سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

خارش پوست سر


ـ خارش پوست ‌سر نشانهٔ چیست:
نمی‌دانید چرا سرتان اینقدر به خارش می‌افتد؟ خوب، ممکن است دچار یک ناراحتی پوستی مثل پسوریاز یا التهاب سبوره‌ای سر همراه با وجود یک مخمر شده باشید که پوست را وادار به رشد سریع‌تر از معمول می‌کند. این رشد زیادی به نوبهٔ حود باعث رشد بیشتر سازواره‌های موجود بر روی آن می‌شود که نتیجهٔ آن خارش پوست است. از علل شایع دیگر، عدم مراقبت از مو و شپش سر را می‌‌توان نام برد.
ـ درمان خارش پوست سر:
سر را به اندازه بشوئید. شستن بیش از حد سر با صابون یا شامپو نه تنها موها را خرد می‌کند، بلکه چربی‌های لازم روی پوست را هم از بین می‌برد که به خارش آن منجر می‌گردد. شامپوی مناسب مصرف کنید. برای جلوگیری از پوسته شدن و خشک شدن پوست سر، که خارش می‌آورند، باید شامپوی دارای pH متناسب مصرف کنید. pH شامپو باید بین ۵/۴ و ۵/۵ باشد. با استفاده از نوارهای کاغذی نیتروزین می‌توانید pH شامپوهایتان را معلوم کنید.
ضدحساسیت بخورید. برخی داروهای ضدحساسیت مورد استفاده در درمان آلرژی‌ها حاوی مواد ضد خارش هم هستند که ممکن است خارش را تا مدتی تسکین دهد. روغن زیتون بزنید. به‌نظر می‌رسد که روغن زیتون اثر آرام‌بخش بر برخی انواع خشکی و خارش پوست داشته باشد. قبل از شامپو زدن سر، کمی روغن‌ زیتون گرم بر سر مالیده و ده‌دقیقه صبر کنید. نزد پزشک بروید. اگر بعد از یک هفته با انجام کارهای بالا خارش پوست سر از بین نرود، برای درمان با داروهای قوی‌تر به پزشک مراجعه کنید.
ـ درمان پسوریاز:
شامپوی مخصوص بزنید. استفاده از شامپوهاس قطرانی در حالی که مو کثیف است در برداشتن پوست مرده و رفع التهاب موجود در پسوریاز مؤثر است. ظرف دو هفته باید نتیجهٔ مثبت بگیرید، در غیر این‌صورت، نزد پزشک بروید. کورتیزون بزنید. اگر خارش سر ناشی از اکزما یا پسوریاز بعد از شامپو زدن آن ادامه داشته باشد، استفاده از محلول یک درصد هیدروکورتیزون مؤثر است.
مراقبت از مو. گاهی ممکن است کاری را در مورد موهایتان انجام دهید که دقیقاً نباید می‌کردید: مواد شیمیائی مختلفی را به موهایتان زده‌اید که باعث واکنش‌های آلرژیائی شده و التهاب و خارش ایجاد کرده است. یا شاید هم شامپوی نامناسبی برای شستشو سر انتخاب کرده‌اید. موارد زیر را در مراقبت از موهایتان رعایت کنید.
مواد شیمیائی را اول امتحان کنید. انواع رنگ مو اغلب دارای ماد‌ه‌ای شیمیائی هستند که از عوامل ایجاد خارش شدید و جوش زدن پوست سر است. یک بار تماس با آن برای ایجاد واکنش ایمنی به مدت یک تا دو هفته کافی است. برای جلوگیری از این واکنش آلرژیائی، رنگ مو را طبق دستور روی جعبهٔ آن آزمایش کنید.
فر نکنید. اگر بعد از فر کردن موها تا ۴۸ ساعت دچار خارش پوست سر شدید، به مادهٔ موجود در داروی فر حساسیت دارید. چون این ماده شیمیائی تا چند بار شستن سر روی مو باقی می‌ماند، برخی مبتلایان به اکزما هم ناچار به تراشیدن سر می‌شوند که کار ناخوشایندی است. اگر امکان دارد، موها را فر نکنید.
مبارزه با شپش. خارش پوست سر ممکن است ناشی از وجود شپش در سر باشد. این حشرات کوچک سوراخ‌های ریزی در پوست سر ایجاد کرده، خون را می‌مکند، و صدها بار تولید مثل می‌کنند. اگر فکر می‌کنید سر کودکتان شپش گذاشته است، باید پیش از سرایت آن به سایر افراد خانواده شپش‌ها را از بین ببرید.
شامپوی مخصوص بزنید. انواعی از شامپوها حاوی موادی مثل هگزاکلرید گامابنزن یا پرمترین هستند که توان کشتن شپش‌ها را دارند. بعد از کشتن شپش‌ها، تخم‌های آنها را با شانه‌کردن از لای موها خارج کنید. این درمان را باید چندین بار تکرار کنید، چون هر باقی‌مانده شپش یا تخم آن ایجاد نسل جدیدی می‌کند.


همچنین مشاهده کنید