سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

گیچی


ـ چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:
۱. بیش از دور روز متوالی دچار گیجی شده‌اید.
۲. گیجی اغلب روی می‌دهد.
۳. غش کرده‌اید.
۴. درد قفسهٔ سینه دارید.
ـ گیچی نشانهٔ چیست:
ناگهان احساس سبکی عجیبی در سرتان می‌کنید. دنیا جلو چشمتان تار می‌شود و زانوانتان خم می‌شوند. برای نگاه داشتن خودتان دست به دیوار می‌گیرید. لحظه‌ای احساس غش می‌کنید، ولی بعد حالتان خوب می‌شود. احساس گیجی یا غش گرفتاری شایع است. در بسیاری موارد، گیجی فقط زنگ اخطاری برای کمبود اکسیژن در مغز است. این حالت به دلائل مختلف روی می‌دهد از هیجانات ناگهانی مثل پیشنهاد خواستگاری گرفته تا شوک ناشی از مرگ یکی از عزیزان.
گیجی ممکن است اولین علامت اختلال سلامتی باشد. همچنین می‌تواند نشانهٔ یک ناراحتی جدی‌تر مثل بیماری قند، خونریزی داخلی، و بیماری یا حملهٔ قلبی باشد. چیزهای پیش پا افتاده‌ای هم گاهی باعث گیجی می‌‌شوند. اگر در شروع یک سخنرانی یک لحظه دچار گیجی می‌شوید، به احتمال قوی کمی ترسیده‌اید، نه اینکه خونریزی مغزی کرده باشید.
ـ درمان گیجی:
در بیشتر موارد، گیجی به آسانی از بین می‌رود. آب بخورید. اگر بدنتان کم آب شده است، فشار خون پائین می‌افتد و دچار گیجی می‌شوید. خوردن لااقل شش لیوان آب در روز از بی‌آب شدن جلوگیری می‌کند. منظم غذا بخورید. با برنامه مشخصی غذا بخورید. نخوردن یک وعده غذا به کاهش قند خون و گیجی منجر می‌گردد.
چیزی شیرین بخورید. اگر فکر می‌کنید گیجی شما ناشی از کاهش قند خون است، یک عدد شیرینی یا تکه‌ای شکلات یا یک لیوان آب پرتقال با شکر بخورید. خود را خنک کنید. گرما مایعات بدن را با عرق کردن می‌گیرد و باعث گیجی می‌شود. به اتاق خنک‌تری بروید و لااقل چند لیوان آب بخورید. خیلی زود حالتان جا می‌آید. داروهایتان را کنترل کنید. برخی داروها، مخصوصاً داروهای پائین آورندهٔ فشار خون، ممکن است باعث گیجی شوند. گیجی خود را به پزشک معالج اطلاع دهید. شاید دارو را عوض کند.
سر را پائین بگیرید. اگر احساس گیجی کردید دراز بکشید یا از کمر خم شوید. این کار جریان خون به مغز و قلب را افزایش داده و احتمال غش کردن را کم می‌کند. نفس را نگهدارید. نفس نفس زدن زیاد با افزودن گاز کربنیک و کم کردن اکسیژن خون باعث گیجی می‌شود. در این حالت چند ثانیه نفس خود را نگاه دارید تا گیجی رفع شود.


همچنین مشاهده کنید