پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ریزش مو


ـ ریزش مو نشانهٔ چیست:
اول موهای روی شانه‌ها و بالش زیر سرتان را می‌بینید، و بعد به تدریج توجهتان به آگهی‌های کاشت مو و موی مصنوعی جلب می‌شود. ولی وقت آن رسیده است که واقعیتی را قبول کنید: شما به جرگهٔ میلیون‌ها مرد (و زن) می‌پیوندید که دچار طاسی شده‌اند.
بیشتر مردم هر روز بین ۵۰ تا ۱۵۰ موی سر را از دست می‌دهند. اگر مردی در بالای سر خود دو برابر این مقدار ریزش مو دارد و جای آن را کرک‌های ریز می‌گیرد، طاسی او شروع شده است. اما در زنان الگوی طاسی معمولاً به ناحیهٔ خاصی محدود نمی‌شود.
اگر یک یا چند لکه گرد موی ریخته روی سرتان می‌بینید، احتمالاً دچار طاسی منطقه‌ای شده‌اید. این گرفتاری عجیبی است که گمان می‌رود ناشی از حساسیت به موی خودتان باشد. طاسی منطقه‌ای معمولاً گذرا است.
ریزش موی سر در زنان بعد از وضع حمل نیز دیده می‌شود که آن هم موقتی است. هورمون‌ها ظاهراً در دوران بارداری ریزش مو را کم می‌کنند و بعد از زایمان این ریزش دوباره زیاد می‌شود. ریزش بعد از زایمان ظرف ده ماه برطرف می‌شود.
درمان‌های داروئی - مثل مصرف داروهای ضدنقرس و ضد التهاب مفاصل و ضد افسردگی - و نیز تغذیه ناکافی باعث ریزش مو می‌شوند. بدترین آنها پرتو درمانی یا شیمی درمانی سرطان است.
ـ درمان ریزش مو:
پوست سر را تقویت کنید. به‌نظر می‌رسد تغذیه خوب - مثل خوردن مقدار کافی پرونتئین و آهن، کمی در جلوگیری از ریزش مو مؤثر باشد. رساندن ۲۰۰ تا ۴۰۰ کالری در روز به بدن ریزش موقتی مو را برطرف می‌کند. از جمله منابع کم‌چربی و پروتئینی گوشت لخم مرغ یا گوساله، یا لوبیا است. مقدار کافی آهن را نیز از گوشت گوساله یا غلات به‌دست آورید. خوردن بیش از حد ویتامین A خود باعث ریزش مو می‌شود.
ماینوکسیدیل استفاده کنید. گرچه گزارش‌های زیادی دربارهٔ مؤثر بودن داروی ماینوکسیدیل در برطرف کردن طاسی شده است، اما برخی تحقیقات نیز آن را مورد شک قرار داده‌اند. مطالعاتی که در این زمینه شده است نشان می‌دهد که در ۴۰ درصد مردانی که ماینوکسیدیل مصرف کرده‌اند تأثیر آنها متوسط بوده است و در ۶۰ درصد بقیه ریزش مو کم یا متوقف شده‌ است. اما تقریباً در تمام زنانی که از آن استفاده کرده‌اند، ۱۲ تا ۱۵ درصد موهای ریخته دوباره روئیده‌اند.
برای کسب نتیجه بهتر، دستور استفاده از آن را به‌دقت رعایت کنید. و به جای مصرف حالت‌دهنده یا ژل مو از افشانه استفاده کنید. اگر ظرف ده ماه نتیجه نگرفتید، ماینوکسیدیل بر ریزش شما تأثیری ندارد. دو تا شش ماه بعد از قطع مصرف ماینوکسیدیل موهای درآمده دوباره می‌ریزند. به‌علاوه، ماینوکسیدیل داروی گرانی است.
پوست سر را کم کنید. در یک روش جدید، به نام کاهش پوست سر، پزشک قسمتی از ناحیهٔ طاس شده را بر می‌دارد و پوست ناحیهٔ پرموتر را به آنجا می‌کشد. این کار در کسانی که موهای پرپشت در دو طرف سر دارند انجام می‌شود.
مو بکارید. در روش کاشت مو، با عمل جراحی مو از نواحی پرمو، مثل پشت سر، برداشته شده و در ناحیهٔ طاس کاشته می‌شود. بر خلاف تصور همگان، موی کاشته شده زیاد نمی‌شود. کاشت مو فقط یک جابه‌جائی است و تغییری در تعداد موها به‌وجود نمی‌آورد.
کورتیزون مصرف کنید. برای لکه‌های طاسی منطقه‌ای بسیاری از پزشکان کورتیزون را مستقیماً در محل طاس شده تزریق می‌کنند و نتیجهٔ بسیار خوبی دارد. تزریق کورتیزون برای رویش مجددد ابرو و مژه‌ها نیز در نوع بسیار شدید طاسی، به نام طاسی عمومی بدن، مؤثر بوده است.


همچنین مشاهده کنید