جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

خال


ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
۱. اندازه،شکل یا رنگ خال تغییر کرده است.
۲. خال سوزش، خونریزی، خارش یا درد دارد.
۳. خال تازه‌ای پیدا شده است که به سرعت بزرگ می‌شود.
ـ خال نشانهٔ چیست:
بعضی خال‌ها نشانه‌ای برای زیبائی یا مشخصه‌ای برای تعیین هویت فرد است. هیچ‌کس به‌درستی نمی‌‌داند چرا خال به‌وجود می‌آید. خال ناراحتیی ایجاد نمی‌کند و اهمیتی هم به آن داده نمی‌شود. در بیشتر موارد، خال‌ها بی‌خطرند و ۱۰ تا ۴۰ سال روی صورت، پشت، دست‌ها یا پاها می‌مانند و بعد از بین می‌روند.
فقط حدود یک درصد افراد با خال به‌دنیا می‌آیند. خال‌ها معمولاً در پنج یا شش سالگی پیدا می‌شوند. کمتر کسی با خال متولد شده و کمتر کسی نیز بدون خال می‌میرد. این خال‌ها در طی عمر می‌آیند و می‌روند، به‌طوری که در ۷۰ یا ۸۰ سالگی کمتر خال دیده می‌شود.
اما چون اطلاعات پزشکی دربارهٔ خال کم است، هر تغییر در آنها را باید زنگ خطری برای انواع سرطان‌های بدخیم (ملانون) یا خوش‌خیم (پاپیلوم سلول‌های پایه) پوست دانست. همچنین قرار گفتن طولانی در معرض تابش نور خورشید احتمال سرطانی شدن خال‌ها را افزایش می‌دهد.
خطر ابتلا به سرطان پوست ربطی به تعداد یا اندازهٔ خال‌ها ندارد، بلکه بیشتر به مقدار تماس با نور خورشید مربوط است. تابش زیاد آفتاب می‌‌تواند سلول‌های طبیعی پوست یا یک خال را تحریک کرده و سرطانی کند.
ـ درمان خال:
هیچ روشی برای جلوگیری از پیدایش خال وجود ندارد. اما اگر تغییر در هر یک از خال‌های بدنتان دیدید، فوراً نزد پزشک بروید. تشخیص هرچه سریع‌تر سرطان پوست امری حیاتی است، مخصوصاً اگر از نوع بدخیم باشد. از میان گرفتاری‌های پوست، ملانوم از همه کشنده‌تر است. به‌همین دلیل، تشخیص و درمان به‌موقع بسیار مهم است. نکات زیر را در مورد خال به‌خاطر بسپارید.
خود را معاینه کنید. هر ماه پوست سر تا پای بدنتان را معاینه کنید و تغییر در اندازه، رنگ، شکل، یا ظاهر تمام خال‌ها را بررسی کنید. برای دیدن پشت از دو آینه استفاده کنید. اگر نمی‌توانید خود را معاینه کنید، از پزشک کمک بگیرید. نزد پزشک بروید. لااقل سالی یک بار نزد پزشک بروید تا پوست شما را معاینه کند. اگر سابقهٔ سرطان پوست در خانواده دارید و در بدنتان خال زیاد است، سالی دو بار به پزشک مراجعه کنید.
همیشه بدگمان نشوید. تغییر در یک خال همیشه نشانهٔ وجود سرطان نیست و اغلب نتیجهٔ برآمدگی یا کبودی است. امنا همواره بهتر است با دیدهٔ شک به آن نگریسته و برای معاینه نزد پزشک بروید. گاهی پزشک آن را برداشته و برای آزمایشگاه می‌فرستد. حتی اگر سرطانی باشد، برداشتن آن تنها کار برای درمان آن است.
لباس بپوشید. استفاده از محافظ آفتاب با فاکتور محافظتی (SPF) حداقل ۱۵ برای جلوگیری از تابش آفتاب بر بدن از سرطانی شدن خال‌ها جلوگیری می‌کند. این پوشش در کسانی که پاهایشان خال زیاد دارد مهم‌تر است. تحقیقات نشان داده است کسانی که بیش از ۱۲ خال در پاها دارند، ۲/۴ برابر دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستند. رجوع کنید به: تغییرات ماه‌گرفتگی.


همچنین مشاهده کنید