پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بوی بد دهان


ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
۱. مسواک زدن منظم دندان‌ها و زبان و نخ کشیدن بوی بد دهان را از بین ببرید.
۲. بوی بد دهان با خونریزی، ورم یا درد در دهان یا گلو همراه است.
ـ بوی بد دهان نشانهٔ چیست:
جای تعجب است که در برنامه‌های رادیوئی و تلویزیونی دربارهٔ بوی بد دهان کمتر صحبت می‌شود. اگر تبلیغات تلویزیونی را باور کنید، دلیل اصلی علاقه‌مندی‌های تازه و قدیمی اسانس‌های خوش‌بو کنندهٔ دهان، مثل اسانس نعناع یا آلبالو، است. بله، اگر دهان بدبود شود، روابط خراب می‌شود. ولی دلیل اصلی وجود این روابط خوب مسواک‌زدن و نخ کشیدن دندان‌هاست. زیرا بدبوئی دهان اغلب ناشی از التهاب لثه یا بافت اطراف دندان است.
به دلائل متعدد و بیشتر از همه، به‌علت مسواک نزدن و نخ نکشیدن کافی، باکتری‌ها در دهان و در گوشه و کنارهای دندان‌ها و لثه‌ها جمع می‌شوند. اگر از تجمع این باکتری‌ها جلوگیری نکنید، با تجزیهٔ ذرات غذائی باقی مانده در دهان باعث بدبوئی آن می‌شوند. پس باید به خونریزی یا التهاب لثه‌ها نیز توجه کرد.
اگر التهاب لثه‌ و پلاک‌های دندانی دهان را بدبو می‌کنند، دهان خشک نیز ممکن است باعث آن شود. گرچه دهان برخی افراد غالباً خشک است، تقریباً همهٔ ما این خشکی را هنگام برخاستن از خواب احساس می‌کنیم. در طول شب، جریان بزاق در دهان کاهش می‌یابد. این بزاق حاوی آنزیم‌هائی است که از ازدیاد باکتری‌ها در دهان جلوگیری می‌کنند. بدون بزاق، باکتری‌ها به‌سرعت جمع می‌شوند و وقتی صبح بیدار می‌شوید، دهانتان بدبو است و اولین کاری که می‌کنید شستن آن است.
داروها نیز می‌توانند باعث بدبوئی دهان شوند. داروهای ضدحساسیت و بسیاری داروهای دیگری که برای بیماری‌های سینوس‌ها مصرف می‌شوند دهان را بدبو می‌کنند، چون باعث خشکی دهان و بینی می‌شوند. برخی داروهای ضدافسردگی نیز اثر کاهش دهندهٔ بزاق دارند.
دندان‌پزشکان علل دیگر بدبوئی دهان را عفونت‌های سینوس و دستگاه تنفس، التهاب لوزه‌ها یا لوزهٔ سوم، تنفس با دهان باز، زخم‌های دهان، پوسیدگی دندان، آبسهٔ دندان و بیماری‌های کبد و شش‌ می‌‌دانند. گرفتاری‌های گوارشی که در آنها غذا به درون مری باز می‌گردد و نیز دهان را بدبو می‌کنند.


همچنین مشاهده کنید