جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دستپاچگی


ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
۱. به‌طور ناگهانی و بدون دلیل دستپاچه شده‌اید.
۲. دیدن واضح اشیائ مشکل شده است.
۳. احساس کرختی، گزگز، یا بی‌حس شدن دست یا پا وجود دارد.
ـ دستپاچگی نشانهٔ چیست:
کمی دستپاچگی در همهٔ ما خود را مخفی کرده است و همگی تا حدی دستپاچه هستیم. میزان طبیعی این دستپاچگی یکی دو حادثهٔ کوچک در روز است. ممکن است لیوان آبی را برگردانید یا شانه‌تان به در بخورد. از طرف دیگر، اگر در نصف موارد عبور از میان در به آن می‌خورید یا سه بار پشت سر هم لیوان آب را بر می‌گردانید، نباید این دستپاچگی را سرسری بگیرید.
اگر خود را بیش از حد دستپاچه می‌یابید، ممکن است علامتی برای خستگی، نشانگان پیش قاعدگی، اضطراب باشد. اما ممکن است علامت اخطاری برای سکته، تصلب متعدد اعصاب (MS)، یا تومور نیز باشد.
ـ درمان دستپاچگی:
افزایش ناگهانی میزان دستپاچگی را باید به پزشک اطلاع داد. اما چند روش برای فرونشاندن آن در موارد عادی نیز وجود دارد. به آن فکر نکنید. افرادی که به دستپاچگی خود زیاد فکر می‌کند بیشتر دستپاچه می‌شوند. این اشخاص ممکن است در حلت عادی مشکلی نداشته باشند، اما در موارد خاص، مثل خستگی یا تنش روانی، بیشتر به آن توجه می‌کنند. چرتی بزنید. در حالت خستگی دستپاچگی کمی بیشتر می‌شود. اگر احساس کمبود خواب می‌کنید و کنترل خود را از دست داده‌اید، بهترین کار این است که کمی استراحت کنید.
در پی آرامش باشید. اشخاص مستعد تنش بیشتر دچار اضطراب شده و دست‌پاچه می‌شوند. روش‌های کاهش تنش را برای آرامش یافتن به‌کار بگیرند. ورزش کنید. ورزش‌هائی که نیازمند هماهنگی چشم و دست هستند، مثل تنیس و پینگ‌پنگ، بازتاب‌های بدن را بهتر کرده و دستپاچگی را کاهش می‌دهند. دو بار راکت و توپ زدن به مدت دو دقیقه در روز می‌تواند مفید باشد. می‌توانید دو میله در دست بگیرید و میله سومی را روی آنها بگذارید تا شکل H بسازند؛ میله سوم را بر روی دو میله اول به جلو و عقب بلغزانید.
به کابوس دستپاچگی فکر کنید. تصورات کابوسی می‌تواند به کنترل دستپاچگی کمک کند. برای این کار چشمانتان را ببندید و فکر کنید به‌صورت دست و پا چلفتی آدم در یک فروشگاه پر از چینی‌آلات و ظروف کریستال هستید و با سکندری خوردن باعث شکسته شدن آنها می‌شوید. حالا چشمانتان را باز کنید و خوشحال باشید که چنین اتفاقی نیفتاده است.
بسیاری اشخاص خود را مقید می‌کنند تا از این نوع کابوس‌ها بگریزند، اما با این تصورات عملاً بر ترس از دستپاچگی غلبه می‌شود. این کار را ۵ تا ۱۰ دقیقه در روز انجام دهید. خود را موجودی دیگر فرض کنید. تصور موجود دیگری شدن نیز راهی برای کمتر دستپاچه شدن است. مورد علاقه‌ترین حیوان شما کدام است؟ یوزپلنگ؟ یا عقاب؟ خود را به جای آن بگذارید و فکر کنید چه ماهیچه‌هائی باید با هم کار کنند. جریان باد را روی صورت خود در هنگام دویدن یا اوج گرفتن با تعادل کامل احساس کنید. این تمرین را هر گاه به خاطر دستپاچگی اعتماد به نفس خود را از دست دادید ۵ تا ۱۰ دقیقه انجام دهید.


همچنین مشاهده کنید