پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

احساس خستگی


برخی از افراد از داشتن احساس خستگی شکایت می‌کنند، البته این احساس در برخی از بیماران به‌خصوص به دنبال یک عمل جراحی طبیعی است زیرا بدن آنها در حالت بازسازی قرار دارد افرادی که مورد شیمی‌درمانی یا اشعه‌درمانی قرار دارند نیز گاهی اخساس خستگی می‌نمایند. این حالت به‌خاطر آن است که عضلات آنها به حالت اولیه برگردد و این افراد احتیاج به استراحت بیشتر و تغذیه مناسب دارند، اگر شما دچار این نوع خستگی هستید ممکن است میل و اشتهای کافی برای غذا خوردن نداشته باشید. در چنین حالاتی پیشنهاد می‌شود که ابتدا از یک نوشیدنی مختصر استفاده نمائید و سپس غذای خود را بخورید در صورتی که در حرکت و فعالیت بدنی مشکلی ندارید و از آن منع نشده‌اید سعی کنید بین وعده‌های غذائی فعالیت بدنی مناسبی داشته باشید و حداقل یک پیاده‌روی مختصری انجام دهید. زیرا ثابت شده که فعالیت بدنی در بالا رفتن مقاومت بدن و سرعت بهبود و رفع خستگی ناشی از بیماری بسیار مؤوثر است.
  زمانی که احساس خستگی زیادی دارید برای تغذیه خود چه می کنید؟
مسلم است برای فردی که شدیداً احساس خستگی می‌کند تهیه و آماده کردن غذا مشکل‌تر از خوردن آن می‌باشد. در صورتی‌که شما مجبور هستید شخصاً غذای خود را تهیه نمائید سعی کنید بیشتر از غذاهائی که حاضر کردن آنها راحت‌تر است استفاده نمائید.
سوپ‌های آماده وقتی با گوشت تازه مرغ یا ماهی مخلوط شوند و در کنار آن میوه‌ها و یا آب میوه تازه یا کنسرو شده و لبنیات مانند شیر و ماست و پنیر باشد یک وعده غذای خوب و کامل را شامل می‌گردد.
اگر احساس ضعف و خستگی شما مربوط به دوران بعد از عمل جراحی یا درمان است به‌تدریج نیرو و سلامت خود را به‌دست می‌آورید. در چنین مواردی سعی کنید در ابتدا با غذاهائی که پروتئین کمی دارند و مایع و رقیق هستند و راحت‌تر هضم می‌شوند تغذیه خود را شروع کنید و سپس تدریجاً به‌صورت عادی و معمولی در‌آورید.
اگر شما متوجه شده‌اید که در چه ساعاتی بیشتر احساس خستگی می‌کنید، مثلاً بعد از شیمی‌درمانی، اشعه‌درمانی و غیره، سعی کنید زمان غذا خوردن را کمی به عقب بیندازید.
پیشنهاد کمک از طرف دوستان و اطرافیان خود را بپذیرید و احتیاجات خود را به آنها بگوئید و مانع کمک آنها نشوید و توصیه‌های آنها را قبول کنید، زیرا آنها علاقه‌مند هستند که برای شما کاری انجام دهند، به‌خصوص اگر تنها زندگی می‌کنید در مورد خرید و تهیه غذا و شستن ظروف از دیگران کمک بگیرید. یا از ظروف یک بار مصرف استفاده نمائید
غذاهائی را انتخاب نمائید که سایر افراد خانواده هم می‌توانند استفاده نمایند، در صورتی که غذای شما از نظر میزان نمک یا چاشنی‌ها با سایرین تفاوت دارد، این مواد را در انتهای پخت و جدا نمودن غذا‌ی خود اضافه نمائید.
غذاهای را که به‌عنوان تعارف برای شما می‌آورند اگر با نوع رژیم غذایی شما مغایرتی ندارند بپذیرید، یا لیستی از غذاهای مناسب را برای خود تهیه نمائید.
اگر صبح بعد از بیدار شدن و یا به‌علت خوب نخوابیدن در شب احساس خستگی می‌کنید مشکل خود را با پزشک در میان بگذارید و به توصیه‌های او عمل نمائید و هرگز خود سرانه از قرص‌های خواب‌آور استفاده ننمائید.


همچنین مشاهده کنید