جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آروغ زدن


ـ آروغ زدن نشانهٔ چیست:
بعد از پاک‌کردن یک بشقاب غذای خوشمزه آروغی می‌زنید که انگار کوهی را از سر دل خود برداشته‌اید. میزبان آن را نشانهٔ خوشمزّگی غذای خود می‌‌دانید و معدهٔ شما از دست مقداری گاز یا کمی هوای بلع شده خلاصی می‌یابد.
وقتی چیزی می‌جوید یا جرعه‌ای فرو می‌دهید، هوا به درون دهان رفته و همراه با بلع وارد مری می‌شود. از اینجا دو امکان وجود دارد: یا هوا وارد معده می‌شود یا در ته مری مانده و سپس مانند حبابی در ته یک ظرف آب بالا آمده و از دهان خارج می‌شود.
ممکن است مقداری هوا در معده جمع شود و فرد آروغ نزند، اما اگر هوا در مری‌گیر کرده باشد احتمال آروغ بسیار زیاد است. بلع هوا احتمالاً شایع‌ترین علت آروغ زدن است. آلرژی‌های غذائی و حساسیت به شیر و نیز کمبود اسید معده می‌توانند باعث آروغ زدن شوند.
ـ درمان آروغ زدن:
آروغ زدن مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کند، فقط ممکن است نا به هنگام باشد، مخصوصاً وقتی که در میان جمع هستید. در اینجا را‌ه‌های کنترل آن گفته می‌شود. کمتر هوا بخورید. گرچه دلیلی برای آروغ نزدن بعد از جویدن با دهان بسته وجود ندارد، اما بهتر است غذا را آهسته و با دقت بجوید. این کار به هضم نیز کمک کرده و هوای کمتری فرو می‌دهد. عصبی نشوید. بعضی افراد هنگام عصبی شدن با انگشتانشان بازی می‌کنند. برخی دیگر هوای زیادی بلع می‌کنند، تا گلوی خشک شده را نرم کنند. سعی کنید راه دیگری برای رفع عصبانیت خود بیابید. مثلاً کمی ورزش یا پیاده‌روی کنید.
نوشابهٔ گازدار نخورید. نوشابه‌های گازدار چیز خوشمزه‌ای هستند، اما هوای فشرده شده در آنها گاهی باعث آروغ می‌شود. اگر نمی‌خواهید تا بعد از پایان مهمانی آروغ بزنید، نوشابهٔ بدون گاز بنوشید. آدامس نجوید. جویدن آدامس باعث تشکیل بزاق بیشتر شده که با بلع آن هوا نیز خورده می‌شود. با لیوان بنوشید. نوشیدن مایعات با نی یا بطری امکان مخلوط شدن هوا را با آنها زیاد می‌کند. با لیوان یا فنجان آب بخورید.
غذای هوادار نخورید. غذاهائی که بعد از پخت پف می‌کنند مقداری هوا در خود دارند و امکان آروغ زدن را زیاد می‌کنند. رژیم غذائی خود را کنترل کنید. اگر هیچ‌یک از این کارها از آروغ زدن جلوگیری نکند، امکان وجود یک آلرژی غذائی یا حساسیت به شیر وجود دارد. حذف با دقت برخی غذاها از برنامهٔ غذائی به‌ یافتن علت آروغ کمک می‌کند. برخی از شایع‌ترین آنها عبارتند از شیر، تخم‌مرغ، گندم، ذرت، سویا، بادام زمینی، مرکبات، کوکاکولا، و شکلات.
بسیاری از مردم آلرژی غذائی دارند و وقتی غذای آلرژی‌زا را کنار می‌گذارند، مشکل آنها را رفع می‌شود. مثلاً اگر چند روز شیر نخورید، آروغ زدنتان متوقف می‌شود. به این طریق می‌توانید مشکل خود را بیابید. فقط از آن مطمئن شوید، مثلاً باز هم شیر بخورید، اگر آروغ دوباره شروع شد، باید منبع غذائی کلسیم‌دار دیگری به‌جای شیر مصرف کنید.
اسید معده را آزمایش کنید. اگر چند علت برای آروغ ‌زدن خود یافتید و نتوانستید آن را متوقف کنید، از پزشک خود بخواهید آزمایش هایدلبرگ انجام دهد. این آزمایش میزان اسید معده را اندازه می‌گیرد. در حالی که زیادی آن باعث زخم معده می‌شود، کم بودن آن باعث کند شدن هضم و آروغ زدن می‌شود. اسید معده را بالا ببرید. اگر دچار کمبود اسید معده هستید، باید همراه با چند لقمهٔ اوّل غذای خود اسید وارد معده کنید. برای این کار قرص اسید کلریدریک را با تجویز پزشک خود مصرف کنید.


همچنین مشاهده کنید