جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

صاف کردن صدا


ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
۱. صاف کردن مکرر صدا بیش از یک هفته طول کشیده است.
۲. صاف کردن صدا خواب را مختل کرده و بر گفتار تأثیر گذاشته است.
۳. صاف کردن صدا باعث گرفتگی صدا یا درد گلو شده است.
۴. تنفس و بلع مشکل شده است.
ـ صاف کردن صدا نشانهٔ چیست:
گاهی صاف کردن صدا برای جلب توجه است، اما اگر این صاف کردن زیاد شود، با بدبینی به آن توجه می‌شود. نزدیکان خواهند گفت شاید دچار یک ناراحتی گلو شده‌اید. خود نیز از دست آن به تنگ می‌آئید. گاهی این صاف کردن صدا عادتی به‌دنبال یک هفته عفونت دستگاه تنفس فوقانی است. حتی بعد از این که دیگر ترشح غلیظی در گلو وجود ندارد، باز هم صدایتان را صاف می‌کنید.
این تکرار صاف‌کردن صدا باعث به‌هم خوردن محکم تارهای صوتی می‌شود که در اثر آن متورم گردیده و احساس وجود چیزی را در گلو به‌‌وجود می‌آورند. شما هم با صاف کردن مجدد صدا سعی در برطرف کردن آن دارید که تورم آنها را باز هم شدیدتر می‌کند. از دیگر علل شایع صاف کردن صدا برگشت اسید معده به درون مری و تحریک گلو، معمولاً در هنگام خواب است. این برگشت اسید ممکن است بدون سوزش دل باشد.
کم‌خوردن مایعات و کشیدن سیگار گلو را خشک و تحریک می‌کند. ترس ناگهانی هم باعث این حالت می‌شود. پیری نیز اثر خشک‌کنندگی بر غشاهای مخاطی دارد و باعث واکنش صاف کردن صدا می‌شود. اگر پرتو درمانی می‌شوید، گلویتان ممکن است خشک شود.
ـ درمان صاف کردن صدا:
آب بخورید. هر وقت احساس کردید که نیاز به صاف کردن صدا دارید، کمی آب بخورید. همیشه یک شیشه آب با خود داشته باشید. ظرف سه هفته این عادت از سرتان می‌افتد. مایعات گرم بنوشید. خوردن مایعات گرم در هنگام ترس ناگهانی به رفع خشکی دهان و گلو کمک می‌کند. اگر باید در برابر جمعی سخنرانی کنید معجون آب گرم و آب لیمو و عسل بخورید. این معجون پوششی مرطوب بر گلو می‌کشد وآن را نرم می‌کند. هو را مرطوب کنید. در زمستان که هوای درون اتاق خشک است، از دستگاه مرطوب کنندهٔ هوا استفاده کنید تا غشاهای تحریک‌پذیر گلو را آرام کند.
گرفتاری گلو را قورت دهید. به‌جای این که صدایتان را صاف کنید، یک بلع محکم انجام دهید، انگار لقمهٔ برزگی در گلو دارید. این کار احساس وجود چیزی در گلو را از بین می‌برد. آب‌نبات بخورید. مکیدن آن نبات باعث ترشح بیشتر بزاق گردیده و گلو را مرطوب می‌کند. اما قرص مکیدنی منتول‌دار نخورید، چون گلو را خشک‌تر می‌‌کند. آرام بدمید. تارهای صوتی بسیار ظریف و آسیب‌پذیر هستند. اگر محکم سرفه کنید، آنها را می‌آزارید. از دمیدن شدید بپرهیزید و سعی کنید هرچه آرام‌تر هوا را از میان آنها عبور دهید.
بهترین راه برای پاک‌کردن گلو نفس‌کشیدن عمیق و بلع آن است. اگر باید صدایتان را صاف کنید، بدون هیچ صدائی این کار را انجام دهید. هرچه بیشتر گلو را راحت بگذارید، کمتر به آنها آسیب وارد می‌آید. ترشح پشت‌بینی را درمان کنید. اگر نیاز به صاف کردن صدا ناشی از تجمع ترشحات پشت بینی است، درمان ناراحتی اصلی کافی خواهد بود. برگشت اسید را کم کنید. اگر صاف کردن صدا بعد از خوردن غذا لازم می‌شود، ممکن است ناشی از برگشت اسید معده باشد. قرص یا شربت ضد اسید بخورید. (به بخش‌های سوزش دل، ترش کردن مراجعه کنید). (رجوع کنید به: آبریزش بینی؛ ترشح پشت بینی؛ گرفتاری‌های سینوس).


همچنین مشاهده کنید