پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

چرا اکثر بیماران لاغر می‌شوند؟


همواره شنیده‌ایم که تغذیه خوب برای هر فردی اهمیت دارد. ولی تغذیه خوب به‌خصوص برای فردی که بیمار است اهمیت بیشتری دارد. آیا علت آن را می دانید؟
پزشکان و محققین علم تغذیه دریافته‌اند بیمارانی که در طول دوران درمان از تغذیه مناسبی برخوردارند، به‌خصوص بیمارانی که رژیم غذائی آنها دارای کالری و پروتئین کافی بوده و از نظر ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری غنی باشد در مقابل عوارض جانبی بیماری و روش‌های مختلف درمانی مانند مصرف داروها، اشعه درمانی، شیمی درمانی، ایمنی درمانی، جراحی و غیره از مقاومت بیشتری برخوردارند و سریع تر بهبودی می‌یابند.
رژیم غذائی مناسب به حفظ قدرت بدنی بیمار کمک می‌کند و از متلاشی‌شدن بافت‌های او جلوگیری نموده، و به بازسازی بافت‌هائی که تحت تأثیر عوامل درمانی قرار گرفته اند کمک می‌نماید.
عادات غذائی خوب در بیماران می‌تواند موجب پیشگیری از ابتلاء آنها به بیماری‌های عفونی گردد و در صورت بیماری کمک می‌کند که سریع‌تر بهبود یابند و عمر طولانی‌تر داشته باشند.‌
زمانی که یک بیمار به هر دلیل کمتر از نیاز واقعی خود غذا می‌خورد، ذخایر چربی، پروتئین و سایر مواد غذائی بدن مانند آهن کاهش می‌یابد و لذا موجب کمبود وزن، کم‌خونی و ضعف شدید می‌گردد. بعضی از بیماران به‌علت وجود درد، افسردگی و کاهش اشتها تمایلی به خوردن غذا ندارند، برای رفع این مشکلات باید به‌طور جدی اقدام لازم توسط خود بیمار و اطرافیان او به‌عمل آید، البته برای کاهش درد لازم است از پزشک معالج بیمار کمک گرفته شود.
  تغذیه خوب چه فایده‌ای دارد؟
برای درک تغذیه خوب باید ابتدا بدانیم که بدن ما از نظر غذائی چه نیازهائی دارد، نیازهای تغذیه‌ای بدن ما شامل کالری، پروتئین، مواد قندی، چربی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آب می‌باشد.
  کدام یک از نیازهای تغذیه‌ای ما مهم‌تر هستند؟
تمام نیازهای تغذیه‌ای ما مهم هستند. اما بعضی از این نیازها ساده‌تر تأمین می‌شود و بعضی‌ها مشکل‌تر ، در شرایطی که سالم هستیم بدون توجه به نیازهای غذائی خود از انواع مواد خوراکی که در دسترس داریم مصرف می‌کنیم. اتفاقاً همین انتخاب غذاهای متنوع نیازهای تغذیه‌ای بدن ما را تأمین می‌کند.
  تغذیه یک بیمار با یک فرد سالم چه تفاوتی دارد؟
یک فرد بیمار معمولاً همان نیازهای غذائی یک فرد سالم را دارد. اما گاهی بیماری‌ها تغییراتی در بدن ما ایجاد می‌کنند که تعادل تغذیه‌ای بدن ما به هم می‌خورد، ممکن است در اثر بیماری قسمتی از بدن ما نتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد در این شرایط ما باید سعی کنیم علاوه بر درمان، رژیم و برنامه غذائی مناسبی داشته باشیم تا به بهبود عضو بیمار کمک نماید و اگر عضو بیمار در این رابطه با هضم، جذب غذا یا سوخت و ساز بدن ما انجام وظیفه می‌کند در این حالت لازم است از رژیم و برنامه غذائی مناسبی استفاده کنیم تا فشار زیادی بر این عضو بیمار وارد نگردد اگر بیماری با تب همراه باشد نیاز بدن ما به غذا به خصوص کالری، پروتئین و ویتامین‌ها بیشتر می‌شود.
  چرا اکثر بیماران لاغر می‌شوند؟
۱. غذا کمتر از حد نیاز بدن خود مصرف می‌نمایند.
۲. در بیماری‌هائی که تب وجود دارد مصرف انرژی در بدن بیشتر از حد عادی است و معمولاً افرادی که تب دارند بی‌اشتها می‌شوند و لذا اگر دوران تب طولانی باشد در بیمار لاغری و سوء تغذیه ظاهر می‌شود.
۳. برخی از بیماران در حد نیاز غذا می‌خورند ولی این غذا در روده‌های آنها جذب نمی‌شود و ادامه این وضعیت موجب لاغری و سوءتغذیه آنها می‌شود.
۴. اگر وزن بدن شما نسبت به سابق کم شده است و احساس لاغر شدن می‌کنید باید از پزشک کمک بگیرید تا علت لاغری شما مشخص گردد. در این حالت علاوه بر درمان نیاز به رژیم و برنامه غذائی مناسب دارید.


همچنین مشاهده کنید