جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کاری که پدر و مادر می‌توانند بکنند


اگر به اين نتيجه رسيده‌ايد که مداخله براى رفع عادت مکيدن انگشت فرزند شما مناسب و به‌جا است، بايد براى موفقيت در کار خود ملاحظات مهمى را درنظر بگيريد، تا هم موفق شويد و هم ناراحتى ناشى از اين اقدام را به حداقل برسانيد. اين اطلاعات به شما کمک مى‌کند تا از بروز بسيارى از مسائل خوددارى نمائيد و مشکل را بهتر و مؤثرتر حل و فصل کنيد. تنها با رعايت اين نکات است که مى‌توانيد مطمئن، معقولانه، محبت‌آميز و مثبت، بر مشکل مکيدن انگشت فرزند خود غلبه کنيد.
  کارى که پدر و مادر مى‌توانند بکنند
تاکنون متوجه شده‌ايد که هر چه زودتر اين عادت را از فرزند خود دور کنيد به دندان‌ها، طرز کلام و مناسبات اجتماعى او کمتر لطمه وارد مى‌شود. از آن گذشته اين را هم مى‌دانيم که عادت مکيدن انگشت، عادتى پيچيده است و اگر کودک به راحتى در اين کار موفق نشود با ناراحتى مواجه مى‌گردد. اما راه‌ها و روش‌هائى وجود دارند که به کمک آنها مى‌توانيد شرايط را براى ترک اين عادت مهيا سازيد.
  آموزش افزايش اثر بخشى والدين
بدون توجه به اينکه در چه موقعيتى قرار داريد، مى‌توانيد به توصيه دکتر توماس گوردون، کسى که آموزش افزايش اثربخشى والدين را تدوين کرد، توجه کنيد. توصيه‌هاى دکتر گوردون به ايجاد رابطه مؤثرتر ميان والدين و فرزند آنها کمک مى‌کند. گوردون توصيه مى‌کند. گوردون توصيه مى‌کند که پدر و مادر از پيام‌هاى با فاعل 'من' براى اينکه به فرزند خود بگويند چگونه رفتار او روى احساس آنها اثر مى‌گذارد استفاده کنند. مثلاً مى‌توانيد بگوئيد 'من نگران انگشت مکيدن تو هستم. نمى‌خواهم ديگران تو را مسخره کنند و دست بيندازند، براى اينکه مى‌دانم احساسات تو را جريحه‌دار مى‌کند' و يا 'وقتى احساس کردى که نمى‌خواهى ديگر انگشت بمکى به من بگو تا هر طور مى‌توانم به تو کمک کنم تا از اين عادت خلاص شوي' . اغلب روانشناسان معتقد هستند که استفاده از عباراتى که با فاعل 'من' شروع مى‌شوند و به مراتب بهتر از استفاده از عباراتى است که با فاعل 'تو' آغاز مى‌گردند. مثلاً استفاده از عباراتى مانند 'تو با مکيدن انگشت مثل بچه کوچولو‌ها رفتار مى‌کني' مناسب نيست. جملاتى از اين قبيل معمولاً از طرف مقابل انتقاد مى‌کنند، لحن سرزنش‌آميز دارند و به عزت‌نفس کودک آسيب مى‌رسانند.
هر چه تنش پيرامون نمکيدن انگشت کمتر باشد، کار ترک عادت به راحتى بيشترى انجام مى‌گيرد. براى کاستن از تنش موجود، از جملات با فاعل 'من' استفاده کنيد.
  احساسات فرزند خود را تأئيد کنيد
دکتر گوردون توصيه مى‌کند که در برخورد با فرزندان خود از جملات مثبت با فاعل 'تو' استفاده کنيد. توجه داشته باشيد که ترک عادت مکيدن انگشت را سوى کودک شما مى‌تواند نخستين روياروئى او با يک دشوارى باشد. اگر پدر و مادر به فرزند شما بگويند که مى‌دانند تا چه اندازه ترک مکيدن انگشت دشوار است، کودک آنها را در موقعيت بهتر و راحت‌ترى قرار مى‌دهند.
يکى از امتيازات بزرگ اين روش اين است که بچه‌ها و والدين آنها را تشويق مى‌کند تا با يکديگر ارتباط برقرار سازند. توانائى برقرارى ارتباط براى از ميان برداشتن عادت بسيار مهم است. همدردى و دلسوزى پدر و مادر، کودک را در از ميان برداشتن عادت خود يارى مى‌دهد.
   استمرار داشته باشيد
از آنجائى که کودکان کم‌سال صبر و شکيبائى ندارند، وقتى مى‌خواهند کارى بکنند و با دشوارى روبه‌رو مى‌شوند، ناراحت مى‌گردند. کودک هر لرزش و خطائى را به حساب شکست خود مى‌گذارد. به همين دليل لازم است که کودک با موفقيت فورى روبه‌رو شود. براى رسيدن به اين منظور بايد مراقب لحظاتى که فرزند شما انگشت مى‌مکد، توجه داشته باشيد. بنابراين قبل از اينکه شما و فرزند شما تصميم به ترک عادت مکيدن انگشت گرفتيد، مراقب باشيد که مانعى بر سر راه شما نباشد.
در مراحل اوليه ترک اين عادت، مراقب باشيد که فرزند شما به موقع و به خوبى غذا بخورد، فعاليت داشته باشد و به اندازه کافى استراحت کند. به خاطر داشته باشيد که گرسنگى و خستگى توليد ناراحتى و تحريک‌پذيرى مى‌کند و برنامه‌هاى بى‌نظم و آشفته، توليد اضطراب مى‌نمايد و اينها جملگى ميل به مکيدن انگشت را افزايش مى‌دهد.
   فرزند خود را لوس نکنيد
پدر و مادر اغلب از فرط اشتياق و علاقه به ترک زودتر عادت مکيدن انگشت فرزند آنها، به محض شروع برنامه، سعى مى‌کنند همه خواسته‌هاى فرزند خود را برآورده سازند. در اين جريان، بارها اتفاق مى‌افتد که از کنار بدرفتارى او بى‌تفاوت عبور مى‌کنند. توجه داشته باشيد که اگر فرزند شما خواست به رفتار خود ادامه دهد، ضمن اينکه با او برخورد همدلانه مى‌کنيد، بايد محکم باشيد. تسليم شدن ممکن است مسئله را موقتاً حل کند اما در درازمدت و در صورتى‌که فرزند شما نظم و انضباط لازم را نياموزد، مشکل برطرف نخواهد شد. در هر حال، توجه داشته باشيد که مسئوليت نهائى کنار گذاشتن عادت مکيدن انگشت با فرزند شما است.
  زمان مناسبى در نظر بگيريد
قبل از شروع برنامه ترک عادت، دست کم به مدت سه روز سر فرزند خود را گرم نگهداريد، براى او کارها و فعاليت‌هائى را تدارک ببينيد و کارى کنيد که حواس او از مکيدن انگشت پرت شود. تعطيلات آخر هفته معمولاً روزهاى خوبى هستند که مى‌توانيد برنامه را شروع کنيد. معمولاً سخت‌گيرى در تعطيلات آخر هفته کمتر است و بچه‌ها اجازه پيدا مى‌کنند که مطابق ميل و خواسته‌هاى خود بخوابند و بيدار شوند. اگر پدر يا مادر بتوانند يک روز را به تعطيل آخر هفته اضافه کنند و در منزل بمانند و در ضمن از فرستادن فرزند خود در آن روز به کودکستان يا مدرسه خوددرارى ورزند، مسئله بهتر بر طرف مى‌شود. زمان تعطيلات مدرسه هم بسيار مناسب است، مشروط بر آنکه پدر يا مادر بتوانند در خانه بمانند.
  از خواهران و برادران کودک خود کمک بگيريد
برادران و خواهران فرزند شما که انگشت مى‌مکد، مى‌توانند به او کمک فراوان بکنند. وقتى ساير فرزندان خود را براى کمک به خدمت مى‌گيريد، به آنها احساس خوبى مى‌دهيد و معمولاً از کارى که براى رفع اين معضل مى‌کنند به خود مى‌بالند. اما توجه کنيد که بايد نقش آنها را به ايشان يادآور گرديد. نيازى به افسر پليس نداريد. آنچه شما مى‌خواهيد، کسى است که به شما کمک کند. به آنها توضيح بدهيد که ترک عادت، بسيار دشوار است. به آنها بگوئيد کمک آنها به برادر و يا خواهر آنها و نيز شما بسيار مهم است. به آنها بگوئيد که اين عادت مى‌تواند دندان‌هاى خواهر يا بردار خود را خراب کند، مى‌تواند روى صحبت کردن او تأثير نامناسب بگذارد. به آنها بگوئيد ممکن است بچه‌هاى ديگر، خواهر يا برادر خود را مسخره کنند و اين به‌شدت ناراحت‌کننده است. اگر شما موقعيت را به درستى و صادقانه توضيج دهيد، فرزندان بزرگ‌تر شما موضوع را درک مى‌کنند و با ميل و رغبت براى برطرف کردن عادت خواهر يا بردار خود کارى صورت مى‌دهند.
   پتو را از فرزند خود دور کنيد
بسيارى از بچه‌ها به اشيائى از قبيل پتو، حيوان اسباب‌بازى، پارچه، بالش و يا تکه‌اى ساتن دلبستگى دارند. بچه‌ها خواهان اين اشياء هستند زيرا بخشى از دنيائى است که در آن زندگى مى‌کنند. وابستگى بچه‌ها به اين اشياء به‌خصوص زمانى بيشتر مى‌شود که آنها در يک محيط نامأنوس قرار بگيرند. داشتن شيء‌هائى با اين مشخصات، ممکن است مسئله‌اى توليد بکند يا نکند. بعضى از بچه‌ها به اين اقلام به‌شدت وابسته مى‌شوند و دست کشيدن آنها از اين اقلام دشوار مى‌شود. بعضى از بچه‌ها هميشه اصرار ندارند که اين اقلام را با خود داشته باشند و مکيدن انگشت از ناحيه آنها لزوماً در ارتباط با اين اقلام نيست اما براى بسيارى از بچه‌ها داشتن چيزى به‌نام پتو، بخشى از آئين مکيدن انگشت است. در اين موقع بهترين کار اين است که قبل از ترک عادت مکيدن انگشت، فکرى به حال اين اقلام بشود.


همچنین مشاهده کنید