پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

زگیل


ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
۱. زگیل‌ها مانع انجام درست فعالیت‌های معمول می‌شوند.
۲. زگیل دردناک است، خونریزی دارد، یا شکل و رنگ آن تغییر می‌کند.
۳. زگیل خیلی بزرگ شده است.
۴. زگیل بودن برآمدگی مورد تردید است.
ـ زگیل نشانه چیست:
معروف است که آب پاشیدن به گربه باعث درآوردن زگیل می‌شود. ولی این زگیل بدون پاشیدن آب از کسی به کس دیگر هم منتقل می‌شود. بسیاری از زگیل‌ها نیز خودبه‌خود از بین می‌روند. حدود ۶۰ نوع ویروس پاپیلوم انسانی بر روی سطح پوست هستند که می‌توانند ایجاد زگیل کنند. ما هر روز با ویروس‌های زگیل در تماس هستیم، از طریق تماس با کسی که زگیل دارد یا کسی که با کس زگیل‌دار دیگری تماس داشته است. معلوم نیست چرا یک فرد دچار زگیل می‌شود و دیگری نمی‌شود. برخی از ما بیشتر مستعد درآوردن زگیل هستیم. زگیل‌ها بسته به نوع ویروس آنها مختلف هستند، ولی چند نوع اصلی دارند.
زگیل معمولی، که اغلب روی دست بچه‌ها دیده می‌شود، ضخیم و زبر است. زگیل‌های تخت معمولاً برآمدگی‌های نرم و به رنگ پوست هستند که سطح بالای آنها صاف است. این زگیل‌ها اغلب در دست، صورت، و پائین پا دیده می‌شوند. زگیل کف‌پائی در زیر پا و زگیل کف‌دستی در کف دست ظاهر می‌شوند. زگیل‌های رشته‌ای مانند دانه‌های کوچک پشت سر هم از پوست بیرون می‌زنند. اگر زگیل‌های تناسلی که کوندیلوم نام دارند درمان نشوند، ممکن است به گرفتاری‌های شدیدتری منجر شوند.
ـ درمان زگیل:
درمان بیشتر زگیل‌ها تخریب یا تحریک بافت آن است تا بدن شروع به واکنش ایمنی در برابر ویروس کند. اگر ویروس‌های شما آزاردهنده هستند یا مانع کارتان می‌شوند، پزشک با روش‌های زیر آن را درمان می‌کند. اسید زدن. اسید زدن اغلب برای تخریب بافت زگیل انجام می‌شود. پزشک محلولی را برای مالیدن روزانه بر زگیل به مدت یک یا دو ماه تجویز می‌کند. این محلول معمولاً ترکیبی از اسید سالیسیلیک و اسید لاکتیک است. برخی انواع چسب زخم ساخته شده است که این مواد را روی خود دارد. این چسب را روی زگیل می‌گذارند.
منجمد کردن، روش دیگر از بین بردن زگیل منجمد کردن آن با نیتروژن مایع است که تا ۸۰ درصد موفقیت‌آمیز است. این روش کمی دردناک است، ولی راه سریع‌تر برداشتن زگیل‌هاست. داروی دیگری که پزشک در شیمی درمانی زگیل مصرف می‌کند بلئومایسین است که مستقیماً در داخل زگیل تزریق می‌شود. اگر زگیل در نوک انگشت باشد، بلئومایسین ممکن است جوشگاهی برجای بگذارد که بر رشد ناخن تأثیر بگذارد.
سوزاندن. اگر زگیل‌ با روش‌های بالا از بین نرود، پزشک پس از بی‌حسی موضعی زگیل را با چاقوی الکتریکی یا استفاده از لیزر بر می‌دارد. اشکال این روش نیز باقی مانده جوشگاه است. خودتان زگیل را بردارید. اگر زگیل چندان بزرگ نیست که نیاز به پزشک داشته باشد، با روش‌های زیر آن را بردارید.
اسید بزنید. استفاده از همان اسید‌هائی که پزشک مصرف می‌کند، ولی با قدرت کمتر، زگیل‌های کوچک را از بین می‌برد. این دارو به‌صورت محلول یا چسب بدون نسخه فروخته می‌شود. البته درمان کمی بیشتر طول می‌کشد. (این دارو را برای زگیل تناسلی به‌کار نبرید. زگیل تناسلی باید توسط پزشک درمان شود.)
هیپنوتیزم کنید. ممکن است عجیب به‌نظر آید، ولی تجربه نشان داده است که ۲۰ تا ۵۰ درصد کسانی که خود را کاملاً شل کرده و به‌خود تلقین‌های هیپنوتیزمی می‌کنند زگیل‌هایشان از بین رفته است. باید به‌خود تلقین کنید که زگیل‌هایتان دارد از بین می‌‌رود و حتی گرم شدن پوست و گزگز ناشی از التیام آنها را حس می‌کنید. برخی محققان معتقدند که خود هیپنوتزمی بیشتز از اسید سالیسیلیک در درمان زگیل مؤثر است.


همچنین مشاهده کنید