جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

حساسیت پوست


ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
۱. پوست حساس قرمز، فلسی، پوسته ریز، ریخته یا تاولی است.
۲. بدون قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید، پوست آفتای سوخته به‌نظر می‌رسد.
۳. نقاط حساس پوست تیره رنگ می‌شود.
۴. پوست حساس قرمز و گرم‌تر از ناحیهٔ متقارن آن در طرف دیگر بدن است.
ـ حساسیت پوست نشانه چیست:
اگر آفتاب شما را سوزانده یا دچار سوختگی شده‌اید، دلیل حساسیت پوستتان مشخص است. اما گاهی علت این همه حساسیت پوست چندان روشن نیست. مثلاً ممکن است از اینکه پوستتان سرما خورده است، تعجب نکنید. تقریباً هر نوع عفونت ویروسی (تنفسی یا روده‌ای) می‌تواند پوست را بیازارد و همراه آن درد ماهیچه و استخوان هم بیاورد.
یکی از ویروس‌هائی که مخصوصاً پوست را گرفتار می‌کند هرپس زوستر است که باعث درد سوزان زونا می‌شود. از دیگر علل شایع حساسیت پوست خشکی و فقدان رطوبت آن، مخصوصاً در زمستان، است. تقریباً هر چیزی که بر روی عصبی فشار آورد یا آن را آسیب رساند پوست را حساس و دردناک می‌کند. مثلاً اگر ناحیهٔ خاصی از پوست بعد از یک حمله درد پشت شما را آزار می‌دهد، ممکن است به قسمتی از یک عصب آسیب وارد آمده باشد. بیماری اعصاب ناشی از بیماری قند، که اعصاب پوست را تحریک می‌کند، باعث حساسیت یا کرختی آن در برابر تماس می‌شود.
ـ درمان حساسیت پوست:
سرماخوردگی را آرام کنید. اگر ویروس آنفلونزا یا هر ویروس دیگری پوست را حساس کرده باشد، برای تسکین درد آسپرین بخورید. احتیاط کنید: به کودکان با علائم شبیه آنفلونزا آسپیرین ندهید. به جای آن استامینوفن کودکان بدهید. آسپیرین در افراد زیر ۲۱ سال با علائم آنفلونزا یا آبله مرغان ممکن است ایجاد نشانگان 'رای' کند که تورم مرگبار مغز است.
پوست را آب دهید. اگر فکر می‌کنید خشکی پوست علت حساسیت آن است، ناحیهٔ آزرده را در آب بگذارید تا رطوبت را جذب کند. آنگاه، روی آن را با چیزی مثل وازلین بپوشانید. (برای روش‌های دیگر درمان خشکی پوست به بخش پوسته شدن پوست مراجعه کنید.)
دورهٔ زونا را کوتاه کنید. اگر درد پوست ناشی از زونا است، مسکن سبکی مثل آسپیرین، ایبوپروفن، یا استامینوفن آن را تسکین می‌دهد. اما اگر درد شدید است، نزد پزشک بروید. او ممکن است برای کوتاه کردن دورهٔ بیماری داروئی مثل آسایکلوویر تجویز کند.
درد زونا را مهار کنید. به دنبال زونا، درد، مخصوصاً در افراد مسن، ممکن است باقی بماند. داروهائی مثل کورتیزون خوارکی یا ضدافسردگی‌های سه حلقه‌ای می‌توانند این درد را مهار کنند. (در واقع، این داروهای سه حلقه‌ای بر هر درد مزمن عصبی مؤثرند.)


همچنین مشاهده کنید