جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مشکلات دهان و گلو


سطح دهان و گلو در مقایسه با سایر قسمت‌های بدن از حساسیت بیشتری برخوردار است عده‌ای از بیماران به‌خصوص آنهائی که مورد شیمی‌درمانی و یا اشعه‌درمانی قرار می‌گیرند اغلب با مشکل درد در این ناحیه مواجه هستند. به‌نظر می‌رسد که این مشکلات مستقیماً در رابطه با درمان آنها باشد. جراحی در ناحیه سر و گردن باعث ایجاد مشکلاتی در جویدن و بلع غذا می‌گردد. به‌خاطر داشته باشید که قسمتی از این مشکلات بستگی به نوع و نحوه خوردن و نوشیدن مایعات دارد. اگر با چنین مشکلاتی مواجه هستید به توصیه‌های زیر توجه فرمائید:
ـ اگر سطح دهان و گلوی شما دردناک می‌باشد، یا در جویدن و بلع غذا با مشکل مواجه هستید، مشکل خود را با پزشک در میان بگذارید.
ـ اگر احساس خشکی در دهان می‌کنید، از پزشک خود سؤال نمائید که آیا این حالت عارضه داروئی که مصرف می‌کنید می‌باشد یا علت دیگری دارد؟
ـ اگر زبان، دهان و یا گلوی شما خشک است و یا در این نواحی زخم وجود دارد و یا احساس درد می‌کنید، فقط به دستورات پزشک معالج و پرستار خود عمل نمائید.
اگر جویدن و بلع غذا به‌علت وجود زخم و یا خشکی دهان برای شما مشکل است به توصیه‌های زیر توجه نمائید:
ـ برای رفع خشکی دهان و ترشح بزاق بهتر است با پزشک مشورت کنید.
ـ غذاهای نرم را امتحان نمائید. غذاهای مورد علاقه خود را انتخاب کنید و آنها را به شکل نرم درآورده میل نمائید.
ـ برای نرم کردن غذاها از چرخ گوشت یا مخلوط کن و یا رنده استفاده نمائید.
ـ اگر سوپ سبزیجات را دوست دارید، ابتدا سوپ را بپزید، سپس آن را به شکل نرم درآورید. توجه داشته باشید که مزه غذاهائی که ابتدا پخته شوند و بعد نرم شوند بهتر است. ضمناً، له کردن غذاهای پخته شده آسان‌تر است.
ـ گوشت را قبل از پختن به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و سپس به آنها ادویه اضافه کنید و به شکل دلخواه خود بپزید. این عمل به له کردن غذا کمک می‌کند.
ـ برای نرم شدن غذاها می‌توانید از کره و یا سس‌های خانگی استفاده نمائید.
ـ موادی را که به آسانی می‌توان به شکل نرم در‌آورد انتخاب کنید. مانند سیب زمینی و تخم مرغ آب پز، پنیر، ماکارونی، آرد غلات، ژلاتین، ماست، شیر و خامه برای نرم کردن غذاها بسیار مفید هستند.
ـ می‌توانید به کمک گوشت و سایر مواد تاس کباب و انواع خوراک و خورشت را تهیه نمائید. بعد از پختن آنها را له کنید، برای نرم‌تر شدن این غذاها از مقدار بیشتری آب استفاده نمائید.
ـ از غذاهای خیلی شور و غذاهای بسیار ترش استفاده ننمائید.
ـ از ادویه های تند مانند پودر فلفل، جوز هندی و از سیر و پیاز و همچنین مواد سفت و خشن مانند سبزیجات خام و مواد سبوس دار خودداری نمایید.
ـ غذاها را به صورت ولرم و یا سرد میل نمائید و از صرف غذاهای خیلی گرم خودداری نمائید.
ـ از مصرف غذاهای خشک و سخت مانند نان تست خودداری کنید. مگر آنکه آنها را به‌ صورت مناسب و قابل تحمل درآورید. زیرا این قبیل غذاهای سخت موجب خراشیدن بافت‌های حساس در دهان و گلو می‌شوند.
ـ عده‌ای با خوردن غذاهای سرد احساس تسکین می‌کنند. اگر این حالت در مورد شما نیز صادق است، بستنی یا شیر و دوغ خنک مصرف نمائید و یا می‌توانید به وسیله شیر و آب میوه‌های شیرین بستنی یخی درست کنید و میل نمائید.
ـ برای نرم شدن بعضی از مواد خوراکی می‌توانید آنها را در چای، قهوه، شیرکاکائو و یا آشامیدنی‌های دیگر بخیسانید.
ـ عده‌از آب مرکبات و یا گوجه فرنگی استفاده می‌کنند، می‌توانید از میوه‌هائی مانند موز و گلابی کاملاً رسیده و یا کمپوت‌های میوه‌های شیرین مانند آلو، زرد آلو، هلو که راحت‌تر جویده می‌شوند و یا به سهولت می‌توان آنها را له نمود استفاده کنید.
ـ گاهی اگر سر را به‌طرف عقب یا جلو حرکت دهیم، عمل جویدن آسان‌تر انجام می‌شود شما این کار را امتحان کنید و در وضعیتی که احساس می‌کنید جویدن راحت‌تر است سر خود را قرار دهید.
ـ برای آشامیدن و خوردن مایعات و غذاهای نرم شده، از نی و لیوان استفاده کنید و از قاشق استفاده نکنید.
ـ دود سیگار و مشروبات الکلی نیز موجب تحریک مخاط دهان و گلو می‌شوند. اگر به ا ین مواد اعتیاد دارید، برای ترک آنها به توصیه‌های پزشک خود توجه نمائید.
ـ اگر هوای داخل منزل شما خشک است، از قرار دادن کتری یا وسیله مناسبی برای مرطوب نمودن هوا استفاده نمائید. البته استفاده از دستگاه بخور برقی ترجیح دارد زیرا موجب آلوده شدن هوای اطاق با گازهای سمی نمی‌شود.
ـ برای مرطوب کردن سطح‌های دهان و گلوی خود و همچنین شستن باقی مانده غذا و برطرف کردن عوامل تحریک‌کننده، دهان خود را با آب بشوئید
ـ توصیه‌های تغذیه‌ای می‌تواند در جهت افزایش کالری و مواد مغذی به شما کمک کند.


همچنین مشاهده کنید