانند سایر زنان ماهانه پستان‌های خود را معاینه کنند. در صورت پیدایش هر یک از این علائم باید به پزشک مراجعه کرد:
احساس توده در پستان، زیر بغل یا بالای استخوان‌ ترقوه. ترشح پستان به‌شرط آنکه خودبه‌خود، یا دائمی باشد. کشف پستان‌های گره گره. هر یافته غیرطبیعی جدید مثل فرورفتگی نوک پستان و فرورفتگی پوست پستان، ناقرینگی پستان‌ها. حساسیت و درد پستان.
توجه داشته باشید بسیاری از علائم فوق می‌تواند نشانه بیماری‌های خوش‌خیم پستان باشد. در هر حال ممکن است شما در معاینه پستان‌ها دچار تردید شوید، در این صورت بدون هیچ نگرانی به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی یا پزشک خود مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که سرطان پستان در مراحل اولیه قابل درمان است بنابراین هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.


همچنین مشاهده کنید