پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بیماری‌های واگیردار (۳)


  اوريون
- واکسيناسيون ممکن است.
- عامل: يک ويروس.
- طريقهٔ سرايت: از انسان به انسان.
- زمان بين ابتلاء و بروز بيمارى ۲ ـ ۳ هفته.
- علائم بيمارى:
تب مختصر و حالت تهوع، غدهٔ بزاقى متورم مى‌شود. ابتدا يک طرف و بعد از چند روز غالباً طرف ديگر نيز متورم مى‌شود. در اثر تورم اين غده بخش زيرين لالهٔ گوش به طرف بالا کشيده شده و فرم صورت تغيير مى‌کند. هنگام جويدن درد احساس مى‌شود.
- معالجه:
مادامى که تب وجود دارد اطفال بايد در رختخواب استراحت کنند. درد و تورم با گرماى خشک (کيسهٔ آب گرم، حولهٔ گرم و غيره) معالجه مى‌شود. پوست منبسط شده را چرب مى‌کنيم و دهان را با جوشانده بابونه مرتب غرغره و شستشو مى‌دهيم. اين بيمارى براى مدت طولانى مصونيت مى‌دهد. بنابراين مى‌توان گفت که هر کسى در مدت عمر خود فقط يک‌بار بدان مبتلا مى‌شود.
  گريپ
- واکسيناسيون ممکن است.
- عامل: ويروس‌هاى مختلف.
- علائم بيمارى:
گريپ ممکن است مانند يک سرماخوردگى ساده و يا مانند يک ذکام حلق و بينى بروز کند و يا گاهى ممکن است طولانى‌تر و شديد‌تر باشد. گاهى نيز با عوارض جانبى همراه مى‌باشد (مانند اسهال و شکم‌درد).
- معالجه: مانند سرماخوردگى.
- عوارض:
بيش از همه التهاب و عفونت ريه. اگر گريپ خفيف نيست و به‌زودى مرتفع نمى‌شود و در حقيقت قبل از آنکه بيمارى شدت بيشترى پيدا کند بايد به پزشک مراجعه نمود. بيمارى‌هاى التهاب و عفونت ريه اکنون در نزد خردسالان مانند سابق خطرناک نيست. توسط داروهاى بسيار خوب و مفيد از شدت آنها کاسته شده است.
  فلج اطفال
- واکسيناسيون ممکن است.
- عامل: يک ويروس که در سه فرم مختلف وجود دارد.
- طريقهٔ سرايت:
محرک از راه دهان وارد بدن مى‌شود. بيشتر توسط مواد دفع شده از انسان منتشر مى‌شود. اين ويروس بسيار مقاوم است و قابليت زيست و انتقال خود را تا ماه‌ها روى مواد دفع شده از انسان و روى اشياء و مواد خوراکى حفظ مى‌کند. مگس در انتقال و انتشار اين ويروس رل مهمى بازى مى‌کند!
- علائم بيمارى:
هرگونه علايم ذکام و هر بيمارى ديگر، در تابستان مخصوصاً در کودکان مى‌توانند نشانهٔ فلج اطفال باشد. غالباً بيمارى با تب، سردرد، شکم‌درد، بى‌اشتهائى، اسهال و خستگى شروع مى‌شود. ابتداى بيمارى ممکن است شبيه يک گريپ باشد بعد از ناپديد شدن اين علايم معمولاً تب شديد ظاهر مى‌شود. بيمار بسيار حساس مى‌شود و از هرگونه تماس و حرکت، احساس درد و ناراحتى مى‌کند. پس گردن کلفت مى‌شود. پس از يک تا سه روز علائم فلج با شدت و يا ضعف آشکار مى‌گردد. غالباً اول از همه پاها مبتلا مى‌شوند. اين فلج اکثراً کلاً يا قسمت اعظم آن معمولاً رفع مى‌شود و بعدها ممکن است توسط معالجات ارتوپدى تا حدود زيادى برطرف شود.
- پيشگيرى:
تا اين تاريخ مؤثرترين وسيله واکسن است. که به‌صورت خوراکى و يا تزريقى اجراء مى‌شود. طفل را بايد بعد از شش ماهگى عليه فلج اطفال واکسن زد! هر چه طفل کوچک‌تر باشد بيشتر در معرض خطر بيمارى پوليو قرار دارد. واکسن براى اينکه بهتر مؤثر باشد بايد تکرار شود. به مجرد مشاهدهٔ موردى از بيمارى فلج اطفال، بايد به بهداشت شخصى توجه بيشترى کرد. شستشوى دست‌ها بعد از بازى و قبل از غذا خوردن و بعد از اجابت مزاج و طهارت ضرورى است. مگس را بايد نابود ساخت. مواد غذائى را از دسترس مگس دور نگهداشت. بهتر است تا چندى از مصرف هرگونه غذاى خام خوددارى ورزيد. اگر در اطراف اقامتگاه شما فلج اطفالشيوع پيدا کرده، بى‌فايده خواهد بود اگر در صدد تغيير مکان برآئيد. بلکه به تجربه ثابت شده، هنگام اپيدمى فلج اطفال، کودکانى که به محل ديگر انتقال داده شده‌اند زودتر از همه مبتلا گرديده‌اند.
بهتر است از هرگونه هيجان و خستگى ممانعت به‌عمل آيد. از سرماخوردگى و ذکام خود و اطفال را دور نگهداريد. از اجتماعات دورى کنيد. از رفت و آمد به محل‌هاى شلوغ (مانند سالن‌هاى ورزش ـ شنا ـ بازارها ـ سينما ـ و تأتر و غيره) خوددارى ورزيد. زيرا بيمارى توسط اشخاص سالم و ناقل منتشر مى‌شود.
- معالجه:
احضار فورى طبيب و استراحت مطلق، قرنطينهٔ بيمار براى مدت سه هفته لازم و اجبارى است. معرفى بيمار به وزارت بهدارى (قانون وضع شده در آلمان غربى ـ مترجم).
  سل
- واکسيناسيون ممکن است.
- عامل:
باسيل سل. هر چه طفل کوچک‌تر باشد بيمارى براى او خطرناک‌تر است.
درست است که شيمى درمانى‌هاى جديد، بيمارى سل را به کلى معالجه مى‌کند اما اطفال را بايد از بزرگسال و يا کودک مسلولى که دچار بيمارى سل بار (يعنى قابل سرايت به ديگران) است دور نگهداشت.
هر وقت طفل شما بى‌اشتهاء است، از وزن او کاسته مى‌شود، تب مى‌کند، سرفه مى‌کند يا بعد از بيمارى‌هائى مانند گريپ، سرخک، و يا سياه سرفه، مجدداً سرحال نمى‌آيد بايد به سل فکر کنيد. گاهى يک کودک مبتلاء نبايد. در هر حال در موارد مشکوک به سل، بايد طفل دقيقاً مورد آزمايش قرار بگيرد.
امروزه به والدين گوشزد مى‌شود که از تست توبرکولدز غافل نباشند. مادرانى يافت مى‌شوند که وقتى تست جواب مثبت مى‌دهد، بى‌نهايت نگران مى‌گردند و دستهٔ ديگر برعکس بى‌دقت از کنار آن مى‌گذرند. هر دو دسته در اشتباه هستند. هنگامى که تست سل انجام مى‌شود ناحيه متورم شده و تاول مى‌زند يعنى جواب مثبت مى‌دهد اين نشانه آن است که بدن با سل آشنا شده است ولى شخص بيمار نيست. اگر نوزادى و يا اطفال تا قبل از سه سالگى به اين تست جواب مثبت دادند بايد آنها را در بيمارستان، و يا در منزل توسط متخصص اطفال تحت نظر گرفت و با داروهاى جديد به مداوا پرداخت.
در هر حال بايد توسط اشعهٔ رونتگن طفل را مورد آزمايش قرار داد. چيزى که والدين با آن مخالف هستند، حتى شما نيز حتماً دربارهٔ اين اشعه عکسبردارى مطالبى شنيده‌ايد، اما توجه داشته باشيد اولاً آن طورى که شايع است خطر وجود ندارد و ثانياً يک خطر احتمالى در مقابل يک خطر حتمى قرار دارد. يعنى عکسبردارى متعادل اگر خطرى داشته باشد به‌طور حتم بسيار ناچيز است در حالى‌که اگر بيمارى کودک شما شناخته نشود و معالجه صورت نگيرد، مى‌دانيد که خطر و پيامد چقدر زياد وحشتناک خواهد بود؟
دربارهٔ شناسائى وضيعت و مسائل و مشکلات مربوط به دوران بيمارى بهتر است با طبيب خود مشورت نمائيد.


همچنین مشاهده کنید