جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تغذیه در بیماری‌های حاد


تغذیه شما قسمت مهمی از درمان بیماری شماست خوردن غذاهای مناسب در طول دوره درمان می‌تواند به شما برای بهتر شدن و مقاومت بیشتر کمک کند این کتاب به شما برای برنامه ریزی غذائی مناسب کمک می‌کند. استفاده از غذاهای خوب زمانی که بدن شما در حال مبارزه با بیماری است بسیار مهم می‌باشد.‌این مطالب برای بیمارانی است که در حال مداوای بیماری می‌باشند همچنین پس از پایان دوره درمان نیز قابل استفاده می‌باشد.
متخصصین تغذیه و پزشک بهترین مشاور شما در مورد تغذیه می‌باشند‌. اطلاعات داده شده در این مباحث مکمل راهنمائی‌های آنان در خصوص امر تغذیه می‌باشد.‌‌ ‌ یک رژیم غذائی مغذی همیشه برای خوب کار کردن دستگاه‌های بدن لازم می‌باشد. غذای خوب گاهی اوقات برای بیماری سرطانی خیلی مهم است چرا ؟ بیمارانی که در طول دوره درمان خوب غذا می‌خورند بهتر می‌توانند با درمان هماهنگی داشته باشند.
۱. بیمارانی که خوب غذا می‌خورند گاهی اوقات قادر هستند درمان را تحمل نمایند.
۲. یک رژیم غذائی خوب می‌تواند به مقاومت بدن شما کمک نماید. و از فرسودن بافت‌های بدن شما جلوگیری نماید. و نیز در دوباره‌سازی بافت‌های صدمه دیده مؤثر است.
۳. وقتی که شما قادر نباشید به اندازه کافی غذا بخورید یا درست غذا بخورید بدن از ذخایر تغذیه‌ای به‌عنوان منبع استفاده خواهد کرد. در نتیجه مقاومت بدن کاهش می‌یابد و بدن نمی‌تواند با عفونت‌ها مقابله نماید.
در حالیکه مقاومت سیستم دفاعی بدن خیلی مهم می‌باشد. زیرا در افراد بیمار خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی بالا است.قانون کلی بر این است که از رژیمی پیروی کنید که متشکل از کلیه مواد مغذی باشد هیچ ماده غذائی به تنهائی دارای کلیه مواد مغذی مورد نیاز نیست. رزیم غذائی که بدن شما را مقاوم نگه دارد باید در طول روز شامل تمام مواد غذائی باشد.
۱. ‌سبزیجات و میوه‌جات‌: سبزیجات خام یا پخته. میوه‌ها و آب میوه‌ها تأمین‌کننده ویتامین‌ها از قبیل (‌ویتامین A و C‌) و مواد مغذی مورد نیاز بدن می‌باشند.
۲. غذاهای پروتئینی‌: پروتئین‌ها کمک به بهبودی بدن و مقابله با عفونت‌ها ‌می‌کنند. گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و پنیر ضمن تأمین کردن پروتیئن مورد نیاز مواد معدنی و ویتامین‌های بدن را نیز تأمین می‌کنند.
۳. ‌غلات‌: مانند نان، ماکارونی و جو پوست کنده تأمین‌کننده مقدار زیادی کربوهیدرات و ویتامین B می‌باشند. کربوهیدرات‌ها منبع خوب انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌ها بدنی می‌باشند.
۴. ‌لبنیات‌: شیر و سایر فرآورده‌های لبنی ضمن اینکه منبع خوبی برای تأمین پروتئین و ویتامین هستند بهترین منبع تأمین‌کننده کلسیم نیز هستند‌.
۵. ‌این استاندارد‌ها موقعی هدف مطلوب را داراست که شما به نیازهای بدن خود توجه نمائید. اگر دچار حالت تهوع ‌می‌باشید از میوه استفاده کنید و می‌توانید مواد پروتئینی را کاهش دهید. در حقیقت از 2 قسمت و 4 قسمت میوه استفاده کنید. به‌طور کلی خوردن هر ماده غذائی در به‌دست آوردن کالری و ثابت نگهداشتن وزن بدن کمک می‌کند.
جدول زیر نشان‌دهنده حداقل مواد لازم از هر گروه می‌باشد. اگر شما نیاز به کالری بیشتری دارید می‌توانید به جدول زیر مقداری مواد به‌صورت عصرانه یا پیش غذا و اشتها‌آور، دسر و نوشیدنی اضافه کنید.
  جدول غذای مناسب
شام نهار صبحانه
گوشت 70 تا 100 گرم نان 2 تکه غلات پخته 1 فنجان
سبزیجات 1 فنجان انواع گوشت 70 تا 100 گرم شیر 1 فنجان
غلات فنجان مایونز 1 قاشق مربا خوری آب میوه 1 فنجان
نان 1 تکه سبزیجات 1 فنجان نان برشته 1 تکه
کره یا مارگارین 1 تکه میوه 1 عدد کره یا مارگارین
شیر 1 فنجان    
غذاهای میان روز:ساندویچ شامل: سی گرم گوشت، 60 گرم میوه، سبزیجات خام.


همچنین مشاهده کنید