جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بیماری‌های پوستی


کراراً ثابت شده است که پوست فقط يک غلاف ساده نيست بلکه عضوى است بسيار حساس در مقابل عوامل مخرب خارج و داخل. کيفيت پوست در اطفال متفاوت است: يعضى پوست‌ها داراى عروق سالم هستند که به خوبى تغذيه مى‌شوند و داراى مقاومت لازم در برابر سرماى زمستان و آفتاب تابستان مى‌باشند و غالباً اطفال با موهاى تيره صاحب چنين پوستى هستند. و برعکس کودکان با موهاى بلوند و يا قرمز و سفيد پوست داراى پوستى بسيار حساس مى‌باشند؛ البته در اينجا نيز استثناء وجود دارد. اگر تغييراتى در پوست مشاهده شد که به خودى خود و يا توسط معالجات خانگى از بين نرفت بايد حتماً به پزشک مراجعه کرد. ما در اينجا به چند مورد مشهور و شناخته شده اشاره مى‌کنيم:
- هنگامى که ما از يک بچهٔ پاکيزه و نظيف صحبت مى‌کنيم، فکر ما فوراً متوجه حمام روزانه مى‌شود. پس از بازى با شن و ماسه و آب، هنگامى که طفل سرتا پا کثيف مى‌شود راهى نمى‌ماند جز آنکه فکر کنيم داخل يک لباس خواب پاکيزه و در بسترى تميز يک طفل حمام کرده و پاکيزه را جاى بدهيم. اما شستشو به طريقى که متداول است يعنى هر روز با صابون و آب، زياد ايده‌آل اطباء نيست زيرا صابون پوست را خشک مى‌کند و به فعل و انفعالات شيميائى پوست لطمه مى‌زند. پس شستشوى پوست بدن با آب و صابون هر دو روز يک‌بار و بقيهٔ اوقات فقط با آب، ايده‌آل‌تر است. مخصوصاً اگر طفلى داراى پوست خشک باشد. هر طفلى بالاخره روزى پوست او زخم مى‌شود و يا جوش مى‌زند، زخم را مانند دوران نوزادى با روغن، کرم و پودر معالجه مى‌کنيم.
- آلت‌تناسلى دختران کوچک بايد هر روز با روغن و کمى پنبه تميز شود. اگر در اينجا خارش وجود دارد، بنابراين خارش دادن و متعاقباً زخم شدن اجتناب‌ناپذير خواهد بود. تاول، جوش و يا کورک هميشه در اطراف ريشهٔ مو تشکيل مى‌شود آن يا يک دانه است يا چند دانهٔ ريز نزديک يکديگر. در اين صورت رويش را با يک هانزاپلاست مى‌پوشانيم تا از تماس با لباس جلوگيرى به‌عمل آيد. اگر اليتام نيافت بلکه بزرگتر و دردناک شد در اين صورت طبيب پمادى تجويز مى‌کند که چرک را به سطح پوست هدايت مى‌نمايد. بالاخره يک کلاهک زرد رنگ روى جوش تشکيل مى‌شود که آن را توسط يک تنزيب جوشانده و اطو کشيده از روى تاول مى‌کنيم. از فشار دادن خوددارى مى‌ورزيم زيرا چرک علاوه بر آنکه به طرف بالا هدايت نمى‌شود بلکه عميق تر وارد بافت مى‌گردد.
- گاهى گوشه‌هاى لب زخم مى‌شود و يا در زبان احساس سوزش دست مى‌دهد که در اين صورت بايد به طبيب مراجعه کرد. علت آن گاهى مخصوصاً در فصول سرد سال کمبود ويتامين است. يا اگر لازم باشد خون مورد آزمايش قرار مى‌گيرد.
- بيمارى پوستى ديگرى که خيلى شايع است قارچ مى‌باشد. آن در انواع مختلف بروز مى‌کند. عامل بيمارى قارچى در لايه‌هاى زيرين پوست جاى مى‌گيرد. بيش از همه در پاشنهٔ پا، در ميان انگشتان پا، زير ناخن‌ها، در کف دست و به‌طور کلى جائى که پوست بيشتر از جاى ديگر عرق مى‌کند و گاهى نيز در صورت و در ساير نقاط پوست پديد مى‌آيد.
اين نقاط به‌شدت مى‌خارند و وقتى خارش مى‌دهيم از تاول‌ها مايع زلال خارج مى‌شود. توسط انگشتان دست که به مايع آغشته مى‌شوند و برخورد با اشياء و يا آب استخرها اين قارچ‌ها منتشر مى‌شوند و سرايت مى‌کنند. براى معالجهٔ آن حوصله‌ لازم است. دارو که توسط طبيب تجويز مى‌شود چه به‌صورت پودر و چه به‌صورت مايع بايد هفته‌ها استعمال شود. به کفش و جوراب پودر مى‌زنيم تا از انتشار مايع جوش‌ها، به نقاط زير جلد، جائى که ماواى قارچ‌ها است جلوگيرى به‌عمل آيد. تازگى‌ها داروهاى خوراکى نيز عليه بيمارى قارچى عرضه شده که از اين راه جريان خون عامل آن را از بين مى‌برد.
- پوست بعضى اطفال در اثر خوردن توت‌فرنگى يا هلو و يا در اثر تماس با ساقهٔ لوبيا و بعضى گياهان ديگر تاول مى‌زند. اين تاول‌ها قرمز و سفت هستند و خارش دارند. به اين عارضه مى‌گوئيم آلرژى يا حساسيت. برحسب استعداد بدنى و شدت و ضعف حساسيت، اين تاول‌ها يا تعداد آنها کم است و يا تمام بدن را مى‌پوشانند. اطفال داراى موهاى قرمز مخصوصاً حساسيت بيشترى دارند؛ علت پيدايش آلرژى روزبه‌روز گسترش مى‌يابد و به‌عنوان بيمارى تمدن شناخته شده است. خانم‌هاى خانه‌دار روزانه با مواد شميائى زيادى سر و کار دارند. مواد غذائ ما نيز به مواد شيميائى آغشته است. مهم‌تر از همهٔ نحوهٔ زندگى پر تحرک، پر اضطراب و پر مشغله امروزى به اين آتش دامن مى‌زند. داروهائى يافت مى‌شوند که مى‌توان به کمک آنها با عارضهٔ آلرژى مبارزه کرد ولى از عدم برگشت آن مطمئن نيستم.
- به‌طور کلى يک تغذيه با ويتامين‌هاى طبيعى و کافى، ايجاد يک زندگى متعارف، دروى جستن از هياهو و تحريکات به بهترين نحوى به اطفال کمک مى‌کند که تا حدود زياد از عارضه آلرژى مصون بمانند.
- بروز تغييراتى در پوست نيز مى‌تواند علائم يک بيمارى ديگر باشد که در آن هورمون‌هاى بدن و ترکيبات خون نقش دارند. زيرا گردش آنها در بدن مى‌تواند باعث آسيب‌پذيرى کليهٔ اعضاء بدن شود. و برعکس هر چه خون و هورمون‌هاى بدن سالم‌تر و مقاوم‌تر باشند، بروز بيمارى خفيف‌تر و مبارزه با آن آسان‌تر خواهد بود.


همچنین مشاهده کنید