جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بهبود تغذیه


  عدم تحمل لاکتوز
عدم تحمل لاکتوز به این معنی است که هضم یا جذب قند شیر برای بدن شما امکان پذیر نیست. شیر، محصولات شیری و سایر غذاهائی که در آنها شیر به کار رفته دارای لاکتوز می‌باشند عدم تحمل لاکتوز در مواقعی پیش می‌آید که بیمار از آنتی بیوتیک یا رادیوتراپی ناحیه شکم استفاده کرده باشد که این مسئله بر روی هضم لاکتوز اثر می‌گذارد. قسمتی از روده که باعث شکسته شدن لاکتوز می‌گردد ممکن است در طول دوره درمان از کار افتاده باشد.
در مورد بعضی از افراد مشکلات ایجاد شده (‌تولید گاز، نفخ و اسهال‌) چند هفته و یا ماه پس از پایان درمان بر طرف می‌گردد. در بعضی از افراد تغییر در عادات غذائی لازم می‌باشد. اگر شما دچار چنین مشکلی هستید پزشک به شما استفاده از غذاهائی که دارای لاکتوز کمتری هستند را توصیه می‌نماید. اگر شیر منبع اصلی تأمین پروتئین در رژیم شما می‌باشد بهتر است از غذاهای دیگر برای جبران پروتئین مثل پروتئین سویا و پنیر کهنه استفاده کنید.
  بهبود تغذیه
راه‌های زیادی برای بهتر شدن تغذیه شما و کاهش عوارض جانبی درمان وجود دارد. جدول 'چگونه میزان پروتئین را افزایش دهیم؟' لیستی از مواد مغذی را نشان می‌دهد. جدول‌های ‌ 'غذاهای آماده و مواد معدنی و ویتامین‌ها (مقادیر لازم)' پیشنهادی را برای افزایش کالری و پروتئین به شما ارائه می‌دهد. همچنین نکاتی در مورد چگونگی صرفه جوئی در وقت و انرژی به شما می‌آموزد. عوارض جانبی درمان معمولاً پس از پایان درمان از بین می‌روند. در درمان‌های طولانی مدت ممکن است برای از دست ندادن مقاومت و مصون ماندن از این عوارض لازم باشد رژیم غذائی خود را برای مدت طولانی تغییر دهید. لیست‌های پیشنهادی برای اکثر بیماران سرطانی در طول دوره درمان معتبر است. البته با توجه به متفاوت بودن افراد بهتر است از مواردی که با شما سازگاری دارد استفاده کنید.


همچنین مشاهده کنید