پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ورم بیضه


ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
۱. یک برآمدگی یا برجستگی بر روی سطح صاف و هموار بیضه احساس می‌شود.
۲. بیضه‌ها یا پوست آنها متورم و بزرگ‌تر از حالت طبیعی خود به‌نظر می‌رسند.
ـ ورم بیضه نشانهٔ چیست:
بیشتر موارد ورم بیضه به خود بیضه مربوط نمی‌شود، بلکه تورم کیسه‌ای است که در آن قرار گرفته و پوست بیضه نام دارد. به‌دلائل نامعلوم، این کیسه گاهی پر از مایع شده و ایجاد ورم می‌کند که هیدروسل نام دارد. گاهی سیاهرگ‌های پوست بیضه گشاد شده و ایجاد ورم می‌کنند که حتی ممکن است احساس نشود. نام پزشکی این حالت واریکوسل است و مانند نوعی واریس سیاهرگی به‌نظر می‌آید. اگر دچار واریکوسل شده‌اید، ممکن است احساس سنگینی یا کشیدگی پوست بیضه کنید.
ورم پوست بیضه می‌تواند در اثر عفونت باشد، گرچه تورم ناشی از تهاجم باکتری‌ها احتمالاً دردناک است. هر برآمدگی روی بیضه می‌‌‌تواند التهاب اپیدیدیم باشد، ولی باید از نظر امکان سرطانی بودن معاینه شود. التهاب اپیدیدیم، که لوله‌ای پیچ‌خورده در پشت بیضه است و سلول‌های جنسی را منتقل می‌کند، ناشی از عفونت است.
ـ درمان ورم بیضه:
تنها جراحی می‌تواند انواع تورم‌های بیضه و پوست آن را از بین ببرد. در هیدروسل برخی پزشکان مایع را تخلیه می‌کنند، ولی بیشتر متخصصان عمل جراحی را توصیه می‌کنند. واریکوسل تأثیری بر روابط جنسی ندارد، ولی می‌تواند شما را از داشتن فرزند محروم کند. بیشتر مردان نیازی به درمان ندارند، مگر اینکه امکان ناباروری یا ناراحتی بیضه وجود داشته باشد که در این صورت باید عمل جراحی انجام داد.
بیضه‌ها را معاینه کنید. از سن ۱۳ تا ۱۴ سالگی باید ماهی یک‌بار بیضه‌ها را معاینه کرد. خودتان می‌توانید وجود هیدروسل یا واریکوسل را تشخیص دهید، ولی مهم‌تر از همه، با این معاینه سرطان بیضه زودتر تشخیص داده می‌شود.
فقط ۲ نفر از هر ۱۰۰،۰۰۰ مرد دچار سرطان بیضه می‌شوند، که خود را به‌صورت برآمدگی کوچک یا سفنی خود را نشان می‌دهد. با اینکه نادر است، ولی هنوز سرطان بیضه بالاترین شیوع را در مردان بین ۱۵ تا ۳۵ سالگی دارد. و اگر زود تشخیص داده شود، نجات فرد از چنگال آن ۱۰۰ درصد است.
معاینه را زیر دوش انجام دهید، چون در این حالت پوست بیضه نرم و شل است. هر بیضه را میان دو شست و سه انگشت دست گرفته و وجود برآمدگی، سفتی، یا ناهمواری بر روی آنها را جستجو کنید. غیر از اپیدیدیم باید سطح بیضه را هموار احساس کنید. درد و احساس سنگینی بیضه را هم از نظر دور ندارید. رجوع کنید به: درد بیضه.


همچنین مشاهده کنید