جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

صرفه جوئی در وقت و انرژی


بدن شما در طول درمان و پس از آن به استراحت و تقویت نیازمند است. نکات زیر در صرفه جویی در وقت و انرژی مفید است:
۱. در صورت امکان به افراد دیگر اجازه پختن غذا را بدهید.
۲. اگر می‌دانید که دوران نقاهت شما پیش از درمان یا عمل جراحی بیش از 1 یا 2 روز طول خواهد کشید یک صورت از کمک‌های مورد نیاز تهیه نمائید افرادی که می‌توانند در خرید، پختن، چیدن میز و نظافت کمک نمایند را مشخص کنید. لیست مورد نیاز را نوشته و در جائی که به‌راحتی دیده شود قرار بدهید. در صورت امکان از وجود کودکان نیز کمک بگیرید. لیستی تهیه کنید و مواردی را که به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر در کنار خانواده باشید را انتخاب کنید. غذاهائی مثل هات داگ، همبرگر و غذاهای فوری را که می‌توان در فریزر نگه داشت انتخاب‌های خوبی هستند. پختن غذا در حجم زیاد و فریز کردن آنها نیز پیشنهاد می‌گردد. موارد دیگری که می‌تواند به شما کمک کند را نیز در نظر داشته باشید.
۳. ‌لیست خریداری تهیه کنید و آن را همراه داشته باشید. چه این خرید به‌وسیله شما انجام گیرد یا به‌وسیله افراد دیگر.
۴. ‌فنجان آب به غذای فریز شده برای دوباره پختن اضافه نمائید زیرا در زمان فریز شدن آب غذا خشک می‌شود. به‌خاطر داشته باشید که غذای فریز شده مدت زمان زیادی (‌حداقل 45 دقیقه‌) طول می‌کشد تا کاملاً گرم شود.
۵. ‌از قبول هدیه به‌صورت غذا یا کمک دوستان و فامیل خجالت‌زده نباشید. اجازه بدهید که آنها از تمایل و تشکر شما آگاه باشند. اگر برای شما غذائی آورده شد لازم نیست فوراً استفاده کنید می‌توانید آن را فریز کنید. غذای خانگی باعث به‌وجود آمدن تنوع در غذاهای شما می‌گردد. همچنین می‌تواند در مواقعی که از نظر وقت در تنگنا هستید مفید باشد. تاریخی که غذا را در فریز می گذارید را روی آن یادداشت کنید.
۶. ‌تا حد امکان از ظروف کمتری استفاده کنید. از ظروف زیبا و جالب استفاده کنید. از ظروف یک‌بار مصرف استفاده کنید به خصوص برای دسرها. لیوان‌های کاغذی برای کودکان و بیماران خوب است. ظروف یکبار مصرف از نظر صرفه‌جوئی در وقت بسیار مناسب هستند برای بسته‌بندی غذاها از فویل (‌کاغذ آلومینیمی‌) استفاده کنید. ظروف کثیف را برای اینکه زمان شستشو کوتاه شود در آبگرم بخیسانید.
۷. ‌وقتی که از غذاهای نرم استفاده می‌کنید، غذائی را انتخاب کنید که همه فامیل بتوانند از آن استفاده کنند. مثل املت تخم مرغ، ماکارونی و پنیر، تن به‌صورت ساندویچ، غذای خود را می‌توانید با استفاده از مخلوط کن یا خرد کن از بقیه مجزا کنید.
۸. ‌از غذاهای مخلوط شده و یا غذاهای فریزری آماده بیشتر استفاده نمائید. وقت کمتری را صرف پختن و تمیز نمودن کنید و بیشتر وقت را صرف استراحت و بودن با فامیل نمائید.
  جدول چگونه میزان پروتئین را افزایش دهیم؟
چگونه میزان پروتئین را افزایش دهیم؟
پنیر‌های سفت یا نیمه جامد استفاده در ساندویچ، نان همبرگر، هات داگ و غذاهای گوشتی دیگر و ماهی، سبزیجات، تخم مرغ، دسرهای میوه و شیرینی‌ها. افزودن به سوپ، سسها، سبزیجات، پوره سیب زمینی، برنج
پنیرهای محلی - ‌با میوه و سبزیجات مخلوط کنید. به اسپاگتی و تخم مرغ اضافه کنید (‌مثل املت، تخم مرغ آب پز)- ‌در دسرها و کیک‌ها استفاده کنید.
شیر از شیر به عنوان نوشیدنی و در پختن غذا در حد امکان استفاده کنید.در غذاهای آماده استفاده کنید مثل غلات، سوپ ها
کاکائو از سس خامه در سبزیجات و دیگر غذاها استفاده نمائید.یک قاشق پودر شیر خشک بدون چربی به شیر معمولی و یا به سوپ یا پوره سیب زمینی اضافه کنید.
پودر شیر پودر شیر را به نوشیدنی‌های شیری اضافه کنید.
1. در فرنی‌ها، نان، سس‌ها و کرم‌ها، شیرینی‌ها و دسرهائی که در آنها شیر به‌کار رفته استفاده کنید.
فرآورده های تجاری از پودرهای فوری که برای صبحانه تهیه شده در شیر استفاده نمائید.در بستنی، شیر، در دسرهای بستنی برای افزایش میزان پروتئین استفاده نمائید.
بستنی، ماست و ماست منجمد به نوشیدنی‌های کربوهیدرات دار یا نوشیدنی‌های شیری مثل‌: خامه اضافه کنید.- ‌به غلات، میوه‌ها‌. ژلاتین و دسرها ‌و مخلوط میوه‌ها اضافه کنید.- ‌استفاده از بستنی. ماست‌های یخ زده در بین کیک و غلات.
تخم مرغ و زرده تخم مرغ از تخم مرغ در سالاد، دسرها، سبزیجات و گوشت‌های چرخ کرده استفاده شود.
استفاده از تخم مرغ در پوره سیب زمینی، پوره سبزیجات و سس‌ها. افزودن زرده تخم مرغ اضافی به تخم مرغ نیمرو شده شیرینی‌ها و کره و خامه.یک مخلوط غنی از پروتئین با افزودن شیر به زرده تخم مرغ به‌دست خواهد آمد.افزودن یک زده تخم مرغ پخته به ساندویچ.
مغز دانه‌ها، جوانه گندم ‌به نان کلوچه‌؛ پیراشکی و شیرینی‌جات می‌توانید اضافه کنید.بر روی میوه ها، بستنی، ماست و سبزیجات به صورت سالاد همراه نان استفاده کنید.همراه جعفری یا اسفناج و سبزیجات دیگر مخلوط شود و بر روی غذا یا با سس مصرف شود.همراه با موز مصرف شود.
کره بادام زمینی همراه ساندویچ، نان تست، کلوچه، غلات و شیرینی‌ها و میوه‌ها استفاده شود.‌در سبزیجات خام مثل هویج، گل کلم استفاده شود همراه با شیر نوشیدنی‌های دیگر مخلوط شود.‌در تهیه بستنی یا ماست استفاده کنید.
گوشت و ماهی ‌از گوشت و ماهی همراه با سبزیجات، سالاد و سوپ استفاده کنید.‌همراه با سیب زمینی پخته استفاده کنید.
مرغ ‌از دل و جگر مرغ استفاده کنید که منبع خوبی از نظر پروتئین، ویتامین و مواد معدنی هستند.
باقلا - لوبیا (‌دانه) ‌از پخته یا خشک این مواد در سوپ و خوراکی و همچنین کنار بشقاب گوشت و پنیر استفاده کنید و یا با پنیر و شیر مخلوط کنید.
کره و مارگارین ‌به سوپ، پوره و سیب زمینی پخته، غلات گرم و برنج و سبزیجات و ماکارونی پخته اضافه کنید.‌به سوپ‌های خامه‌ای و سس اضافه کنید.‌با سبزیجات و سالاد‌ها استفاده کنید همچنین با گوشت‌های پخته، همبرگر و ماهی و تخم مرغ‌. ‌از کره مارگارین همراه با سبزیجات خام و غذاهای دریائی مثل‌: میگو، خرچنگ ماهی استفاده کنید.‌به‌صورت شیرین شده بر روی شکلات گرم، دسرها، ژلاتین، شیرینی‌ها، میوه‌ها استفاده شود.‌به‌صورت شیرین نشده همراه با پوره سیب زمینی و سبزیجات استفاده شود.
سر شیر در سوپ‌ها، سسظها، تخم مرغ، کره شیرینی‌جات استفاده شود. بر روی غلات سرد یا گرم استفاده شود.‌همراه با ماکارونی، برنج و پوره سیب زمینی مصرف شود.‌‌همراه با مرغ و ماهی در هنگام پخت استفاده شود.‌همراه با همبرگر، استفاده شود.‌با شیر مصرف گردد.‌همراه با شکلات گرم یا کرم استفاده گردد.
پنیر پرچرب همراه با نان، کلوچه، میوه‌جات و غلات استفاده گردد.‌به شیرینی‌جات افزوده شود.
Salad Dressings (‌سس سالاد and Matonnaise ‌‌و مایونز) Dried Frueits (‌میوه‌های خشک‌) همراه با ساندویچ و غلات مصرف شود.همراه با گوشت، ماهی و تخم مرغ و سبزیجات مصرف شود.همراه با صبحانه به‌عنوان دسر و یا خوراکی میان روز استفاده کنید.به کلوچه، کیک با نان و برنج و سبزیجات و دسرها اضافه کنید.همراه با سبزیجات پخته مثل هویج، سیب زمینی و غیره استفاده نمائید.همراه با مغزها ( پسته و بادام ) به عنوان غذای مختصر استفاده نمائید.


همچنین مشاهده کنید